۱۲:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۲۰

اقدامات بازدارنده در مقابل تحرکات رسانه‌ای دشمن

اقدامات بازدارنده در مقابل تحرکات رسانه‌ای دشمن

رسانه‌ها در مقابل تحرکات رسانه‌ای دشمن، باید اقدامات بازدارنده داشته باشند و امید را احیا کنند.

به گزارش کاسپین24| رهبر انقلاب اسلامی به‌کرّات و در مناسبات مختلف از جمله در بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب»، سخنرانی اوّل فروردین ۱۴۰۰، در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری و دیدار اعضای دولت سیزدهم، بر خروج از محاصره‌ی تبلیغاتی و بازسازی انقلابی فرهنگ و رسانه تصریح و تأکید کرده‌اند.

ایشان در بیانیه‌ی «گام دوم» از تلاش چهل‌ساله‌ی رسانه‌های دشمن برای مأیوس‌سازی مردم و مسئولان و تلاش همیشگی آن‌ها برای تولید و انتشار اخبار دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه نشان‌دادن واقعیات، پنهان‌کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ‌کردن عیوب کوچک و کوچک نشان‌دادن یا انکار محسنات بزرگ فرمودند و از جوانان خواستند در شکستن محاصره‌ی تبلیغاتی پیشگام شوند.

همچنین ایشان در سخنرانی نوروز ۱۴۰۰ از «ول‌بودن فضای مجازی» و استفاده‌ی دشمن از این وضع برای توطئه علیه ملّت و بی‌توجّهی مسئولان امر فرمودند و بر ضرورت مدیریت فضای مجازی تأکید کردند.

رهبر انقلاب در مراسم تنفید نیز تصریح کردند: امروز بیشترین تحرّک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرّکات امنیّتی و اقتصادی، تحرّکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانه‌ای است، کار تبلیغاتی کار مهمّی است؛ ما در این زمینه ضعف داریم. ما کم‌کاری داریم. در زمینه‌ی کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانه‌ای باید قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل بکنیم.

بازسازی در حوزه فرهنگ و رسانه

سینا قربانی کارشناس ارشد مطالعات رسانه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره بر اینکه اقدامات رسانه‌های کشور قابل تقدیر است، ولی همچنان در تراز انقلاب اسلامی نیست، گفت:بدون بازسازی انقلابی در حوزه‌ی فرهنگ و رسانه نمی‌توان بازدارندگی رسانه‌ای و افزایش تاب‌آوری رسانه‌ای در قبال تحرکات تبلیغاتی دشمنان را داشته باشیم.

او افزود: متاسفانه هنوز در کشور مرجع مشخصی برای آنالیز و شناسایی اقدامات رسانه‌ای کشور وجود ندارد و چندین مراجع در حال حاضر این مسئولیت را بر عهده دارند که این خود نیز همراه با ضعف‌های جدی است.

قربانی پیش‌شرط تغییرات در حوزه آرایش رسانه‌ای را آگاه نمودن مسئولان این حوزه و تربیت کادر رسانه‌ای در تراز انقلاب دانست و با بیان اینکه بازسازی عقلانی در حوزه فرهنگ و رسانه ضرورتی غیر قابل انکار است و همانطور که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند جزو اولویت‌های کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: اگر بازسازی در حوزه فرهنگ و رسانه به صورت عقلانی، حرفه‎ای و در خور انقلاب اسلامی صورت بگیرد قطعا امید در جامعه احیا می‌شود و تقویت نقش نظارتی رسانه‌ها سبب کاهش فساد و رشد اقتصاد کشور خواهد شد.

او افزود: رسانه‌های ضد ایرانی در ۲۴ ساعت شبانه‌روز با انتشار اخبار همراه با تکنیک‌های خبری منجمله استقامت و تکرار، وارونه‌سازی، برجسته‌سازی، تحریف و... قصد ورود به قوه شناخت کاربران ایرانی را به جهت تغییر ارزش‌ها و باور‌ها دارند لذا باید در کشور مرجع مشخصی وجود داشته باشد تا با شناسایی این تحرکات، اقدامات بازدارنده در قبال تحرکات تبلیغاتی دشمنان داشته باشد.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان