۱۱:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۲۱
کارشناس ارشد روانشناسی ومددکار اجتماعی کلانتری ۱۲ چالوس:

استرس واقعا چیست؟

استرس واقعا چیست؟

استرس آن چیزی است که هنگامی که باور دارید، نمی‌توانید به طور موثری با یک موقعیت تهدید آمیز مواجه شوید آن را تجربه می‌کنید.

به گزارش کاسپین24|فاطمه آهنگری بهانی کارشناس ارشد روانشناسی ومددکار اجتماعی کلانتری ۱۲ چالوس، گفت: استرس آن چیزی است هنگامی که باور دارید نمی‌توانید به طور موثری با یک موقعیت تهدید آمیز مواجه شوید آن را تجربه می‌کنید. معنای این جمله آن است که هرگاه با رویداد یا موقعیتی مواجه می‌شوید آن را نسبت به توانایی‌های خود چالش برانگیز می‌یابید و استرس را تجربه می‌کنید.

اگر این رویداد یا موقعیت را به عنوان چیزی کم اهمیت ببینید احتمالاً تنها کمی استرس را تجربه می‌کنید، اما اگر آن موقعیت یا رویداد را به عنوان چیزی تهدید کننده و خارج از حد توانایی‌های خود ببینید احتمالاً تا حد زیادی احساس استرس می‌کنید؛ بنابراین اجبار به انتظار برای اتوبوس وقتی مشکل کمبود وقت ندارید استرس کمی بر شما تحمیل می‌کند، اما انتظار برای همان اتوبوس وقتی باید به زودی به فرودگاه برسید، استرس بسیار بیشتری ایجاد می‌کند.

از پا در آمدن در کار

برای بیشتر مردم شغل هایشان بزرگترین منبع استرس در زندگی شان است. ساعات کشنده کار، ساعات طولانی رفت و آمد به محل کار، ضرب الاجل‌های غیر واقع گرایانه، سیاست‌های اداری همکاران خطرناک و مراجعین بداخلاق.

تنها بخشی از استرس‌ها مربوط به کار هستند که مردم تجربه می‌کنند. امروزه فشار‌های کاری بیش از پیش هستند و وقت بسیار کم تری را برای خانواده و بقیه امور باقی می‌گذارند. مسائل جدیدی در مورد استرس مربوط به کار وجود دارد: تعدیل نیرو، تغییر محل خدمت، بازنشستگی زودتر از موعد. این کلمات هرچه باشند تأثیر آن‌ها یکسان است.

عدم امنیت، عدم اطمینان و ترس، مردم ترس بسیار بیشتری را در محل کار نسبت به گذشته تجربه می‌کنند و همه این موارد منجر به سردرد‌های شدید، گردن درد، کمر درد و احساس از پا در آمدن از این همه استرس در زندگی می‌شوند.

یادداشت‌های روزانه و ساده در مورد استرس داشته باشید

برای آن که به گونه‌ای موثر استرس خود را مدیریت کنید، باید از این مسئله آگاه باشید که چه موقع احساس استرس می‌کنید و قادر باشید منابع استرس خود را شناسایی کنید.

یادداشت‌های روزانه تان به طور کاملاً خاصی به شما نشان می‌دهد که چه موقعی استرس را تجربه کرده اید و موقعیت‌ها و شرایطی را برجسته می‌کنند که آن استرس را جرقه زده اند. تعادل استرس خود را بیابید و متوجه شوید که آیا نسبت به استرس در زندگی تان واکنش بیش از حدی نشان می‌دهید یا نه؟

یک اسکن یک دقیقه‌ای از بدنتان انجام دهید. یکی از بهترین راه‌های یادگرفتن تشخیص گرفتگی بدن، ایجاد گرفتگی به دست خودتان و بررسی احساس آن است. این تمرین یک دقیقه‌ای را روی بدن خود امتحان کنید در حالی که چشمانتان بسته است بدنتان را چک کنید و ببینید کدام یک از عضلات بدنتان گرفته است از نوک سرتان این کار را شروع کنید و تا انگشتان پا آن را ادامه دهید.

از خود بپرسید: آیا ابروهایم در حالت اخم هستند؟ آیا ابروهایم در هم گره خورده اند؟ آیا فکم قفل شده است؟ آیا شانه هایم را خمیده ام؟ آیا بازوهایم را سفت کرده ام؟

سه گام در جهت مدیریت استرس

آگاهی: بدانید که استرس شما به چه شکلی است و ناشی از چیست. استرس شما می‌تواند یک محیط کاری ناخوشایند یک ضرب الاجل مهم و یا هر یک از استرس‌های بالقوه شما باشد.

ارزیابی: روند تعیین بهترین روش یا روش‌های مدیریت استرس انتخاب‌های شما ممکن است شامل موقعیت یا شرایط، تغییر خودتان یا روش‌هایی که به یک زمینه استرس یا احتمالاً تغییر هر دو باشد.

اقدام: در مورد استرس خود چه می‌کنید. اقدام شما می‌تواند یکی از تمرین‌های آرامش، گفت و گوی موثرتر، مراقبه یا کمی خواب باشد و یا روش‌های دیگر.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان