۱۹:۳۵ ۱۴۰۱/۱/۲۳

احضار کاردار افغانستان به وزارت امور خارجه

احضار کاردار افغانستان به وزارت امور خارجه

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه با احضار کاردار سفارت افغانستان در تهران، نسبت به حملات به سفارت و سرکنسولگری ایران در کابل و هرات اعتراض کرد.

به گزارش کاسپین24 | سید رسول موسوی همچنین با یادآوری مسئولیت دولت ها در برقراری امنیت نمایندگی های دیپلماتیک به کاردار افغانستان، خواستار برخورد قانونی با حمله کنندگان به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران شد.

همچنین مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه در پی تعرض به سفارتخانه ایران در کابل و سرکنسولگری در هرات، اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های ایران در افغانستان فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند.

کمتر از ۱۵ نفر دیروز در مقابل سفارت کشورمان در کابل تجمع کردند اما شمار بیشتری با تجمع در مقابل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات اقدام به سر دادن شعار و سنگ پرانی به سمت ساختمان کنسولگری کردند.

گزارش ها حاکی است که معترضان موفق به ورود به داخل ساختمان کنسولگری نشدند، چون با ورود مولوی "اسلام جار" والی هرات به محل حادثه غائله پایان یافت و معترضان با «شلیک‌های هوایی» نیروهای طالبان و نیروهای محافش نمایندگی متفرق شدند.

منابع هراتی می‌گویند پشت صحنه این تظاهرات گروه‌های غربگرای «جنبش عدالت و آزادی» و «تیم بانوان عدالت‌جو» که پیش از این از سوی غربی‌های حاضر در افغانستان تأمین مالی می‌شدند قرار دارند و این گروه‌ها برای روزهای آینده نیز فراخوان تظاهرات داده‌اند.

بهادر امینیان سفیر ایران در افغانستان هم دیروز در مصاحبه‌ای گفت که «می‌خواهم هشدار بدهم که یک فتنه و توطئه‌ای در راه است».


منبع : باشگاه خبرنگاران