۲۱:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۸

بازگشت بزرگترین کارخانه زغال‎سنگ مازندران به روزهای اوج

بازگشت بزرگترین کارخانه زغال‎سنگ مازندران به روزهای اوج

نبض بزرگترین کارخانه تولید زغال‎سنگ در البرز مرکزی پس از ۶۰ سال همچنان می زند و به روزهای اوج نزدیک می شود.

به گزارش کاسپین24 | روزگاری، روایت پیشرفت ظرفیت مغفول مانده‌ای بود اما در این چند سال اخیر، جانی دوباره گرفته است و هر از گاهی در کارخانه‌ای، روستا یا شهری، گروهی از رسانه‌ها دور هم جمع می‌شوند تا با هم راوی توسعه و پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف به ویژه حوزه صنعت باشند، بلکه این روایت‌ها بذر امیدی شود در دل مردمان این سرزمین.

کارخانه زغالسنگ سوادکوه برند شهرستان سوادکوه و مازندران به شمار می‌رود که طی سال‌های اخیر با رشد و جهش تولید مواجه شده است و چرخ اقتصادی کارخانه‌های زیادی را در کشور به چرخش درآورده است.

حوزه اکتشافی معدنی البرز مرکزی بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع از سطح استان مازندران را دربر می‌گیرد و داستان یافتن رگه‌های زغال در سوادکوه به حدود ۹۰ سال پیش، در زمان ساخت راه‌آهن سراسری می‌رسد؛ زمانی که مشخص شد آفریدگار گنجی در دل کوه برای مردمان این دیار به ودیعه گذاشته تا بواسطه زغال برکت به سفره‌هایشان سرازیر شود و یکی از قدیمی‌ترین معادن زغال سنگ در شهرستان سوادکوه پا گرفت؛ و تا به آنجا پیش رفت که در دهه شصت حدود ۷ هزار نفر در آن اشتغال داشتند اما کم کم با اجرای ضعیف خصوصی‌سازی و افزایش نسبت نیروی اداری به کارگری و.. از این میزان کاسته شد و روزهای اوج به خاطره‌ای در ذهن تمامی ساکنان سوادکوه بدل شده بود.

تولید ۱۱۴ هزار تن کنساننتره

اکنون اما این شرکت به بیان مدیرعاملش، به تولید بالای ۱۱۴ هزار تن کنستانتره در سال گذشته رسیده؛ رکوردی که در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و می‌رود تا امسال هدف‌گذاری تولید ۱۲۰ هزار تن در سال را پشت سر بگذارد و سخنان رهبری در راستای افزایش تولید را در عمل نشان دهند و این اولین گام برای خودباوری بوده است تا بار دیگر زغال سنگ البرز به جایگاه شایسته‌اش برسد.

حجت‌الاسلام محسن قبادیان مسؤول بسیج رسانه سوادکوه در روایت پیشرفت در راستای ایران قوی را مأموریت بسیج رسانه بر می‌شمارد و می‌افزاید: مأموریتی که در جهت تبیین جهاد امیدآفرینی، خدمت و پیشرفت این کشور است.

مسؤول بسیج رسانه شهرستان سوادکوه روایت پیشرفت را موجب ایجاد امید در جامعه می‌داند و در همین راستا، یک اردوی رسانه‌ای راویان پیشرفت را با یکی از شرکت‌های صنعتی و معدنی سوادکوه ترتیب داده است.

شرکتی که روزگارانی در دهه شصت، برند مردم سوادکوه بوده و سوادکوه به نام زغالسنگ البرز مرکزی بر سر زبان‌ها بوده است؛ اما پس از آن روزهای اوج طی سالیان گذشته به فرود آمد؛ ولی این روزها، با افزایش تولید بی‌سابقه در سالی که به نام افزایش تولید مزین شده است، نوید آمدن روزهای خوب را می‌دهد و همین قصه روایت پیشرفت این اردو شد.

نوید نیکو مدیرعامل کارخانه دولتی البرز مرکزی نیز با اذعان بر اینکه طی سال‌های اخیر تنها تأمین‌کننده زغال این شرکت یک شرکت معدنی خصوصی بوده است، این امر را برای ادامه تولید پرریسک دانست؛ چراکه اگر این شرکت خصوصی نتواند به تعهداتش عمل کند؛ تولید در البرز با مشکل مواجه می‌شود.

وی به استفاده از ظرفیت دیگر معادن استان اشاره کرد و گفت: امروز مواد اولیه این شرکت از ۷ تا ۱۰ معدن تأمین می‌شود که استمرار این وضعیت موجب رونق و تقویت معادن خرد نیز شده است.

البته این امر تنها منوط به دیگر معادن نیز نبوده است و این شرکت سعی کرده تا معادن خود را نیز فعال کند و نیکو در این رابطه، می‌گوید: در گام اول، معدن زغالسنگ گلیران در سال ۱۴۰۰ میزان ۳۵ هزار تن استخراج داشته و در سال گذشته آن را به میزان ۷۰ هزار تن در سال افزایش داده‌ایم و این نشانه امیدوارکننده بود که می‌توان لجستیک خوبی از شرکت را تأمین کنیم.

وی همچنین به فعال سازی بلوک ۳ و ۹ معدن گلیران با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و برگزاری فراخوان در این زمینه اشاره کرد و در رابطه با معدن کردآباد بزرگ گفت: این معدن در میانه جنگل‌های هیرکانی واقع شده است و سازمان محیط زیست تلاش دارد تا فعالیت این معدن به مناطق همجوار جنگلی‌اش آسیب نرساند از این رو اجازه فعالیت معدن را سلب کرده است و ما نیز سعی کرده‌ایم بهترین طرح را تدوین کنیم و در حال حاضر در مراحل پایانی کار هستیم تا محیط‌زیست نظر خود را اعلام کند.

نیکو اکتشاف را یکی از ظرفیت‌های فراموش‌شده عنوان کرده و می‌گوید: سال‌ها بود که معادن فعال بودند و نیاز حداقلی کارخانه زغال شویی را تأمین می‌کردند و در پی اکتشاف جدید نبودند؛ اما در سال گذشته اکتشاف را در معدن کردآباد ۲ فعال کردیم و یک تونل اکتشافی ۲۰۰ متری حفر شد و هدف ما از این کار، این بود که با چشمان بسته حرکت نکنیم، بیت‌المال حیف و میل نشود و یک بار برای همیشه مشخص کنیم که آیا می‌توانیم در اینجا، یک معدن خوب، با پتانسیل بالا و زغال پیوسته داشته باشیم یا خیر.

وی با اشاره به معضل باطله‌های زغال در منطقه انجیرتنگه، گفت: امروز حجم بسیار وسیعی از این باطله‌ها بازیافت می‌شود و در جهت بازیافت مابقی باطله‌ها نیز طرح‌هایی تدوین شده است که از جمله آنها می‌توان به تدوین طرح تولید پودر آلومینا (تولید کلینگر سیمان از باطله‌های زغال) با همکاری دانشگاه شریف اشاره کرد.

نیکو در رابطه با احداث کارخانه فولاد با اشاره به وجود سرمایه‌گذار برای این طرح، به مشکلات تحقق این امر اشاره کرد و این مشکلات را موجب دلسردی سرمایه‌گذار دانست و گفت: در حال حاضر، کار تسطیح زمین انجام شده و عمده مجوزها نیز اخذ شد و تنها دو مجوز باقیمانده است.

در پس همه این اقدامات، اعم از افزایش تولید، بکارگیری معادن جدید و اکتشاف‌های جدید، یکی از اهداف مهم اشتغالزایی، معیشت پرسنل و مردم منطقه است.


منبع : مهر