۱۰:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۱۶

ابعاد تاریک پشت پرده بلاگرها!

ابعاد تاریک پشت پرده بلاگرها!

فضای مجازی سبب به وجود آمدن برخی شغل ها شده که تا پیش از این شاید حتی نامی از آن در صفحه روزگار وجود نداشته و بلاگری یکی از این حرفه هاست،شغلی که امروزه بسیاری افراد را درگیر خود کرده و درآمدهای نجومی برای برخی رقم زده است.

به گزارش کاسپین24 | این روزها، فضای مجازی، آنچنان جایگاه خود را در میان مردم باز کرده است که برخی، با استفاده از زمان و یادگیری چگونگی نفوذ بر مردم، توانستند در مدت زمان کوتاهی، از آن به ثروت برسند و کسب و کارهای خود را راه‌اندازی کنند.

در این میان برخی نیز از فرصت استفاده کردند و با افزایش اشتراک‌گذاری مطالب و دنبال کننده، نام خود را بلاگر گذاشته‌اند و با استفاده از این نام، برای خود، شهرتی دست و پا کردند،معروفیتی که برای این افراد درآمدهای میلیونی و یا چند صد میلیونی به صورت روزانه و ماهانه به همراه دارد.

موضوعی که بسیاری از کارشناسان معتقدند این است که این موارد به یک جنبه روحی و روانی ارتباط دارد که فرد می‌تواند خود را قانع کند که با افزایش ارتباط به واسطه فضای مجازی، می‌تواند شرایط مادی خود را بهبود بخشد.

بلاگری و آسیب شناسی های آن

مجید غفاری روانشناس بالینی و استاد دانشگاه در این زمینه، اظهار کرد: امروزه راه اندازی کسب و کارهای مجازی بخشی از عرف بازار شده و بسیاری از افراد بسیار مثبت و هوشمندانه کسب و کار خود را در فضای مجازی گسترش دادند که علاوه بر متناسب بودن با وضعیت امروز زندگی بشر تسهیل کننده نیز است و بسیاری از مشتریان هم از این فضا رضایت دارند.

وی تصریح کرد: مانند همه پدیده هایی که متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی به وجود می آیند در فضای مجازی هم آسیب هایی وجود دارد و بعضی از افراد به جهت آسیب های فردی و اجتماعی در این زمینه سو رفتار و سواستفاده هایی می کنند و یکی از نقش هایی که به نظر می رسد بعضا در آن سو رفتار می بینیم نقش بلاگربودن در فضای مجازی است.

این روانشناس بالینی و استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: این آسیب ها را می توان از منظرهای مختلف روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی و علوم اجتماعی روانشناسی فردی و آسیب شناسی روانی و خانوادگی نگاه کرد.

غفاری با اشاره به اینکه از نظر آسیب شناسی روانی و خانواده چهار صفت مربوط به ابعاد تاریک شخصیت می شوند که عوارض فرایند آسیب شناختی تحول روانی و اجتماعی یک انسان می توانند باشند،گفت: این صفات شامل سادیسم (آزارگری و لذت بردن از آزار رساندن) خود شیفتگی (فردی که خیلی همدلی عاطفی ندارد و خودبرتر بین است و فقط حق خودش را می بیند و فقط خودش را مستحق یک سری حقوق می داند و به حقوق دیگران اعنتایی ندارد و خودخواه است) ماکیاولیسم (این فرد از هر طریقی دروغ، تظاهر ، ریا می خواهد به هدفش که می تواند ثروت، پست سیاسی یا اجتماعی و یا جایگاه مذهبی و علمی برسد) ضد اجتماعی (این افراد تا حد زیادی بی رحم هستند و احساس گناه ندارند و افرادی هستند که میل به کلاهبرداری و خلافکاری و رفتارهای غیرقانونی و ساختارشکنی نابهنجار در آن ها بسیار زیاد است و بعضا افراد بسیار فریبکار و پرخاشگر و بی رحم هستند.

وی ادامه داد: رفتار یک بلاگری که زندگی و شخصیتی را که وجود ندارد نمایش می دهد و به هرروشی می خواهد به موفقیتی دست پیدا کند یا مشهور شود و یا کالایی را بفروشد و یا طرفدار یا دنبال کننده جمع کند و با اهداف مختلفی که یک بلاگر صفحه اش را راه اندازی می کند می توانیم بگوییم که این انسان می تواند ترکیبی از صفات تاریک شخصیت همانند سادیسم یا خودشیفته و یا خصایص ماکیاولیسمی و یا ضداجتماعی داشته باشد.

این روانشناس بالینی و استاد دانشگاه افزود: این افراد غالبا در خانواده هایی بزرگ می شود که واحد خانواده ناکارآمد است و در حوزه های مختلف از لحاظ شناختی، عاطفی، اجتماعی و تحول فرآیند اجتماعی آن خوب شکل نمی گیرد و فرزندان دراین خانواده به تبع آسیب های روانشناختی و اجتماعی که پدر و مادر دارند آسیب های روانی و اجتماعی می بینند و حرمت نفس و اعتماد به نفس آن ها ناکافی است و به اختلالات شخصیتی مبتلا می شوند.

وی تصریح کرد:همچنین این افراد هویت یک پارچه ای را به دست نمی آورند و به همین ترتیب متناسب با بسترهای جدید که در جامعه پدید می آید در آن بسترها دچار سو رفتار می شوند و به جای استفاده درست می توانند هم به خودشان وهم به مخاطبان آسیب بزنند.

غفاری یادآورشد: بسیاری از بلاگرهایی که شوآف می کنند و به دروغ شرایطی را از لحاظ شخصیتی ، اقتصادی خودشان نشان می دهند که وجود ندارد به احتمال بسیار زیاداین افراد دارای اختلال شخصیت و ابعاد و صفات تاریک هستند و در خانواده هایی رشد پیدا کردند که آسیب های اجتماعی و روانی در آن خانواده زیاد بوده است.


منبع : ایسنا