۱۳:۲۸ ۱۴۰۱/۹/۲۳

آغاز خرید توافقی برنج‌های شمال

آغاز خرید توافقی برنج‌های شمال

خرید توافقی برنج شمال از کشاورزان با راه اندازی ۷ مرکز از امروز آغاز شده است.

به گزارش کاسپین24 | حسن عنایتی بدون اعلام قیمت تنظیم بازار ارقام پرمحصول برنج توضیح داد: به طور یقین با توجه به رویکرد حمایتی دولت از کشاورزان ،قیمت توافقی از قیمت فعلی بازار بیشتر است.

وی با بیان این که در حال حاضر مراکز آمل، بابل، ساری، قائم شهر، میاندرود، نکا و بهشهر آماده خرید برنج های پرمحصول متعلق به کشاورزان است، بیان داشت: خرید توافقی برنج ارقام پرمحصول با همکاری سازمان اتکا و شرکت تعاونی روستایی انجام می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با ذکر این نکته که برنج های ارقام پرمحصول با هشت تا ۱۰ درصد شکستگی از کشاورزان خریداری می شود، ادامه داد: وجه خریداری برنج نیز حداکثر در بازه زمانی ۱۵ روزه به حساب کشاورزان پرداخت می شود.

عنایتی با اشاره به این که خرید توافقی برنج صرفا از کشاورزانی انجام می‌شود که اطلاعات آن‌ها به عنوان شالیکار در سامانه خدمات کشاورزی ثبت شده است، گفت: در مرحله نخست ۵۰ هزار تن برنج پرمحصول از شالیکاران خریداری می شود که در صورت استقبال محدودیتی برای ادامه خرید وجود نخواهد داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران وضعیت تولید و کیفیت برنج های امسال استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: از ۲۱۵هزار هکتار زمین هایی که زیر کشت اول رفته بود ،حدود ۶۸هزار هکتار آن از ارقام پرمحصول بوده است.

امیدواری کشاورزان به خارج شدن رکود بازار برنج مازندران

خرید توافقی ارقام پرمحصول برنج مازندران در حالی آغاز شده است که از ورود برنج تولیدی امسال تا کنون بازار برنج استان تقریبا در رکود کامل قرار دارد، ، طبق آمار اتحادیه شالیکوبی داران مازندران همچنان حدود ۷۰درصد انواع برنج تولیدی استان در شالیکوبی‌ها انبار شده وجود دارد که گفته می شود نیمی از این محصول استراتژیک متعلق به کشاورزان و مابقی هم دراختیار تاجران است.

بررسی ها نشان می دهد که کسادی و بی رونقی بازار برنج پس از گذشت چهار ماه از ورود نخستین برنج تولیدی و به خصوص حدود یک ماه از ورود برنج کیفی کشت دوم ،بی سابقه بوده است.

درحال حاضر قیمت برنج کیفی طارم هاشمی و صدری در شالیکوبی های استان مازندران بسته به درصد شکستگی ۷۸ تا ۸۲ هزار تومان به ندرت خرید و فروش می شود.

قیمت عمده فروشی ارقام پرمحصول برنج از جمله فجر در هر کیلو گرم ۵۲ تا ۵۵ هزار تومان ، شیرودی ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان و ندا ۳۳ تا ۳۶ هزار تومان است.

کشت برنج پرمحصول یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی طی چند دهه گذشته برای خودکفایی تولید این محصول راهبردی در کشور بوده است ،بررسی های تاریخی نشان می دهد که طی سه سال اخیر روند کشت ارقام پرمحصول صعودی شد.

طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی پارسال ۶۴ هزار هکتار از اراضی شالیکاری مازندران زیر کشت ارقام پرمحصول رفت که این رقم حدود ۱۸ هزار هکتار از سال ۱۳۹۹ بیشتر بوده است.

در حال حاضر مهم ترین و عمده ترین ارقام برنج مورد توجه برای کشت بین کشاورزان در مازندران طارم محلی و هاشمی و در استان گیلان نیز " دم سیاه " و " هاشمی " است که کم محصول و کیفی محسوب می شوند .

ارقام پرمحصولی مانند " شیرودی " و " فجر" در این استان ها بنا بر شرایط مختلف آب دهی رودخانه‌ها، ذخیره آب پشت سدها و آ ببندان ها و مکانیزاسیون و آفات و از همه مهم تر بازار فروش بین ۳۰ هزار تا ۹۵ هزار هکتار در ۲ دهه اخیر در نوسان بوده است. به عبارتی سطح زیر کشت ارقام پرمحصول در این استان ها همواره کمتر از ۲۰ درصد از زمین های شالیزاری در شمال بوده است.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت اول برنج رفت که از این سطح حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن شلتوک برداشت شد و همچنین کشاورزان با استقبال امسال ۱۰۵هزار هکتار از زمین های کشاورزی خود را زیر کشت دوم بردند که به طور متوسط درهر هکتار از شایزاری کهی کشت دوم ۲ تا سه تن شلتوک برداشت شده است. طبق آمار رسمی امسال حدود ۵۷ هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان نشاء مجدد و ۴۸ هزار هکتار به روش رتون زیر کشت رفته است.


منبع : ایرنا