۱۹:۵۱ ۱۴۰۲/۸/۱۸

اهلیت رسانه‌ای و خبری برای فعالان فضای مجازی الزامی است

اهلیت رسانه‌ای و خبری برای فعالان فضای مجازی الزامی است

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران گفت: برای فعالیت در هر زمینه‌ای داشتن اهلیت یک الزام بوده و در حوزه مهم فضای مجازی نیز افرادی که قرار است فعالیت کنند باید اهلیت رسانه‌ای و خبری داشته باشند.

به گزارش کاسپین24 | قاسم عزیززاده گرجی روز پنجشنبه در جلسه شورای فضای مجازی مازندران اظهار کرد: اهمیت فضای مجازی بر کسی پوشیده نیست و بنا نیست ما باز هم در این جلسه درباره اهمیت این بستر مهم اجتماعی حرف بزنیم. زیر در راس همه اظهارنظرها رهبر معظم انقلاب مکررا درباره اهمیت فضای مجازی دستوراتی را فرمودند.

وی افزود: همین جمله ایشان که فرمودند «اگر شأنیت رهبری نبود، مسئولیت فضای مجازی را به عهده می‌گرفتم» اهمیت این حوزه را نشان می‌دهد. ما شاید روزانه اقدامات و فعالیت‌های فراوانی را انجام دهیم، اما اولویت نخست رهبر انقلاب فضای مجازی است. البته به تعبیر حضرت آیت‌الله جوادی آملی نباید بگوییم فضای مجازی، بلکه فضای حقیقی است.

این مسئول بیان کرد: امروز حیات روزمره کودک و نوجوان و جوان و بزرگسال ما به فضای مجازی وابسته است. یعنی از همین فضا ارتزاق فکری می‌کنند. بنابراین به سادگی نمی‌توانیم از این فضا عبور کنیم.

اهمیت ابزار و شیوه انتقال پیام

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران خاطرنشان کرد: اگر طرح و ایده داشته باشیم می‌توانیم از این بستر گسترده استفاده کنیم. امروز در دنیا می‌گویند اگر پیام مهمی دارید ابزار انتقال پیام هم باید مهم باشد. این‌طور نیست که پیامی را به صورت خام به مخاطب انتقال دهیم و انتظار خروجی مناسب داشته باشیم. باید از ابزار انتقال پیام متناسب با آن پیام نیز استفاده کنیم و قواعد و سلیقه و ذائقه و نیاز مخاطب را در نظر بگیریم.

عزیززاده گرجی با بیان این‌که نهادینه کردن هر مفهوم در جامعه به طراحی مناسب برای بیان و انتشار نیاز دارد، تصریح کرد: امروز دنیای غرب و رسانه‌های غربی گاهی یک امر بدلی و دروغ را طوری به زیبایی منتقل می‌کنند که باید برای تکذیب آن چند برابر تلاش کرد. همه تلاش‌ آن‌ها به جریان‌سازی است. اگر قرار است امری نهادینه شود باید به جریان تبدیل شود. در این صورت به فرهنگ تبدیل می‌شود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارها با دانشجویان توصیه کردند «شما روی فضای مجازی سوار شوید، شما فضای مجازی را هدایت کنید، از طرف شما فکر و خبر و تحلیل به فضای مجازی برود، نه بالعکس.» حالا باید ببینیم ما هدایت‌کننده هستیم یا هدایت‌شونده؟

این مقام مسوول اظهار کرد: تولید یک خبر به زبان‌های مختلف بسیار مؤثر است. رسانه‌های غربی با فعالیت‌های متعدد و متنوع روی یک سوژه مشترک امتمرکز می‌شوند. چند شیوه را در نظر می‌گیرند تا گستره اثرگذاری کار افزایش یابد.

تقویت جریان انقلاب در فضای رسانه‌ای

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران خاطرنشان کرد: اگر قرار است اتفاقی فرهنگی و اجتماعی در استان رقم بخورد، باید از رامسر تا گلوگاه عده‌ای دغدغه‌مند و دلسوز نظام جمهوری اسلامی در حوزه فضای مجازی کاری انجام دهند تا جریان انقلاب اسلامی تقویت شود. در غیر این‌صورت تلاش‌ها فایده‌ای ندارد. باید ببینیم از تلاش ما در سبد جمهوری اسلامی چیزی قرار می‌گیرد یا صرفا پیامی را منتشر کرده‌ایم. به همین دلیل رهبر تاکید دارند که باید امیدآفرینی ایجاد کنیم.

عزیززاده گرجی خاطرنشان کرد: نکته بعدی حفظ منافع مردم است. باید ببینیم چقدر از یک محتوای تولید شده به جامعه سود می‌رسد؟ فلسفه وجودی نهادهای دولتی و غیردولتی منتفع شدن مردم است. اگر تقویت جریان انقلابی و حفظ منافع مردم را لحاظ کنیم حتما فرمایش رهبر که امیدآفرینی است محقق می‌شود.

وی به اهمیت و ضرورت نقد در رسانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: این نگرش مغایرتی با نقد ندارد. اتفاقا نقد منصفانه لازم است. نقد از هر طرف ببینیم فایده دارد. یا این نقد درست است که در این صورت هدیه به ما محسوب می‌شود. یا نادرست است که باز هم حسن دارد. یعنی فرصتی ایجاد شده که یک نکته مبهم یا برداشت نادرست را اصلاح کنیم. بنابراین از نقدمنصفانه نباید بهراسیم و باید استقبال کنیم.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران اظهار کرد: دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور محترم بر خلاف بسیاری از رؤسای دولت‌های پیشین صرفا نماینده دولت نیست و نماینده نظام جمهوری اسلامی است. چون همواره ذیل ولایت فقیه خودشان را تعریف کرده‌اند و آن‌چه که دغدغه رهبری نظام است را دنبال می‌کنند. دغدغه نظام و رهبری در سایه انسجام، اتحاد، همدلی و همزبانی برطرف می‌شود.

وی افزود: راه حل مشکلات امروز جامعه و مسائل مردم همان سه ویژگی است که رهبر انقلاب درباره ویژگی‌های شخصیتی یک مسئول فرمودند؛ تفکر انقلابی، روحیه بسیجی و اقدام جهادی.

این مسوول خاطرنشان کرد: در مجموعه فعالیت‌مان هیچ راهی نداریم جز این که کار را به مردم واگذار کنیم. منظور از مردم نیز به فرمایش رهبر مؤمن انقلابی است که با پای دل پای کار می‌ایستد. مردم وقتی کار را به عهده گرفتند ما باید از حوزه تصدی‌گری پرهیز کنیم و نقش ما تسهیل‌گری خواهد بود.


منبع : ایرنا