۲۰:۵۴ ۱۳۹۶/۴/۱۶
گفتگوی ویژه بیداری اندیشه با پدر عکاسی ایران

اگر دوباره متولد شوم عکاس خواهم شد

اگر دوباره متولد شوم عکاس خواهم شد

خبرنگار دوهفته نامه بیداری اندیشه در شماره اول این دوهفته نامه به گفت و گویی با علی کاوه ملقب به پدر عکاسی ایران پرداخت و در همین رابطه نوشت:اگر دوباره متولد شوم عکاس خواهم شد.

به گزارش دوهفته نامه بیداری اندیشه؛شاید بی دلیل نیست بعضی از اهالی عکاسی او را پدر بزرگ عکاسی ایران می خوانند.عکاسی که از لنز دوربینش تاریخ زیادی را به تصویر کشیده است؛کسی که شاهکارهای هنری اش آلبوم های متعددی را پر کرده او کسی نیست جز علی کاوه مرد خوش اخلاق و پر انرژی،هنرمندی که در یادآوری انقلاب و هشت سال دفاع مقدس عکس های متعددی را در تقویم این سرزمین به یادگار گذاشته است .
عکسی که از امام خمینی (ره) بر پول ملی ما نقش بسته شده از لنز دوربین این عکاس چیره دست آفریده شده است.
علی کاوه عکاسی که مرزهنر و ورزش را درنوردیده و ادغامی دلنشین کرده است و در پشت هر عکس اش رمانی بزرگ پنهان شده است،او را که  امروزه همه عکاسان ورزشی دنیا می شناسند در 4 مهر 1325 در شهرستان آمل متولد شد و در سن 7 سالگی همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد .
بامداد سبیل می گذاشتم تا بزرگتر به نظر برسم
علی کاوه در گفتگوی با خبرنگار بیداری اندیشه،اظهار داشت:در 7 سالگی مادرم من را به خیاطی برد قبل از آن نیز شغل های زیادی را تجربه کردم اما موفق نبودم.وقتی به عکاسی رفتم فضای آنجا برایم رضایت بخش بود ،اینکه میتوانستم از یک صفحه سفید عکسی به نمایش در آورم خیلی برایم جالب بود،در 10 سالگی  در مراسم ها برای گرفتن عکس دعوت می شدم  و بامداد سبیل می گذاشتم تا فکر کنند یک مرد کوتاه قد هستم.
شروع کار مطبوعاتی ام با روزنامه کیهان بود
در سال 1340 با روزنامه کیهان همکاری ام را آغاز کردم و این اولین کار مطبوعاتی ام بود که در 15 سالگی آغاز کردم،همان سال درس خواندن را نیز شروع کردم و شب ها مشغول درس خواندن میشدم.
در آن زمان چترباز هواپیما چند برابر سرباز معمولی حقوق دریافت می کرد و کمتر کسی شجاعت این را داشت که حتی در تمرین ها شرکت کند اما من  بر ترس هایم غلبه کردم و چتر باز هواپیما شدم.
این بزرگ مرد عکاسی ایران می گوید:بعد از قبولی آزمون در روزنامه اطلاعات استخدام شدم و به عکاسی و ظهور اسلاید پرداختم . برای گرفتن عکس ها خلاقیت بخرج می دادم،به طور مثال اگر قرار بود عکسی از فردی که در حال افتادن است می گرفتم، برای این کار مجبور بودم موز بخرم و عابری را قانع کنم که با افتادنش عکس او به صفحه اول روزنامه خواهد رفت و چند بار افتادن را انجام دهد تا بتوانم عکس خوبی بگیرم،یا برای عکس یک دانشجو وقتی عکسی را پیدا نکردم عکس خودم را دادم و این اولین باری بود که عکسم به صفحه اول مجله می رفت.
علی کاوه گفت:در آزمون استخدامی صدا و سیما شرکت کردم و نفر دوم شدم ،صبح ها در صدا و سیما بودم و بعدازظهرها در روزنامه مشغول کار عکاسی میشدم،در روزهای انقلاب نیز همیشه به خیابان ها میرفتم و با گرفتن عکس از مردم و تظاهرات مشغول بودم.
عکس امام (ره) توسط دوربین من گرفته شد و بر اسکناس ملی نقش بسته شد
این استاد عکاسی با اشاره به آن روز بیاد ماندنی عکاسی از امام(ره)،خاطرنشان کرد: 8 و شاید 9 عکاس در مراسم حضور داشتند، اما هیچکدام از عکس ها نتوانست مانند عکس من شود و این افتخاری بس بزرگ است که عکس امام خمینی (ره) از لنز دوربین من گرفته شده و بر پول ملی ما نقش بسته است.
اگر دوباره متولد شود ،بازهم عکاس خواهد شد
به گزارش بیداری اندیشه،علی کاوه می گوید اگر دوباره حق انتخاب داشته باشد و به زندگی برگردد ،دوباره عکاس خواهد شد و باز هم عکاسی ورزشی را انتخاب خواهد کرد زیرا وقتی در روزنامه اطلاعات مشغول عکاسی بود ، همه گرایش را تجربه کرد اما ،به عکس ورزشی روی آورد.

گفت و گوی از سمانه قلی پور-بیداری اندیشه