۱۱:۵۴ ۱۴۰۱/۹/۲۹

افزایش قیمت برنج‌های پرمحصول

افزایش قیمت برنج‌های پرمحصول

قیمت برنج همزمان با آغاز فرایند خرید توافقی این محصول در بازار‌های مازندران افزایش یافت.

به گزارش کاسپین24 | دولت به منظور خروج بازار برنج از رکود ،با اعلام قیمت توافقی ،خرید ۲ رقم برنج پر محصول را پنج روز گذشته آغاز کرده است، دولت قیمت خرید توافقی برنج ارقام هر کیلوگرم برنج ندا و شیرودی را با هشت تا ۱۰ درصد شکستگی به ترتیب ۳۳ هزار تومان و ۴۱ هزار و ۸۰۰ تا ۴۲ هزار تومان اعلام کرد.

قیمت خرید توافقی دولت بر اساس کارشناسی با هدف تعیین کف قیمت بازار برنج و رضایت کشاورزان اعلام شده و بررسی های میدانی نشان می دهد که اکنون این قیمت هم تعادل بازار برنج را بوجود آورده و هم برنجکاران از این قیمت راضی هستند.

بر اساس اعلام اتحادیه شالیکوبی داران ،همچنان حدود ۶۰ درصد از برنج های استان مازندران آماده فروش در انبارهای شالیکوبی ها باقی مانده وجود دارد که عمده برنج های نفروخته شده در اختیار کشاورزان است.

اگرچه بر اساس آمارسازمان جهاد کشاورزی مازندران، امسال از ۲۱۵هزار هکتار زمین هایی که زیر کشت اول رفته بود ،حدود ۶۸هزار هکتار آن از ارقام پرمحصول به خصوص ندا ، شیرودی و فجر بوده که نسبت به سال گذشته کمی بیشتر است، اما عمده کشت برنج از ارقام محلی طارم و طارم هاشمی است که طبق اظهارات صاحبان شالیکوبی ها خرید توافقی ارقام پرمحصول از سوی دولت روی رونق بازار این ارقام نیز تاثیر مثبتی گذاشته است.

احمد قربانی مدیر واحد شالیکوبی دربخش لاله آباد بابل و از آگاهان به بازار برنج مازندران ضمن تایید اثرگذاری مثبت خرید توافقی بر بازار عرضه و تقاضا گفت: قیمت توافقی مورد رضایت کشاورزان است و تکانی ملایمی به بازار نیز داد.

وی با بیان این که قیمت ۴۲هزار تومان برنج شیرودی که به نسبت برنج های خارجی از کیفیت بهتری برخوردار است و با ذائقه مردم نیز سازگارتر است، به عنوان قیمت کف بازار مورد رضایت کشاورزان است ،ادامه داد: اگرچه رقم خرید۵۰ هزار تن به نسبت وجود برنج های انبار شده بسیار ناچیز است،اما همین که قیمت کف بازار به صورت کارشناسی اعلام شده است، عاملی برای جلوگیری از سوء استفاده دلالان است.

قربانی وضعیت بازار و قیمت برنج طارم محلی و طارم هاشمی انبار شده در شالیکوبی های بخش مرکزی و غرب استان مازندران را کم رونق توصیف کرد و بیان داشت: اگر قیمت خرید توافقی برنج محلی طارم که عمده رقم های کشاورزان حوزه آبریز هراز را تشکیل می دهد ،اعلام شود، بازار به نفع کشاورزان به صورت جدی تر تکان می خورد.

وی تاب آوری کشاورزان مازندران را در نگهداری محصولشان پس از گذشت چهار ماه از برداشت شالی بی سابقه دانست و ادامه داد: امروز کشاورز به شدت نیازمند نقدینگی است و به رغم این که قیمت طارم هاشمی از ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان ابتدای برداشت اکنون به ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است ،اما همچنان بازار این ارقام کم رونق و خریدار کمی دارد.

یکی از صاجبان شالیکوبی در جویبار نیز با بیان این که در حال حاضر در این کارخانه حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ تن انواع برنج متعلق به کشاورزان آماده فروش انبار شده وجود دارد، گفت: اگرچه اقدام اعلام و خرید توافقی برنج ندا و شیرودی از سوی دولت یک کار کارشناسی و در حمایت از کشاورزان است، اما هنوز مباشران خرید به صورت گسترده اقدام به خرید نکردند.

وی با بیان این که اعلام خرید توافقی برنج از سوی دولت روی رقم ندا اثر مثبت در افزایش حدود ۲هزار تومانی به نفع کشاورزان گذاشته است، گفت: قیمت رقم برنج ندا که پیش از اعلام خرید توافقی تا ۳۲هزار تومان بوده است، اکنون به حدود ۳۵هزار تومان رسید ، اما هنوز روی قیمت برنج شیرودی اثری نگذاشته است.

وی قیمت خرید توافقی ۴۲هزار تومان برای رقم شیرودی را مناسب توصیف کرد و گفت: اکنون بازار برای این رقم قیمت ۳۸هزار تومانی را پیشنهاد می کند ،که کشاورز از فروش محصولش با این قیمت امتناع می کند، امیدواریم با اقدام گسترده تر خرید از سوی مباشران دولت ، اثرش روی رونق بازار و افزایش قیمت به نفع کشاورزان عملی و ملموس شود.

این کارشناس بازار برنج مازندران با اشاره به این نکته که تا ۹۰ درصد برنج های انبار شده این شالیکوبی متعلق به کشاورزان است، ادامه داد: این که پس از گذشتت ۱۲۰ روز از برداشت ، همچنان کشاورز محصولش را نتواند بفروشد ،سابقه ندارد.

وی بیان داشت: در مجموعه قیمت خرید توافقی ارقام پرمحصول با توجه به کیفیت برنج های داخلی به نسبت برنج های خارجی مناسب و قابل رقابت شده است، امیدواریم دولت برای خرید توافقی برنج های کیفی ارقام کم محصول طارم هاشمی نیز اقدام به اعلام کف قیمت کند.

افزایش ۲ تا پنج هزار تومانی قیمت برنج به نفع کشاورزان

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که طبق گزارش های کارشناسان بازرگانی محصولات کشاورزی مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان های استان،بازار برنج پس از اعلام و آغاز خرید توافقی نسبتا رونق گرفته است، گفت: اکنون قیمت برنج ندا که قیمت توافقی آن ۳۳هزار تومان برای هر کیلوگرم است، به حدود ۳۵هزار تومان رسید و قیمت برنج شیرودی از ۴۲هزار تومان خرید توافقی به ۴۷هزار تومان افزایش یافته است.

حسن عنایتی افزود: البته نگرانی و دغدغه کشاورزان نسبت به طولانی شدن نگهداری محصولشان به حق است و حتی قیمت کنونی برنج به نسبت هزینه ها راضی کننده نیست ، اما امیدواریم بازار خرید و فروش با اعلام کارشناسی کف قیمت ،رونق بگیرد.

وی از خرید توافقی حدود پنج تن برنج ارقام ندا و شیرودی طی ۴۸ ساعت گذشته خبر داد و گفت: تا پایان هفته شاهد قابل توجهی از خرید توافقی ارقام ندا و شیرودی خواهیم بود.

وی گفت: به طور یقین با افزایش خرید توافقی از سوی دولت ، بازار رونق خوبی خواهد گرفت و با افزایش تقاضا قیمت نیز به نفع کشاورزان بیشتر از قیمت کف تعیین شده خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با ذکر این نکته که برنج های ارقام پرمحصول با هشت تا ۱۰ درصد شکستگی از کشاورزان خریداری می شود، ادامه داد: وجه خریداری برنج نیز حداکثر در بازه زمانی ۱۵ روزه به حساب کشاورزان پرداخت می شود.

عنایتی با اشاره به این که خرید توافقی برنج صرفا از کشاورزانی انجام می‌شود که اطلاعات آن‌ها به عنوان شالیکار در سامانه خدمات کشاورزی ثبت شده است، گفت: در مرحله نخست ۵۰ هزار تن برنج پرمحصول از شالیکاران خریداری می شود که در صورت استقبال محدودیتی برای ادامه خرید وجود نخواهد داشت.

خرید توافقی ارقام پرمحصول برنج مازندران در حالی آغاز شده است که از ورود برنج تولیدی امسال تا کنون بازار برنج استان تقریبا در رکود کامل قرار دارد، ، طبق آمار اتحادیه شالیکوبی داران مازندران همچنان حدود ۷۰درصد انواع برنج تولیدی استان در شالیکوبی‌ها انبار شده وجود دارد که گفته می شود نیمی از این محصول استراتژیک متعلق به کشاورزان و مابقی هم دراختیار تاجران است.


منبع : ایرنا