۱۲:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۲۵

احیای جهاد سازندگی نگاه ویژه‌تر به روستاها را رقم می‌زند

احیای جهاد سازندگی نگاه ویژه‌تر به روستاها را رقم می‌زند

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه لایحه دولت مبنی بر احیای جهاد سازندگی هنوز به مجلس ارائه نشده است، گفت : اما با توجه به سابقه فعالیت این نهاد در دوران پس از انقلاب اسلامی به نظر می رسد احیای آن قطعا نگاه ویژه‌تر به روستاها را رقم می‌زند.

به گزارش کاسپین24 | منصور علی زارعی افزود : در سال های پس از انقلاب اسلامی برای خدمات رسانی بیشتر و بهتر به روستاها جهاد سازندگی تشکیل شده بود. در آن زمان خدمات پرشماری در حوزه زیرساختی از جمله برق ، آب ، گاز ، راه ، مسکن و طرح هادی در این مناطق ارائه شد و روستاییان به صورت ملموس از این خدمات برخوردار شدند .

وی ادامه داد : جهاد سازندگی همچون نامی که بر آن نهاد شده بود به صورت جهادی و کوشش فراوان به دنبال انجام امور و کارها در روستاها بود و با کارکردش ضمن اینکه اثرات مفیدی را برجای گذاشت نام نیک نیز از این نهاد در اذهان بویژه روستاییان باقی مانده است .

این نماینده مجلس گفت : در حال حاضر متولی روستاها وزارت کشور به عنوان یک نهاد سیاسی است ، اما برای رفع نیازهای تخصصی در این مناطق وجود نهادی همچون جهاد سازندگی می تواند بسیار حائز اهمیت باشد و پیشنهاد رییس جمهوری برای احیای جهاد سازندگی بسیار خوب است و می تواند زمینه توسعه و همچنین تحولات افزون تر را در روستاها فراهم کند .

زارعی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در انتظار ارائه لایحه احیای جهاد سازندگی از سوی دولت است ، افزود : البته اظهار نظر بیشتر و کارشناسی تر در خصوص عملکرد جهاد سازندگی منوط به وصول لایحه دولت و مشاهده جزییات و چگونگی تشکیل آن و وظایفی است که برایش تعریف می شود.

وی ادامه داد : آنچه در حال حاضر می توان برداشت کرد این است که رییس دولت سیزدهم به دنبال احیای کارکردهای جهاد سازندگی در روستاها پس از پیروزی انقلاب اسلامی است تا عقب ماندگی های توسعه ای این مناطق را جبران کند.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه روحیه جهادی می بایست در تمامی سازمان ها و وزارتخانه ها گسترش یابد ، گفت : فرهنگ سازی در این خصوص برای انجام کار جهادی در برهه ای که کشور به کار و تلاش نیاز دارد ، یک اصل انکارناپذیر است و قطعا نباید به احیای جهاد سازندگی خلاصه شود.

زارعی در این باره که با توجه به وجود وزارتخانه هایی همچون راه و یا جهاد کشاورزی که امور مربوط به روستاها را انجام می دهند آیا ایجاد جهاد سازندگی تداخل در فعالیت نمی شود ، گفت : البته اعلام نظر قطعی در این زمینه منوط به وصول لایحه دولت است که مشخص می شود که دولت برای این مسائل چه راهکارها و تدابیری اندیشیده است تا چنین مشکلاتی به وجود نیاید .

تدوین سازوکار و ساختارهای احیای ماموریت‌های جهاد سازندگی با محوریت مردم ، ماموریت جدیدی است که رییس جمهوری به معاون اول خود داده است .

آیت الله رییسی نهم مهر ماه در دیدار نخبگان، علما، خانواده شهدا و ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد به این موضوع اشاره کرده بود و وزیر جهاد کشاورزی نیز شهریور ماه از تهیه لایحه احیای جهاد سازندگی خبر داده بود، این موضوع با دستور رییس جمهوری به معاون اول وی وارد فاز عملیاتی شده است.


منبع : ایرنا