گروه : اقتصادی
حوزه : اقتصاد بین الملل
شماره : 444446964
تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
سرپرست نمایندگی وزارت امور خارجه: تجار مازندران جای پایشان را در بازار اوراسیا محکم کنند

به گزارش کاسپین24 | اسرافیل امیری روز یکشنبه در پاسخ به پرسشی در باره وجود برخی موانع بر سر راه فعالیت تجاری با کشورهای شمالی دریای خزر ، افزود : تجارت و فعالیت اقتصادی مازندران و به طور کل تجار ایرانی در منطقه اوراسیا و حوزه اقتصادی «سی آی اس» (CIS) به لحاظ پیشینه پردست اندازی داشت و در تحلیل وضعیت موجود نباید این نکته را از ذهن دور داشت.

وی گفت : با وجود چنین پیشینه ای ، اما در سال های اخیر بسیاری از موانع به طور کامل برداشته و دست اندازها همواره شد و این بسترسازی با حمایت همه جانبه دولت و وزارت امور خارجه صورت گرفته است.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران توضیح داد : بسترهای سیاسی و همچنین مسیرهای دیپلماتیک برای تجارت با کشورهای شمالی حاشیه دریای خزر که قرابت تمدنی نیز با مردم مازندران دارند ، طی سال های اخیر گام به گام فراهم شده و در حال حاضر تقریبا تمامی موانع برداشته شده است و تنها کاری که باقی مانده این است که تجار ما آستین بالا بزنند و با شناخت نیازهای این بازار جدید و تلاش برای تامین این نیازها برابر استانداردهای تجارت بین المللی وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه مازندران دارای تولیدات متنوع و مطلوبی برای ارائه در بازار کشورهای حوزه شمالی دریای خزر است ، افزود : ما در وزارت امور خارجه تلاش کرده ایم تا تمامی این تولیدات را در قالب بسته های اقتصادی به سفارت خانه ها و کنسولگری های ایران در کشورهای شمالی از شرق اروپا تا آسیای مرکزی ارسال کنیم تا به فعالان اقتصادی این کشورها معرفی شود ، ولی این کافی نیست و خود بازرگانان هم باید با تهیه تولیدات استاندارد و مبتنی بر نیاز بازار ، با شرکای تجاری خود ارتباط برقرار کنند.

امیری بر فعال شدن دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی در تمامی کشورهای حوزه شمالی دریای خزر تاکید کرد و گفت : مازندران از بهترین ظرفیت و فرصت چه از لحاظ تنوع تولید و چه از لحاظ جغرافیایی برای تجارت با این کشورها برخوردار است ، ولی نیاز دارد فعالان اقتصادی به صورت جدی از این فرصت استفاده کنند.

هشدار در باره تعلل

وی با هشدار نسبت به بالا گرفتن رقابت های تجاری کشورهای خاوردور و غیر بومیان منطقه اوراسیا در بازار این ناحیه ، افزود : باید تجار مازندرانی و ایرانی این موضوع را جدی بگیرند و برای ورود به این بازارها وارد عمل شوند. نتیجه هرگونه تعلل و امروز و فردا کردن ، از دست دادن فرصتی است که دیگران از آن بهترین بهره برداری را می کنند.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران فراهم کردن زمینه گفت و گوهای چند جانبه بین تجار مازندرانی و مقامات و فعالان اقتصادی کشورهای شمالی دریای خزر به خصوص در حوزه اوراسیا را قدمی مهم در هموارسازی مسیر تجارت دانست و گفت : کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه و نمایندگی های آنان آمادگی دارند تا هرگونه مشاوره و راهنمایی اقتصادی مربوط به مسائل سیاسی، حقوقی و همچنین قوانین تجارت بین الملل را به تجار ارائه دهند.

وی تاکید کرد : توسعه زیرساختی مازندران برای تجارت این استان و تمام کشور با کشورهای اوراسیا و آسیای‌میانه بسیار چشمگیر است و نیاز دارد تا تجار از این زیرساخت ها نهایت بهره‌برداری را داشته باشند.

امیری گفت : روابط ما با اوراسیا اکنون کاملا رسمی و باز است و از این پس دیگر به فعالان حوزه تولید و صادرات بستگی دارد که از این بستر آماده چگونه استفاده کنند.

وی افزود : اکنون رقیبان جدی برای گسترش روابط تجاری با کشورهای حوزه اوراسیا وارد این منطقه شده اند و در حال تصاحب بازارهای آن هستند ، پس نیاز است فعالان اقتصادی مازندران بازنگری و توجه جدی به جایگاه خود در این بازارها داشته باشند و نسبت به سهم بری خود از بازار این منطقه هرچه سریع تر اقدام کنند.

امیری بازار اوراسیا را دروازه دسترسی محصولات مازندران به بازارهای اروپایی دانست و تاکید کرد : مازندران محصولات با ارزشی دارد که برای چندین دهه در بازارهای اروپا دارای جایگاه شاخص بود ولی به دلیل تحریم ها از دست رفت و برای بازگشت به آن بازارها ، ورود از دروازه کشورهای اوراسیا تنها مسیر امن خواهد بود.



منبع: ایرنا