گروه : اجتماعی
حوزه : بهداشت عمومی و تغذیه
شماره : 444463406
تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
این آجیل‌ها را نخرید و نخورید

این روزها که در آستانه عید نوروز قرار داریم، بازار خرید «آجیل و خشکبار» داغِ داغ است زیرا آجیل عضو جدایی‌نشدنی فرهنگ و جشن‌های ایرانی است و انواع آن زینت‌ بخش سفره‌هایمان است که به عید و دید و بازدیدها رنگ و بوی دیگری می‌بخشد. پسته، بادام، تخمه‌ جابانی، تخمه کدوم، بادام هندی، فندق و... اصلی‌ترین اجزای آجیل عید هستند. هنگام خرید آجیل عید به تازگی و نحوه‌ی نگهداری مغزدانه‌ها توجه کنید و این آجیل ها را نخرید و نخورید!

آجیل های براق و واکس زده

گاهی برای زیباتر به نظر رسیدن آجیل ها و ترغیب مردم برای خرید آجیل، به آن مواد براق و واکس مانندی می زنند، این مواد برای ماندگاری و حفظ رنگ و لعاب آجیل مفید است اما مصرف مداوم آجیل‌های حاوی این مواد سبب آسیب به بافت‌ها به خصوص کبد خواهد شد.

آجیل‌های رنگی

برای عید نوروز آجیل های رنگی نخرید و نخورید. هنگام مصرف آجیل‌های رنگی لب‌ها و دست‌ها رنگی می شوند، این آجیل ها به رنگ‌های غیرمجاز و با پایه فلزات سنگین آغشته شده‌اند که باعث ایجاد حساسیت و آلرژی در برخی از افراد شده و احتمال بروز بیماری‌های کلیوی، کبدی و سرطان‌ها خصوصاً در افراد آسیب پذیر مثل کودکان، زنان باردار و سالمندان افزایش می دهند.

آجیل‌های باز

آجیل هایی را بخرید و مصرف نمایید که باز نیستند و بسته بندی می باشند، آجیل‌هایی که در فضای باز و خارج از مغازه قرار دارند، در معرض آلودگی و هوا می باشند و شما را بیمار خواهند کرد.


منبع : نمناک