۱۳:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۲۳

اینجا جاده باریک می شود!

اینجا جاده باریک می شود!

تصور حداقل نیم ساعت ماندن در ترافیکی سنگین در یک محور روستایی هنگام غروب آفتاب، شاید باورنکردنی به نظر به رسد اما در تنکابن استان مازندران این محور ۲ بانده یک شاهراه ارتباطی محسوب می شود که به یکی از مشکلات اساسی مردم تبدیل شده است.

به گزارش کاسپین24 | جاده یک کالای عمومی محسوب می شود. کالاها و خدمات عمومی به مواردی اطلاق می شوند که استفاده از آن، دسترسی کالا برای مصرف دیگران را محدود نکرده و همچنین قابل تفکیک و تخصیص پذیری برای استفاده نباشد. برق رسانی، گاز رسانی، ساخت راه و جاده، ایجاد فضای سبز شهری، آتش نشانی، دفاع و پشتیبانی از امنیت کشور از جمله مثال های بارز یک کالا یا خدمت عمومی است که در حیطه وظایف دولت تعریف شده و دستگاه های اداری و اجرایی مامور به انجام درست این وظایف هستند.

جاده و مسیر دسترسی یک از مصادیق کالا یا خدمات عمومی در کشور است که همیشه از آن به عنوان شاخصی برای آبادانی و توسعه یاد شده اما مشکل اینجاست که جاده ها با تمامی انواع خود در ایران، همواره محل ایراد و مشکل بوده اند. از مصادیق عیوب جاده ها، تصادفات و رانش های متعدد بوده که به ویژه در شمال کشور و مخصوصا مازندران به مسئله ای بغرنج بدل شده است.

با این مقدمه به سراغ یکی از محورهای مواصلاتی مهم و پر تردد در شهرستان تنکابن می رویم. این جاده ۲ بانده جلگه ای، اصلی ترین مسیر دسترسی شهر تنکابن به روستاهای بخش مرکزی و یکی از شاهراه های حیاتی تنکابن برای عبور و مرور اهالی و روستائیان منطقه است.

گفتنی است بخش مرکزی تنکابن تاریخی ترین، بزرگترین و پرجمعیت ترین بخش این شهرستان بوده که شامل ۲ شهر شیرود و تنکابن و ۲ دهستان «گلیجان» و «میرشمس الدین» است که فقط دهستان گلیجان به تنهایی با جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار نفر یکی از کانون های جمعیتی در تنکابن به شمار می رود و با سه بازار هفتگی در روستاهای مختلف مرکز مهم دادوستد روستایی نیز محسوب می شود.

نخستین روستا در مسیر دسترسی به دهستان مهم و پرجمعیت گلیجان پس از خروج از شهر تنکابن و چسبیده به محدوده شهری، روستای زنگشامحله با حدود ۳ هزار نفر جمعیت بوده که مرکز و بازار آن در فاصله حدود ۵ کیلومتری از شهر تنکابن قرار گرفته است.

اساسی ترین چالش این روستا و حتی بخش مرکزی تنکابن را شاید بتوان محور اصلی مواصلاتی روستا دانست. این مسیر تنها راه ارتباطی موجود شهرستان برای رسیدن به مرکز دهستان گلیجان است که همواره طی ۱۰ سال اخیر از ترافیک عبوری بالایی برخوردار بوده و به ویژه در چند سال اخیر این مسیر به علت رشد و توسعه محدوده های شهری و روستایی دارای گره های ترافیکی متعددی شده است.

شایان ذکر است این شاهراه حیاتی تنکابن به مناطق روستایی، تاکنون چندین کشته و زخمی را نیز در حوادث جاده ای به خود دیده و تا چندی پیش یکی از جاده های مرگ در شهرستان نامیده می شد که نهایتا با اجرای سرعت گیرهای متعدد، شتاب خودروهای عبوری کاسته و میزان تصادفات در آن به حداقل رسید اما ایجاد سرعت گیرها موجب شد تا ترافیک این مسیر هیچ شباهتی به یک محور روستایی نداشته باشد.

همه این گره های ترافیکی از حدفاصل محدوده شهری تنکابن تا روستای صوفی محله که پس از زنگشامحله قرار دارد، در حالی است که اطراف محور ۲ بانده فعلی، قابلیت تعریض دارد و براحتی می تواند یک جاده ۴ بانده را پوشش دهد. حال اینکه چرا این امر محقق و اجرایی نمی شود سوالی است که برای پیگیری آن به سراغ بخشدار مرکزی شهرستان تنکابن که ۸ ماه است در این جایگاه منتصب شده، رفتیم.

ساسان کابلی ضمن تایید گره های ترافیکی موجود در این محور اظهار کرد: طی آخرین اقدام، به روستاهای این مسیر ابلاغ شده که طرح هادی خود را به فراخور اجرا کنند، ضمن اینکه روستای زنگشامحله علیرغم داشتن قابلیت تعریض جاده اما نیازمند ایجاد ۱۸ پل برای عریض کردن مسیر انهار خود دارد که با بودجه دهیاری امکان پذیر نیست.

کابلی با بیان اینکه جابه جایی تیرها و چراغ های برق در مسیر روستای زنگشامحله به عنوان اقدام مقدماتی اکنون در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد: این مسیر فقط تا روستای زنگشامحله دارای ۱۶ آبراه و ۲ پل بزرگ است که تعریض آن ها نیاز به اعتبار عظیم از نهادهای متولی بنیاد مسکن و اداره راه دارد.

وی از مکاتبه با نماینده مردم در مجلس در این زمینه خبر داد و با اشاره به اینکه پروژه مذکور به لحاظ وسعت و دامنه، مرتبط با دستگاه های متعددی است و نیازمند حضور و مشارکت همه نهادهای متولی نظیر اداره آب، برق، گاز، راهداری و بنیاد مسکن است افزود: این آمادگی را داریم که با تخصیص اعتبار ویژه برای این محور با کمک نماینده مردم در مجلس و توجه ادارات کل در مرکز استان، بلافاصله عملیات تعریض و رفع گره های ترافیکی انجام گیرد.

بخشدار مرکزی تنکابن با بیان اینکه نمی توان زمان مشخصی برای انجام و یا اتمام پروژه با توجه به شرایط و مشکلات موجود اعلام کرد، گفت: تعریض این محور دغدغه اصلی و در اولویت کاری بخشداری مرکزی است، ضمن اینکه با همه چالش های فعلی، به دهیاری زنگشامحله دستور داده شد تا زمان تامین اعتبار، با داشته های موجود حداقل هر سه ماه، ۲۰۰ متر از مسیر تعریض و ساماندهی شود.

علیرغم امیدواری ها و آنچه بخشدار مرکزی تنکابن عنوان کرد اما به نظر می رسد با توجه به اینکه استاندار مازندران به تازگی کرسی مدیریت این خطه سرسبز را بر عهده گرفته است و نیز مطابق سوابق تاریخی ادوار پیشین، امکان جابه جایی مدیران در سطوح عالی تا خرد دور از ذهن نیست، بنابراین تحقق و تعریض محور روستای زنگشامحله به این زودی مهیا و مقدور نشود، موضوعی که مدتها گریبانگیر بخشداری مرکزی تنکابن شده است.

ناگفته نماند که بخشداری مرکزی تنکابن علیرغم وسعت و مرکزیت اما طی ۴ سال گذشته، چند بخشدار و سرپرست را به خود دیده و حتی در مقاطعی، معاونین فرمانداری تنکابن با حفظ سمت این بخش مهم را اداره کرده اند که این موضوع خود می تواند یکی از دلایل رکود بخش مرکزی در پروژه های زیرساختی قلمداد شود. بدون شک، جابه جایی بخشداران در بخش مرکزی و خالی ماندن این پست حساس با توجه به وسعت منطقه تحت مدیریت را می توان یکی از دلایل عقب ماندگی پروژه های بخش مرکزی تنکابن دانست. مسئله ای که با توجه به روند تعویض مدیران در دولت جدید شاید مجددا دامنگیر این بخش شود.

علاوه بر آنچه گفته شد ذکر این نکته به عنوان یک هشدار برای مسئولان شهرستانی و حتی استانی شایان توجه است که اگر حادثه ناگواری در دهستان گلیجان تنکابن به وجود آید و یا چنانچه بیمارانی در این منطقه نیازمند خدمت فوری باشند، گره های ترافیکی و وجود سرعت گیرهای متعدد امکان تردد خودروهای امدادی و آمبولانس را با مشکل جدی مواجه کرده و پیامدهای ناگواری را دامن خواهد زد.

در راستای رسالت خبری خویش پیگیری حل این مشکل مهم مردم شهرستان تنکابن بوده و مجددا در گزارشات بعدی به سراغ مسئولین مربوطه خواهد رفت.


منبع : ایسنا