۱۴:۲۶ ۱۴۰۱/۹/۲۴

بازار مرکبات بالاخره تکان خورد

بازار مرکبات بالاخره تکان خورد

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تمهیدات دولت برای افزایش صادرات، خرید میوه شب عید و عرضه مستقیم مرکبات به میدان تره بار تهران تا حدودی بازار این میوه پاییزی را در استان رونق داده است.

به گزارش کاسپین24 | حسن عنایتی وضعیت قیمت مرکبات سر باغ را منصفانه و باصرفه برای باغداران ندانست و افزود: اگرچه وضعیت صادرات مرکبات امسال به مراتب نسبت به سال گذشته مطلوب تر شده است ، اما قیمت این محصول به نسبت هزینه تولید رضایتبخش نیست.

وی با بیان این که دغدغه فروش مازاد مرکبات مازندران از سوی وزیر جهاد کشاورزی در دولت نیز مورد پیگیری قرار گرفته است، توضیح داد: از آن جایی که مازندران عمده مرکبات به ویژه پرتقال کشور را تامین می کند ،خرید میوه شب عید در دستور کار قرار گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: کمیته راهبردی خرید و تامین میوه سیب و مرکبات شب عید در جهاد کشاورزی مازندران تشکیل شد تا تسریع و تسهیل در روند خرید و ذخیره سازی این میوه ها انجام شود و بر این اساس تعاون روستایی مسوول خرید، ذخیره سازی و توزیع میوه شب عید در استان است.

عنایتی گفت: به طور یقین با سفارش هایی که طی روزهای آینده از سوی اتحادیه و تعاون روستایی استان های کشور برای ذخیره سازی میوه پرتقال شب عید به استان مازندران می شود، بازار مرکبات استان رونق بیشتری خواهد گرفت.

وی همچنین گفت که با همراهی شخص استاندار مازندران در پیگیری با شهرداری تهران، عرضه مستقیم مرکبات استان در بازار پایتخت در حال انجام است و در روزهای آینده این روند عرضه افزایش خواهد یافت.

وی با اعلام اینکه پیش‌بینی ما از تولید امسال پرتقال تامسون در استان ۹۰۰ هزارتن است، اضافه کرد: با توجه به پیش بینی هواشناسی خطری از بحث سرمازدگی باغ‌ مرکبات استان را تهدید نمی‌کند ، پس باغداران نسبت به چیدن یکجای محصولشان خود داری کنند.

رییس جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که در حال حاضر صادرات روزانه مرکبات مازندران به حدود ۳۵۰ تن رسیده است ابراز امیدواری کرد که وضعیت بازار و قیمت مرکبات به نفع باغداران بیش از این رونق می گیرد.

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد که پرتقال های استان مازندران که ۷۰ درصد محصول مرکبات استان را تشکیل می دهد به لحاظ اندازه و کیفیت برای صادرات بسیار مطلوب و مناسب است.

گزارش های میدانی از بازار مرکبات مازندران به خصوص خرید و فروش در سر باغ نشان می دهد که باغداران نسبت به قیمت گذاری که از سوی خریداران می شود، نا امید و نگران هستند، آنان می گویند :قیمت پرتقال درجه یک که سال گذشته سر باغ در هر کیلو گرم تا هشت هزار تومان فروخته شد ، اکنون تا ۶هزار تومان مشتری ندارد.

بررسی ها نشان می دهد،هم اکنون مشتریان زیادی پای خرید پرتقال های باغداران نشسته اند، یعنی تقاضا برای خرید مرکبات در مازندران وجود دارد اما باغداران با این قیمت حاضر به فروش محصولشان نیستند ، به نظر می رسد امسال محصول مرکبات مازندران توسط باغداران با هدف عرضه و فروش با قیمت بیشتر به بازار ،ذخیره سازی بیشتری شود.

بر اساس اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران تاکنون دستکم محصول ۹۰ درصد نارنگی و ۳۰ درصد پرتقال از باغ های مرکبات استان برداشت شده است.

برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس نارنگی از اول مهر آغاز شد و اکنون باغداران در حال آماده شدن برداشت پرتقال هستند.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

به طور متوسط در یک هکتار باغ مرکبات ۳۰ تا ۴۰ تن محصول برداشت می شود.

مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی با نگاه اقتصادی دولت سیزدهم و با تعیین استانداردهای صادراتی از سوی طرف مقابل این روزها تاییدیه کشورهای اوراسیا و حتی چین را هم اخذ کرده و تولیدکنندگان و تجار مازندرانی برای تحقق این امر به صف شدند.


منبع : ایرنا