۱۴:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۳

اعتراض به بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی در مورد برنج مازندران

اعتراض به بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی در مورد برنج مازندران

کاسپین24/رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق مازندران گفت: بر اساس بخشنامه جدید وزارت جهاد کشاورزی تایید صلاحیت برنج مازندران به مرکز تحقیقات استان گیلان سپرده شد.

به گزارش کاسپین24،سید اسماعیل یزدان‌پناه،افزود : این درحالی است که استان مازندران علاوه بر داشتن مرکز تحقیقات برنج، بیشترین تولید این محصول را در کشور بر عهده دارد و تایید صلاحیت صادرات برنج این خطه شمال کشور در استان همسایه مشکل زاست.

وی اضافه کرد: این استان سال گذشته ۱۲ هزار تن برنج را برای نخستین بار به خارج از کشور صادر کرد و بخشنامه جدید وزارت جهاد سد راه صادرات این محصول به خارج از کشور می شود.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق مازندران خواهان ابطال این بخشنامه از سوی وزارت جهاد کشاورزی و واگذاری تایید صلاحیت برنج ایرانی از خارجی در مبادی خروجی به مرکز تحقیقات برنج و یا پایانه صادراتی برنج در شهرستان آمل شد.

یزدان پناه یادآور شد: در این استان ابزار و تجهیزات لازم برای تایید صلاحیت برنج داخلی با خارجی در مبادی خروجی وجود دارد و این بخشنامه در صورت عدم ابطال هزینه مازاد را به تجار مازنی تحمیل می کند.

ابلاغ مخالفت مازندران به وزارت جهادکشاورزی

مدیرکل جهادکشاورزی مازندران با تایید صدور چنین بخشنامه ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مخالفت استان با این بخشنامه به وزارتخانه متبوع ابلاغ شده است.

عزیزالله شهیدی فر در این نشست افزود : این اعتراض استان مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و پیش بینی می شود بزودی لغو این بخشنامه ابلاغ شود و کار تایید صلاحیت برنج مازندران در داخل استان عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: این استان تجهیزات لازم را برای تایید صلاحیت برنج داخلی با خارجی را در مبادی خروجی دارد و امیدواریم تا بزودی این بخشنامه لغو و مازندران بتواند صلاحیت برنج داخلی خود را بر عهده گیرد.

مخالفت شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با این بخشنامه

معاون اقتصادی استاندار مازندران و جانشین استاندار در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز مخالفت این شورا را به عنوان یکی از کارگروه های معتبر نسبت به این بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است.

حسن خیریانپور افزود : براساس مصوبه شورای گفت و گو، وزارت جهاد کشاورزی موطف شد تا با ابطال بخشنامه قبلی، مرکز تحقیقات برنج مازندران را به عنوان یکی از مبادی تایید صلاحیت به عنوان معاونت تحقیقات برنج کشور در گیلان بپذیرد .

در مازندران افزون بر ۲۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت برنج قرار دارد و این استان به تنهایی ۴۰ درصد برنج مورد نیاز کشور که افزون بر 2 میلیون تن است را تامین می کند.

پیش بینی می شود میزان تولید برنج در این استان برای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به دلیل وضعیت خوب جوی حدود ۱۵ درصد بیشتر شود.