۲۰:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷

بازار برنج همچنان بدون تحول

بازار برنج همچنان بدون تحول

ثبات قیمت برنج در شالیکوبی‌های مازندران امسال به هفتمین ماه پس از نخستین برداشت شالی رسید، یعنی همچنان قیمت این محصول استراتژیک به نسبت درصد شکستگی در سقف ۶۰۰ تا۶۵۰ هزار ریال در هر کیلو گرم تداوم و مقاومت کرده است.

به گزارش کاسپین24 | برنج کیفی مازندران مانند رقم طارم محلی و هاشمی که ۹۰درصد محصول برنجکاران را تشکیل می دهد، اواخر تیرماه امسال با قیمت ۶۰۰هزار ریال وارد بازار شد و با وجود این که شمار زیادی از کشاورزان این قیمت را به نسبت هزینه تولید و نرخ تورم بسیار ناچیز عنوان کردند، اما قیمت برنج پس از گذشت ۲۰۰ روز همچنان در سقف ۶۵۰ هزار ریال باقی مانده است.

بررسی میدانی از وضعیت عرضه و تقاضای برنج در شالیکوبی های مازندران نشان می دهد که بازار این محصول راهبردی همچنان به رغم کاهش قیمت حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار ریالی نسبت به سال گذشته کم رونق و حدود نیمی از محصول شالیکاران آماده فروش در انبار دپو شده وجود دارد.

بسیاری از شالیکاران در اواخر تیرماه زمانی که نوبرانه برنج وارد بازار شد و قیمت ۶۰۰ هزار ریالی را به خود گرفت کاملا ناراضی بودند، چون اعتقاد داشتند که این قمیت تنها هزینه تولیدشان را در خوشبینانه ترین حالت پوشش می دهد و زحمات ۶ ماهه کشت به همراه گرانی هزینه زندگیشان را جبران نمی کند به همین دلیل با وجود نیاز نقدینگی نسبت به فروش محصولشان خود داری و مقاومت کردند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که رکود و کسادی بازار برنج مازندران تا پیش از ورود برنج کشت دوم و دونوچ یا رتون در ماه آذر امسال نیز وجود داشت، هرچند در این زمان بازار تقریبا رونق نسبی به خود گرفت، اما از قیمت ۶۵۰ هزار ریال سقف شکنی نکرد.

برنج رتون یا دونوج با پرورش ساقه های شالی باقی مانده در شالیزارها پس از برداشت کشت اول به دست می آید. شالیکاران مازندران برنج به دست آمده از شالی دونوج را بهترین نوع برنج می دانند و با قیمت بالاتر از برنج کشت اول و یا حتی برنج دوباره نشاء می فروشند.

طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران امسال کشت مجدد برنج در ۶۰ هزار و ۷۰۴ هکتار و پرورش رتون در ۳۶ هزار و ۸۲۴ هکتار شالیزار استان انجام شد.

دست اندرکاران بازار برنج مازندران که عمدتا صاحبان شالیکوبی ها هستند، می گویند که همچنان بعضی از کشاورزان به علت کم دانستن قیمت، همه محصولشان را وارد بازار نمی کنند، به طوری که در حال حاضر به طور متوسط در هر یک از شالیکوبی ها بیش از ۲۵۰ تن برنج سفید انبار شده آماده عرضه است.

ذکر این نکته نیز مهم است که در حال حاضر قیمت برنج طارم هاشمی و طارم محلی در خرده فروشی های استان تا ۸۵ هزار تومان و همین برنج در شهر های بزرگ نظیر تهران و مشهد تا ۱۳۵ هزار تومان خرید و فروش می شود، نمونه هایی از قیمت فروش ذکر شده را می توانید در تبلیغات فضای مجازی به راحتی مشاهده کنید.

افزایش تمایل کشاورزان مازندران به عرضه برنج در بازار

مدیر یکی از شالیکوبی های شهرستان بابل وضعیت بازار خرید و فروش برنج را نسبی اعلام کرد و گفت: اکنون شالیکاران مازندران مجوز فروش همه محصولشان را برای تامین نقدینگی مورد نیاز به شالیکوبی داران دادند، یعنی اگر تقاضا خرید باشد کشاورز آماده فروش همه محصولش با قیمت ۶۵۰ هزار ریال است.

سید محمد موسوی با بیان این که از ورود برنج نو امسال تاکنون شاهد ثبات قیمت ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار ریال برنج طارم محلی و هاشمی در شالیکوبی های استان هستیم، ادامه داد: اگرچه عمده کشاورزان به امید افزایش قیمت از عرضه محصولشان خود داری کردند، اما به نظر می رسد دیگر امیدی به بالا رفتن قیمت ندارند و در واقع نسبت به فروش برنج با قیمت کنونی حاضر شدند.

این کارشناس بازار برنج مازندران گفت: در شرایط حاضر اگر مشتری پیدا شود تقریبا تمامی کشاورزان برنجکار حاضر به عرضه محصولشان به قیمت کنونی هستند چون به نقدینگی برای کشت بعدی و رفتن به استقبال عید نوروز نیاز دارند، علاوه بر این نگهداری برنج فراتر از این زمان در انبار با خطر پذیری زیادی همراه است و هزینه بر هم محسوب می شود.

وی اظهار داشت: البته در کنار همه این عوامل، رویکرد و سیاست دولت را هم باید در نظر گرفت که گفته است تا هر زمانی که نیاز باشد برای حفظ ثبات بازار، برنج خارجی توزیع خواهد شد، وضعیتی که اکنون شاهد آن هستیم.

موسوی تصریح کرد: به نظر می رسد تداوم ثبات بازار برنج مازندران دست دلالان و واسطه ها را از بازار نیز کوتاه کرده است، یعنی بسیاری از خریداران از استان های دیگر بر خلاف سال های گذشته فقط بر اساس وضعیت تقاضا در خرده فروشی بازار برنج منطقه خود؛ درخواست و سفارش می کنند.

یکی دیگر از صاحبان شالیکوبی و آگاه به بازار برنج مازندران ضمن تایید از بین رفتن نقش دلالان بر این بازار، به خبرنگار ایرنا گفت : قیمت برنج کیفی کشت اول همچنان روی مرز ۶۵۰ هزار تومان ریال است.

احمد قربانی با اظهار این که حدود نیمی از برنج همچنان در اختیار کشاورزان یعنی بیش از ۷۰ درصد از برنج های موجود در انبارهای کارخانه ها متعلق به کشاورزان و آماده عرضه است، ادامه داد:‌ در حال حاضر موجودی برنج آماده عرضه در هر یک از واحدهای شالیکوبی حدود ۲۰۰ تن برنج سفید متعلق به کشاورزان است.

وی افزود : کشاورز اکنون آماده عرضه تمامی محصولش است و امروز معتقد است اگرچه این قیمت به مقرون به صرفه نیست اما تداوم ثبات قطعی است.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.


منبع : ایرنا