۱۸:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۱۹

انتقاد استاندار از زیاده روی واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی در مصرف آب شرب

انتقاد استاندار از زیاده روی واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی در مصرف آب شرب

استاندار مازندران گفت: تامین آب واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرک های صنعتی باید از مصرف آب شرب با فرایند تولیدات صنعتی تفکیک و عملیاتی شود.

به گزارش کاسپین24 | سید محمود حسینی پور روز چهارشنبه در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مازندران افزود: این که تامین آب برخی از واحدهای تولیدی صنعتی از آب شرب در برخی از شهرکهای صنعتی استان انجام شود، چالش جدی است.

وی با بیان این که باید قوانین و یا مقررات تامین آب در شهرک‌های صنعتی برای مصرف نیروهای انسانی و استفاده در امر تولید اصلاح شود، بیان داشت: با توجه به تغییرات شرایط اقلیمی و خشکسالی در استان، حفظ منابع آبی برای مصرف آب شرب ضروری است.

استاندار مازندران بر لزوم تغییرات و اصلاح مقررات تاکید کرد و ادامه داد: بسیاری از مشکلات امروز ناشی از وجود مقررات گذشته است که سبب شد تا امروز با تغییرات آب و هوایی، جغرفیایی و جمعیتی با چالش توسعه و ارایه خدمات مطلوب به سرمایه گذاران مواجه شویم.

در این جلسه مشکلات سرمایه در گردش، تامین انرژی برق و آب، بدهی معوقه به بانک و مقولات زیست محیطی ۹ واحد تولیدی و صنعتی مازندران حل و فصل شده است.

طبق آمار سرانه تولید آب در مازندران در بخش شهری ۲۹۱ لیتر و روستایی۳۱۲ لیتر در روز است و به همین دلیل مازندران جزو ۱۰ استان با مصرف بالای آب در کشور محسوب می شود.

نیاز سالانه آب شرب شهرها و روستاهای استان مازندران ۳۶۰ تا ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.

بر اساس آمارهای رسمی، ظرفیت میزان استحصال آب مازندران در حد شش میلیارد و ‌ ۶۰۰میلیون مترمکعب در سال است که از این مقدار چهار میلیارد و ‌ ۹۰۰میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.

به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‌ ۵۵۰میلیون متر مکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‌ ۳۵۰میلیون مترمکعب در بخش زیرزمینی برداشت می شود و بقیه آب سطحی در طول سال به دریا می ریزد.

مازندران با ۲۲ شهرستان و ۶۳ نقطه شهری، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی دارد. میانگین وسعت زمین هر شهرک صنعتی استان ۵۰ هکتار است.

حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند و از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند.

بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل است که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال دارد. ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند.

مازندران در حوزه اشتغال واحدهای صنعتی با استقرار چهار درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان یازدهمین استان کشور است و ۳.۸ درصد اشتغال صنعتی را در اختیار دارد.


منبع : ایرنا