۱۲:۴۷ ۱۴۰۰/۵/۲۳

از رکورد جاودانه سیامند تا رقابت بلندقامت‌ترین ورزشکار جهان/ حضور ورزشکاران ایران در میان تاریخی‌ترین نکات پارالمپیک

از رکورد جاودانه سیامند تا رقابت بلندقامت‌ترین ورزشکار جهان/ حضور ورزشکاران ایران در میان تاریخی‌ترین نکات پارالمپیک

اسامی چهار ورزشکار ایرانی در کتاب تاریخ بازی‌های پارالمپیک به ثبت رسیده است.

به گزارش کاسپین24| بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو از 11 روز دیگر آغاز می‌شود و نزدیک به 4400 ورزشکار در 22 رشته با هم رقابت می‌کنند.

در آستانه این بازی‌ها، آمار و نکاتی جالب توجه از تاریخچه این بازی‌ها و ورزشکاران شرکت‌کننده در آن منتشر شده است که در بین آنها، اسامی پنج ورزشکار ایرانی نیز به چشم می‌خورد.

* مرتضی مهرزاد بلندقامت‌ترین پارالمپین در تاریخ است. او با 2.46 متر قامت، دومین مرد بلند در تاریخ محسوب می‌شود و به دنبال آن است تا به همراه تیم ملی والیبال نشسته ایران برای دومین بار قهرمان پارالمپیک شود.

* مهدی پوررهنما یکی از پنج ورزشکار رشته پاراتکواندوست که سابقه قهرمانی در جهان را دارد و در کنار ورزشکارانی از دانمارک، آمریکا، بریتانیا و مغولستان، جزو نام‌های بزرگی هستند که به توکیو می‌روند.

* ساره جوانمردی اولین بانوی طلایی ایران در تاریخ پارالمپیک است که توانست دو مدال طلا را در رشته تیراندازی به خود اختصاص دهد.

* رکورد سنگین‌ترین وزنه در رشته پاراوزنه‌برداری همچنان متعلق به سیامند رحمان ورزشکار فقید ایران است که با 310 کیلوگرم در پارالمپیک 2016 به ثبت رسید.

* زهرا نعمتی که هم در المپیک و هم پارالمپیک 2016 حضور داشت، نخستین زن ایرانی و نخستین زن آسیایی است که حضور در این دو رویداد بزرگ را تجربه کرده است.

در بین اسامی یادشده نام سیامند رحمان، زهرا نعمتی، ساره جوانمردی و مرتضی مهرزاد به خاطر موفقیت‌های ذکرشده در کتاب تاریخ بازی‌های پارالمپیک ذکر شده است.


منبع: تسنیم