۱۷:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۱۴

امکانات کشتی مازندران در شأن جایگاه استان نیست

امکانات کشتی مازندران در شأن جایگاه استان نیست

رئیس هیات کشتی مازندران گفت: تاریخ‌سازی آزادکاران مازندران در مسابقات جهانی نروژ و کسب ۶ مدال توسط کشتی‌گیران مازندرانی بار دیگر ضرورت توجه ویژه ملی به افزایش و گسترش زیرساخت‌ها و بودجه‌های مرتبط با کشتی در مازندران را نشان داد. امکانات کشتی مازندران در شأن جایگاه کشتی این استان نیست.

به گزارش کاسپین24 | عسگری محمدیان با اشاره به درخشش کشتی مازندران در آوردگاه جهانی کشتی آزاد و در اختیار داشتن هشت وزن از ۱۰ وزن تیم ملی اظهار کرد: کشتی ایران همیشه در همه مسابقات بویژه ادوار مختلف المپیک برای ورزش کشور آبروداری کرد. از سال ۱۹۴۸ تا امروز بار سنگین ورزش کشور را کشتی‌گیران در المپیک‌ها به دوش کشیدند ، اما پرسش ما این است که سهم کشتی ایران از اعتبارات حوزه ورزش چقدر است و از این میزان مازندران که بیشترین افتخارات را برای کشور در کشتی به دست آورده چه اندازه سهم دارد؟

وی افزود: چنین اتفاقی در تاریخ کشتی ما نظیر نداشت که هشت کشتی‌گیر از یک استان عضو تیم ملی باشند. البته سال‌های ۱۹۸۲ در بازی‌های آسیایی دهلی و ۱۹۸۳ در مسابقات جهانی کیِف هم ۵ کشتی‌گیر از مازندران حضور داشتند ، اما این بار شاهد یک تاریخ‌سازی مهم از کشتی مازندران بودیم و هشت وزن در اختیار آزادکاران مازندران قرار گرفت که خوشبختانه شایستگی کشتی این استان را یک بار دیگر به دنیا اثبات کردند.

این پیشکسوت کشتی خاطرنشان کرد: شاهدی بودیم که از هشت کشتی‌گیرمان ۶ نفر مدال کسب کردند. دو کشتی‌گیر دیگر نیز فقط به تجربه حریفان رقابت را واگذار کردند و قطعا از آن‌ها در رقابت‌های بعدی افتخارآفرینی خواهیم دید. در واقع این ظرفیت وجود داشت که هر هشت کشتی‌گیر ما با مدال برگردند. این برای استان ما یک افتخار بی‌نظیر جهانی است ، اما باید یادآوری کنیم که این قهرمانان با کمترین امکانات نسبت به کشتی روز دنیا افتخارآفرینی می‌کنند. نگاهی به سالن‌های کشتی مازندران و امکانات و تشک‌ها این موضوع را به درستی اثبات می‌کند.

عسگری محمدیان تصریح کرد: کشتی‌گیران ما با تلاش و تعصبی که دارند و به پشتوانه عرق ریختن‌های خودشان و مربیان سازنده‌ای که بدون مزد و از سر عشق و علاقه به کشتی در سالن‌های بدون امکانات و نامناسب مشغول پرورش استعدادها هستند توانستند تاریخ‌سازی کنند.

وی افزود: نباید فراموش کنیم که تعدادی از این کشتی‌گیران نخستین بار بود وارد عرصه رقابت‌های بزرگسالان شدند و این‌طور درخشیدند. رحمان عموزاد و عرفان الهی قطعا برای آینده کشتی ایران افتخارآفرینی خواهند کرد ، اما در مقابل این همه تلاش کشتی‌گیران و زحمت مربیان سازنده و انرژی و دلگرمی که مردم مازندران به آن‌ها می‌دهند، باید زیرساخت‌هایی نیز به طور ویژه باید برای کشتی مازندران آماده شود.

رئیس هیات کشتی مازندران اظهار کرد: امکاناتی که در سالن‌های کشتی استان و خانه‌های کشتی مازندران وجود دارد اصلا در شأن جایگاهی که کشتی مازندران در کشور و دنیا دارد نیست. در بحث امکانات واقعا کشتی مازندران فقیر است. برای برگزاری تمرینات متمرکز در ساری یا سایر شهرهای استان با چالش مواجهیم. اگر در چنین استانی که این سهم بالا از افتخارآفرینی در عرصه‌های جهانی و المپیک را دارد سرمایه‌گذاری ویژه انجام شود قطعا می‌تواند بیش از این‌ها افتخارآفرینی کند.

محمدیان خاطرنشان کرد: افتخارآفرینی مازندران در کشتی محدود به این مسابقات و چند سال اخیر نیست. مازندران در کشتی ایران و جهان ریشه دارد. نخستین طلای ایران در المپیک را امامعلی حبیبی کسب کرد. بعد از آن هم کشتی مازندران با قهرمانان دیگری تا امروز برای کشور افتخار کسب کرد. از ۵۰ طلای کسب شده ایران در ادوار مختلف مسابقات جهانی کشتی آزاد ۲۱ مدال توسط مازندرانی‌ها کسب شده است. این که نگاه به کشتی این استان ویژه و برجسته‌تر از سایر مناطق کشور باشد نه تنها انتظار زیادی نیست ، بلکه سرمایه‌گذاری برای کسب افتخار به نام ایران و به اهتزاز درآوردن پرچم کشور عزیزمان است.

رئیس هیات کشتی مازندران با بیان این که مدیرکل ورزش و جوانان مازندران در حد توان و بضاعت اقداماتی برای کمک به کشتی مازندران انجام داده و پیگیر است، گفت: نگاه به کشتی مازندران باید فراتر از اعتبارات مرسوم سازمانی باشد تا قطار کشتی این استان با سرعت بیشتری در مسیر افتخارآفرینی برای کشتی ایران حرکت کند. این ظرفیت در مازندران وجود دارد که روزی همه کشتی‌گیران ما در این قبلی رقابت‌ها طلا بگیرند.

وی افزود: بیشتر شهرهای مازندران خانه کشتی دارند ، اما در خانه کشتی‌های سه شهر ساری، بهشهر و نوشهر تمرینات متمرکز برگزار می‌شود. نخستین درخواست و اولویت ما تجهیز کامل این سه خانه کشتی و تأمین همه نیازهای لازم برای یک مجموعه تمرینی حرفه‌ای کشتی است. آن‌چه که ما امروز در سالن‌ها و خانه‌های کشتی مازندران داریم اصلا با استانداردهای روز دنیا در زمینه تمرین کشتی‌گیران قابل مقایسه نیست.

این پیشکسوت کشتی و دارنده دو مدال نقره المپیک اظهار کرد: امیدواریم افتخارآفرینی و تاریخ‌سازی کشتی‌گیران مازندران در مسابقات جهانی نروژ باعث برداشتن گام‌های جدی برای گسترش زیرساخت‌های کشتی در مازندران شود.

رحمان عموزاد در وزن ۶۱ کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی در وزن ۶۵ کیلوگرم، عرفان الهی در وزن ۷۰ کیلوگرم، محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم، حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم، کامران قاسم‌پور در وزن ۹۲ کیلوگرم، مجتبی گلیج در وزن ۹۷ کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم هشت آزادکار مازندرانی عضو تیم ملی در رقابت‌های جهانی نروژ بودند که ۶ نفرشان موفق به کسب مدال شدند.

حسن یزدانی، امیرحسین زارع و کامران قاسم‌پور مدال طلا کسب کردند، امیرمحمد یزدانی و محمد نخودی به مدال نقره دست یافتند و مجتبی گلیج مدال برنز رقابت‌ها را از آن خود کرد. تیم ملی کشتی آزاد ایران با درخشش آزادکاران مازندرانی که ۶ مدال از هفت مدال کسب شده ایران را به دست آوردند توانست عملکردی قابل قبول در مسابقات جهانی اسلو۲۰۲۱ را ثبت کند و از نظر تیمی در جایگاه سوم این رقابت‌ها قرار بگیرد.


منبع : ایرنا