۱۳:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۱۴
بیداری اندیشه روند انتصاب های زنانه در مازندران را بررسی می کند

افزایش اعتماد به نفس بانوان با انتصابات زنانه

افزایش اعتماد به نفس بانوان با انتصابات زنانه

بیداری اندیشه روند انتصاب های زنانه در مازندران را بررسی می کند

به گزارش کاسپین24؛نشریه بیداری اندیشه در شماره جدید این دوهفته نامه نوشت:

امروزه زنان در ادبیات توسعه جایگاه مهمی یافته اند، به این معنا که بخش عمده ای از توسعه معطوف به زنان گردیده است، یعنی آنها می بایست در توسعه نقش داشته باشند.
بانوان یکی از ارکان مهم اجتماع را تشکیل می‌دهند بنابراین باید برخی از جایگاه‌های اجتماعی و مسئولیت‌های سیاسی به آنان سپرده شود اما در این میان برخی دیدگاه‌های سنتی مانع رسیدن آنان به این جایگاه‌ها و پست‌های مهم سیاسی می‌شود.بانوان برای آنکه خود را در جامعه و جایگاه اصلی برسانند باید بسیار تلاش کنند.
اگر چه آنان در حال تلاش هستند اما همچنان به دلیل دیدگاه‌های سنتی که وجود دارد بانوان از جایگاه های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی در دستگاه های اجرایی و دولتی فاصله دارند.
نیمی از جمعیت استان را زنان تشکیل داده‌اند که بخشی از آنها به صورت رسمی در اداره‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی مشغول به‌کار هستند. بسیاری از این زنان توانمندیهای زیادی دارند و با انگیزه خواهان تحول در سیستم و ارتقای جایگاه خود هستند.
یکی از وظایف دستگاه های استانی این است‌که این افراد را شناسایی‌کرده و آسیب‌ها و چالش‌هایی را که برای رسیدن به مناصب مدیریتی پیش روی آنهاست، مورد بررسی قرار دهد.
در حال حاضر تعدادی از این بانوان در مازندران انتخاب شده‌ و به پست های مدیریتی معرفی شده اند.البته هنوز به این بانوان قولی داده نشده است اما به احتمال زیاد این اتفاق خواهد افتاد.
بررسی‌ها نشان داده است که مدیران زن کمترین فساد اداری را دارند و در نظم و اداره سازمان خود موفق‌تر هستند، اما متاسفانه بخش قابل توجهی از بانوان در کشور این خودباوری را ندارند که گامی برای کسب مقام بالاتر بردارند.
زهرا کریمی عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران درباره نقش بانوان در انتصاب‌های سیاسی و اجتماعی در گفت و گو با بیداری اندیشه، می گوید: نقش بانوان در طول تاریخ در مشارکت در مسائل سیاسی و اجتماعی ناچیز بود و آنچه که در حال حاضر می‌شنویم مدرن است.
کریمی با اشاره به اینکه در طی ۵۰ سال گذشته چنین سخنانی درباره نقش بانوان نبود، می افزاید: در دهه ۵۰ زنان در حال کسب فهم قابل توجه بودند و پس از طی زمان‌های مختلف همین طور که تحصیلات آنان افزایش یافت زنان مشارکت بهتری در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی پیدا کردند.
وی تصریح می کند: هر چند مشارکت زنان در سطوح مختلف آموزش عالی و بدست آوردن جایگاه‌های مهم بسیار اندک است و انتظار می‌رود تا این مشارکت بیشتر شود.
*دیدگاه سنتی مانع رسیدن بانوان به منصب‌های اجتماعی
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، یادآور می شود:  برای رسیدن بانوان به سطوح و منصب‌های بالای اجتماعی، موانعی وجود دارد زیرا دیدگاه سنتی فقط می‌پذیرد که زنان در خانه باشند و به خانواده خود خدمت کنند و فراتر از آن را نمی‌پذیرد بنابراین از نظر سنتی موانع جدی بر سر راه بانوان وجود دارد.
وی تصریح می کند: شایستگی زنان باید بییش از اینها بروز کند یعنی اگر در جایی استخدامی وجود دارد یک زن باید بسیار موفق‌تر از فردی باشد که برای درخواست این شغل آمده است.
کریمی می گوید: پس هر چه زنان شایسته‌تر، تحصیل کرده‌تر و با مهارت بالاتر باشند موانع را بهتر می‌توانند از جلوی خود بردارند و اگر زنان این شرایط را بپذیرند و برای اوج گرفتن تلاش نکنند موانع از سر راهشان برداشته نمی‌شود.
*مسئولیت پذیری زنان در جامعه
ساره نیکجو مشاور سابق فرمانداری سیمرغ و عضو سابق شورای اسلامی شهر کیاکلا درباره نقش زنان در انتصاب برخی پست‌های سیاسی و اجتماعی در گفت و گو با بیداری اندیشه، معتقد است: بانوان اگر هر مسئولیتی را بپذیرند، تلاش می‌کنند تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهند.
نیکجو می افزاید: بانوان با دقت نظر فراوان به موضوعات سعی می‌کنند آن مسئولیت اجتماعی و سیاسی خود را به درستی انجام دهند.
وی تصریح کرد: زنان جامعه معمولا دو برابر مردان در عرصه‌های اقتصادی فعالیت می‌کنند تا در جامعه بتوانند جایگاه واقعی خود را بدست آورند.
مشاور سابق فرمانداری سیمرغ، می گوید: زنان به آسانی می‌توانند مشکلات جامعه را رفع کنند بنابراین فقط باید به آنان مسئولیت داده شود.
به گزارش بیداری اندیشه، سهم اشتغال زنان در اجتماع تنها 16 درصد است بنابراین این بازار مردانه است؛ متاسفانه به دلیل کلیشه‌های فرهنگی مدیران بالادستی به زنان اعتماد نمی‌کنند.
طی سال‌های اخیر در میان فعالان حوزه زنان این مطالبه ایجاد شد که باید سهم زنان از پست‌های مدیریتی افزایش پیدا کند. حسن روحانی نیز در وعده‌های انتخاباتی خود به این موضوع اشاره کرد. با توجه به وعده‌های رییس‌جمهور فعالان حوزه زنان انتظار داشتند در دولت دوازدهم از میان وزرا چند زن نیز به مجلس معرفی شوند اما این اتفاق رخ نداد و وزرای کابینه همگی از میان مردان معرفی شدند. با این وجود، دولت دوازدهم قول داد در سطوح پایین‌تر از سطح وزارت به این موضوع توجه کند و در تصویب‌نامه شورای عالی اداری که به امضای حسن روحانی رسید از تمامی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی خواسته شد که به این موضوع بپردازند.
حال باید دید تا پایان دولت دوازدهم، سهم زنان در مناسب دولتی مازندران و کشور به چه میزان خواهد رسید.