۱۱:۳۸ ۱۳۹۹/۳/۲۹
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران :

ارزآوری ۲ میلیون دلاری صادرات صنایع‌دستی در مازندران

ارزآوری ۲ میلیون دلاری صادرات صنایع‌دستی در مازندران

صادرات صنایع دستی ۲میلیون و ۴۰۰هزار دلار پارسال برای مازندران ارزآوری داشت.

به گزارش کاسپین24|سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به ارزش ۲میلیون و ۴۰۰هزار دلاری صادرات صنایع‌دستی پارسال در مازندران، گفت: سهم مازندران از فروش صنایع‌دستی در بازار‌های داخلی کشور ۱۵۴میلیارد و ۵۳۱میلیون ریال بود و یک بازارچه داِئمی نیز در محمودآباد برای حمایت، تقویت و توسعه مراکز فروش دائمی پارسال به بهره‌برداری رسید.

او با بیان این که یک میلیارد و ۸۰۰میلیون ریال تسهیلات پارسال به اشتغال روستایی تعلق گرفت، افزود: بر اساس تفاهم‌نامه مشترک با صندوق کارآفرینی امید، ۳میلیارد و ۸۵۰میلیون ریال تسهیلات به حوزه صنایع‌دستی پرداخت شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، گفت: با صدور مجوز پروانه تولید صنایع‌دستی انفرادی و کارگاهی، یکهزار و ۴۱۹ فرصت شغلی نیز در سال ۹۸ فراهم شد.

آموزش لاکتراشی در دستور کار معاونت صنایع‌دستی

فرزانه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، به آموزش یکهزار و ۱۸۲شاغل در رشته‌های صنایع‌دستی پارسال اشاره و گفت: لاک‌تراشی از جمله رشته‌های بومی و شاخص استان است که به‌طور ویژه در دستور کار واحد آموزش معاونت صنایع‌دستی استان قرار گرفت.

او همچنین از کسب ۱۷نشان مرغوبیت کالا در حوزه صنایع‌دستی در پارسال خبر داد و افزود: آثار حمزه مهدوی، مائده واخیده، ابوالحسن محمدیان، سید رضا موسوی‌راد و علی توکل‌زاده در رشته لاک‌تراشی، مجتبی محسنی و محمد محسنی در رشته خراطی، الهام افشان‌زاده و فاطمه اکبری در رشته نساجی سنتی، مرضیه محبی و علی محبی در رشته سفال، زهرا افضلیان در رشته البسه محلی، عزیزالله حسین‌زاده در رشته کوب‌بافی، ساره خاتون باباجانزاده در رشته حصیربافی و منوچهر ارجمند در رشته قواره‌بری در پنجمین دوره داوری، نشان ملی مرغوبیت دریافت کردند.

فرزانه بررسی ۳۵کارگاه صنایع‌دستی و ارسال نتایج به وزارتخانه برای تأیید نهایی اعطای گواهی کیفیت را از دیگر فعالیت‌های معاونت صنایع‌دستی استان در سال۹۸ دانست و گفت: ساز کمانچه اثر استاد سید جلال حسین‌زاده مقدس در لیست آثار فاخر به‌منظور حفظ حقوق معنوی اثر به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: ۳میلیارد ریال اعتبار ملی و یک میلیارد و ۹۰۰میلیون ریال اعتبار استانی از محل اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای، نیز پارسال برای توسعه فعالیت‌های صنایع دستی جذب شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان