۱۸:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۱۹

باز هم دلالان پشت پرده گرانی مرغ در مازندران

باز هم دلالان پشت پرده گرانی مرغ در مازندران

با گذشت حدود ۱۰ روز از اعلام قیمت ۷۳ هزار تومانی برای هر کیلوگرم مرغ کشتار روز از سوی ستاد تنظیم بازار؛ برخی فروشندگان در مازندران بدون توجه به این نرخ‌گذاری همچنان اقدام به فروش خودسرانه این محصول غذایی می کنند.

به گزارش کاسپین24 | در حالی امروز سه شنبه نوزدهم اردیبشهت ماه قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازارهای مازندران بین ۸۱ تا ۸۴ هزار تومان درنوسان است که معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی استان اعلام می کند که هیچکس اجازه ندارد قیمت مرغ را بالاتر از ۷۳ هزار تومان عرضه کند و از امروز قیمت بیشتر از این به تعزیرات حکومتی معرفی می شوند.

بازدیدهای میدانی خبرنگار ایرنا از بازار خرده فروشی مرغ در شهرستان های آمل و ساری نشان می دهد که هرکیلوگرم مرغ دارای برچسب کشتارگاه‌های شناخته شده تا ۸۵ هزار تومان به مصرف کنندگان عرضه می شود و برندهای کمتر شناخته شده ۸۱هزار تومان در هرکیلوگرم به دست مصرف کننده می رسد.

عادل زلفعلی پور یکی از فروشندگان مرغ در شهر آمل گفت: چطور ممکن است مرغی که عاملان توزیع از کشتارگاه ها بیشتر از قیمت مصوب تنظیم بازار تحویل گرفته و با احتساب سود حمل و نقل تا ۷۸ هزار تومان تحویل ما می دهند، فروشگاه ها با قیمت مصوب ۷۳ هزار تومان به مصرف کننده بفروشد؟

وی تصریح کرد: بازرسان بازرگانی و تعزیرات از ما می‌خواهند که مرغ را با قیمت مصوب بفروشیم، اما وقتی هر کیلوگرم مرغ ۷۶ تا ۷۸ هزار تومان به دست ما می‌رسد چگونه می‌توانیم آن را به قیمت ۷۳ هزار تومان بفروشیم.

وی با ابراز نگرانی توضیح داد: اگرچه این مشکل سبب کاهش درآمد و سردرگمی فروشندگان شده است، اما ترجیح می‌دهیم بین جریمه نشدن و تامین نیاز مشتری، در بعضی از روزها از درخواست و سفارش مرغ برای عرضه خودداری کنیم.

هرکسی مخل فروش مرغ بیشتر از ۷۳ هزار تومان است، باید تعزیر شود

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران گفت: هیچکس اجازه ندارد قیمت مرغ را بالاتر از ۷۳ هزار تومان عرضه کند و از امروز قیمت بیشتر از این به تعزیرات حکومتی معرفی می شوند.

سید محمد جعفری اظهار کرد: از امشب در ورودی هر کشتارگاه بازرس خواهیم گذاشت و کشتارگاه ها باید قیمت را اعلام کنند و قیمت بالاتر از ۷۳ هزار تومان تخلف است.

وی تصریح کرد: علت افزایش قیمت مرغ، عدم تمکین مرغداران به فروش مرغ با قیمت مصوب است.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کشتارگاه‌های مازندران مرغ مورد نیاز را تامین نمی کنند، گفت: از امشب ۵۰ درصد تولید هر کشتارگاه باید به تهران ارسال شود.

جعفری با بیان اینکه مبنای تعزیراتی مرغ زنده از مرغداری، ۴۴ هزار تومان است در غیراینصورت به تعزیرات حکومتی معرفی می شوند، افزود: هرکسی مخل فروش مرغ بیشتر از ۷۳ هزار تومان است باید تعزیر شود.

جوجه ریزی حدود ۱۴میلیون قطعه ای در فروردین ماه

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به جوجه ریزی ۱۳ میلیون و ۶۷۴ هزار قطعه ای در مرغداری های گوشتی استان در فروردین ماه اشاره کرد و گفت:‌ چهار میلیون و ۳۲۳ هزار و ۹۷۸ قطعه از جوجه ریزی های انجام شده در فروردین ماه امسال از نژاد آرین، یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۵۴۰ قطعه از نژاد آپلاس، ۶ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۲۸۰ قطعه از نژاد راس و یک میلیون و ۸ هزار و ۳۵۵ قطعه از نژاد کاب بود.

احمد حاجی تعداد جوجه گوشتی تولیدی کارخانجات جوجه کشی استان را ۴۱ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۸۹۰ قطعه، جوجه گوشتی تولیدی مزارع مرغ مادر گوشتی را ۲۶ میلیون و ۹۶۲ هزار و ۹۵ قطعه، جوجه ریزی در مزارع مرغ گوشتی را ۱۳ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۵۵۳ قطعه و جوجه ریزی مزارع مرغ مادر گوشتی استان را ۳۱۸ هزار و ۳۸۷ قطعه اعلام کرد.

وی گفت: پیش بینی می شود با این تعداد جوجه ریزی، ۲۵ هزار و ۱۷۶ تن گوشت سفید در استان تولید و به بازار مصرف عرضه شود.

طبق آمار استان مازندران با داشتن حدود ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مرغداری سالانه افزون بر ۲۱۰هزار تن گوشت مرغ تولید می کند و سرانه مصرف این فراورده پروتئینی در این خطه شمال کشور نیز حدود ۲۳ کیلوگرم برای هر نفر است.

طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی سالیانه بین ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود.


منبع : ایرنا