۱۹:۵۴ ۱۴۰۱/۱۲/۷

باشگاه‌های بدنسازی در مازندران نیازمند ساماندهی

باشگاه‌های بدنسازی در مازندران نیازمند ساماندهی

هم اکنون هزار و ۷۰۰ باشگاه بدنسازی در ۲۲ شهرستان مازندران فعالیت دارد که سازماندهی آنها ضروری است.

به گزارش کاسپین24 | برابر اسناد تاریخی موجود، ورزش بدنسازی از زمان‌های بسیار دور رواج داشته و فقط شکل آن متفاوت بوده است، در زمان‌ مصر و یونان باستان ، بلند کردن سنگ‌های سنگین (به‌عنوان وزنه) رواج زیادی داشت، در این زمان وزنه‌بردارهای قدرتمند در نمایش‌های عمومی ظاهر شده و یکدیگر را به چالش می‌کشیدند، البته تمرکز روی پرورش اندام نبود، این نمایش‌ها تا اواخر قرن نوزدهم میلادی ادامه داشت که تا زمان حاضر ضمن گسترش یافتن این رشته در همه جای دنیا بر اهمیت این رشته افزوده شده است تا این که بتدریج ورزش بدنسازی با هدف «ساختن اندام عضلانی، ورزیده و قدرتمند» بین مردم و ورزشکاران جا باز کرده است.

قدرت ایمنی بالا، بهبود سلامتی ، نظم و انضباط شخصی، افزایش تراکم استخوان از حمله فواید جذاب ورزش بدنسازی است که انواع آن شامل پرورش اندام، بادی کلاسیک ، فیتنس فیزیک و وزنه برداری (پاورلیفتینگ ) است.

هم اکنون ایران در رشته ورزشی بدنسازی و پرورش اندام یکی از کشورهای برتر آسیا و جهان است و در زمان حاضر بیش از ۲۳ هزار باشگاه بدنسازی در نقاط مختلف کشور فعالیت دارند که از این تعداد باشگاه، بیش از ۷۰ درصد آنها متعلق به بخش خصوصی و بقیه دولتی هستند.

تعداد باشگاه‌های ورزشی وابسته به فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام به گفته مسوولان امر به تنهایی به اندازه چهار برابر سایر فدراسیون‌های ورزشی است به عبارت دیگر بیش از ۸۰ درصد باشگاه های ورزشی کشور زیر نظر فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام فعالیت می کنند.

بر اساس آمار موجود، بیشترین ورزشکار سازماندهی شده در کشور متعلق به این فدراسیون است یعنی در سال ۱۳۹۹ تعداد ورزشکاران سازمان یافته و بیمه شده فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام حدود ۶۰۰ هزار نفر ورزشکار بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ افزون بر ۸۰۰ هزار ورزشکار افزایش یافته است.

در زمان حاضر برابر آمار اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران هزار و ۷۰۰ باشگاه بدنسازی و پرورش اندام در این استان شمالی فعالیت دارد که برآیندها نشان می دهد که این آمار به خاطر استقبال جامعه رو به افزایش است.

در استان مازندران هم طبق آمار اداره کل ورزش و جوانان از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ باشگاه خصوصی فعال بیش از ۷۰ درصد آنها در رشته بدنسازی و پرورش اندام فعالیت دارند و این آمار در کشور ۸۰ درصد گزارش شده است.

برپایه گزارش های رسمی ؛ در استان مازندران بیش از ۸۰۰ هیات ورزشی در شهرستان ها فعالیت دارند که آمار استانی آن ۵۳ هیات است که به گفته مسوولان امر به زودی به ۵۴ هیات افزایش خواهد یافت. در مجموع ۱۷۰ هزار ورزشکار به صورت آماتور و حرفه ای در رشته های مختلف در استان مازندران حضور دارند که بدنسازی و پرورش اندام بین ۱۰ رشته اول آن قرار دارد.

ساماندهی باشگاه های بدنسازی یک ضرورت است

در این پیوند، دبیر هیات بدنسازی و پرورش اندام استان مازندران با تاکید بر ضرورت سازماندهی باشگاه های بدنسازی و پرورش اندام در این استان گفت: هم اکنون هزار و ۷۰۰ باشگاه بدنسازی در ۲۲ شهرستان مازندران فعالیت دارد که سازماندهی آنها ضروری است.

عباسعلی مزنگی افزود: در استان مازندران شمار باشگاه های بدنسازی و پرورش اندام از تعداد باشگاه های رشته فوتبال بیشتر است.

وی اظهارداشت: نیاز است باشگاه های بدنسازی استان مازندران ساماندهی شوند و بیشتر روی پرورش ورزشکاران و مربیان کار شود و آنها را با علم روز این رشته ورزشی جذاب آشنا کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال روز افزون جامعه از این رشته ورزشی پرطرفدار ضروری است هر هفته همایش آموزش مربیان بدنسازی در این استان برگزار شود.

دبیر هیات بدنسازی و پرورش اندام استان مازندران تاکید کرد : در راستای ساماندهی باشگاه ها باید ورزشکاران و مربیان بدنسازی و پرورش اندام به لحاظ دانش حرفه ای به روز شوند و همیشه در سطح آمادگی بالایی قرار داشته باشند.

استقبال روز افزون جامعه از رشته بدنسازی

مزنگی تصریح کرد : متاسفانه هم اکنون از استان های مختلف، ورزشکاران و قهرمانان این رشته ها برای کسب آموزش حرفه ای به تهران مراجعه می کنند که این رویکرد باید تغییر کند چرا که برخی از استان ها خودشان مربیان در سطح ملی و بین المللی دارد.

وی یادآور شد : استان مازندران مربیان بدنسازی خیلی خوبی دارد اما باید به روز شوند تا بتوانند در دوره های بین المللی شرکت کنند.

وی نقش ساماندهی باشگاه های بدنسازی را در تحقق موارد یاد شده تاثیرگذار دانست.

این فعال حوزه ورزش استان مازندران اضافه کرد : هم اکنون این استان در این رشته ورزشی با تهران رقابت دارد و جایگاه متعالی بدنسازی مازندران در بحث قهرمان پروری باید حفظ شود.

مزنگی تصریح کرد : در راستای جایگاه مطلوب رشته بدنسازی مازندران در کشور ؛ میزبانی مسابقات جهانی مستریونیورس در شهرستان رامسر این استان برگزار شد.وی آشنا شدن ورزشکاران و مربیان مازندرانی از نزدیک را یکی از مزایای برگزاری مسابقات جهانی در این استان برشمرد.

وی بیان کرد : حضور ورزشکاران رشته بدنسازی در این رویداد جهانی راه را برای کشف استعدادها و قهرمان پروری مهیا می کند.

۷۰ درصد باشگاه های خصوصی مازندران در رشته بدنسازی فعالیت دارد

مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران در این ارتباط گفت : در این استان ۲ هزار و ۵۰۰ باشگاه خصوصی وجود دارد که بیش از ۷۰ درصد آنها در رشته بدنسازی فعالیت دارند.

عادل عالیشان با تاکید بر ضرورت ساماندهی باشگاه های بدنسازی و پرورش اندام در این استان اظهار داشت : هر باشگاه فعال رشته های مختلف در این استان باید به سمت حرفه ای شدن و آموزش حرفه ای حرکت کنند.

وی افزود : رشته بدنسازی و پرورش اندام یکی از رشته های پرطرفدار و دارای علاقه مندان زیاد در مازندران است و ظرفیت خوبی دارد .

به گفته وی تاکنون جوانان مازندرانی اقبال خوبی از این رشته ورزشی نشان داده اند.

عالیشان یادآور شد : رشته بدنسازی و پرورش اندام هر کدام چندین رشته ورزشی را شامل می شود که اهمیت این رشته ورزشی را نشان می دهد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران با بیان اینکه رشته بدنسازی جزو ۱۰ رشته اول پرطرفدار در این استان است ؛ گفت : این استان به تنهایی به اندازه هفده استان مدال از آوردگاه های بین المللی و المپیکی و آسیایی و جهانی بدست می آورد.

عالیشان اضافه کرد : در حوزه ورزش، مازندران استانی خاصی بوده که توجه به آن از جنبه های مختلف ضروری است.

وی تصریح کرد : ما در بین هیات های ورزشی این استان مسوولانی زحمت کش زیادی داریم که انسانی توانمند بوده و بار ورزش استان را بدوش می کشند.

وی اضافه کرد : ورزش این استان سرآمد است و در رشته های مختلف و بویژه در رشته بدنسازی قهرمانان مدال آور جهانی زیادی داریم.

16 هزار ورزشکار بیمه شده / کمبود اعتبار/ آموزش حلقه مفقوده هیات بدنسازی

رییس هیات بدنسازی و پرورش اندام مازندران با بیان این که ساماندهی باشگاهای این رشته های ورزشی را نیاز ضروری ورزش استان برشمرد و گفت: در استان ۱۶ هزار ورزشکار بیمه شده داریم که جمعیت بیمه نشده چند برابر تعداد بیمه شدگان هستند.

نقی کلانتری در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود : با وجود استقبال شمار زیادی از جامعه ؛ این رشته ورزشی هنوز مظلوم واقع شده و نیازمند حمایت است.

وی کمبود اعتبار را از جمله چالش های این هیات برشمرد و گفت : اگر بخواهیم این هیات ورزشی را به طور معمول بگردانیم سالانه ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

کلانتری آموزش را حلقه مفقوده رشته های پرورش رشته های بدنسازی و اندام این استان برشمرد و گفت : در بخش آموزش باید زیربنایی کار شود تا به اهداف مورد نظر دست یافت.

ساماندهی باشگاه های همه رشته ها الزامی است

بهنام فضل الله نژاد مربی و کارشناس ورزشی در غرب مازندران با اشاره به ضرورت توجه به آموزش در همه رشته های ورزشی از جمله رشته بدنسازی تاکید کرد: مسوولان امر باید در همه رشته های ورزشی باشگاه های در حال فعالیت هر هیات ورزشی استان را ساماندهی کنند.

فضل الله نژاد در گفت و گو با خبرنگار تصریح کرد : برآیندها نشان می دهد در زمان حاضر با رشد روز افزون باشگاه های در همه رشته های ورزشی از جمله رشته پرطرفدار بدنسازی و پرورش اندام در کشور و مازندران مواجه هستیم که نظارت بر امور را بیش از پیش الزامی کرده است.

وی خاطرنشان کرد : کیفی سازی باید یکی از اصلی ترین راهبرد ورزش استان در اولویت برنامه ریزی های مسوولان بخش های مختلف قرار گیرد البته نباید فراموش کرد نبود زیرساخت های لازم و کمبود امکانات ورزشی از جمله دغدغه های اکنون جامعه ورزشی نیز هست که باید برطرف شود.

این کارشناس ورزشی مازندران اضافه کرد : کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه ورزش با بهره گیری علوم روز به قله های موفقیت و پیشرفت دست یافتند و ایران در برخی از رشته ها به جایگاه متعالی رسیده و ضروری است برای همه رشته های ورزشی نقشه راه علمی توسعه فراهم شود.

فضل الله نژاد اضافه کرد : باشگاه های بدنسازی و پرورش اندام بر خلاف دیگر رشته های ورزشی از حساسیت بالایی برخورددار است زیرا کارکردن در این مراکز علاوه بر داشتن تخصص لازم باید از مباحث علوم تغذیه و سلامت بهداشت و روان نیز مطلع باشند.

این کارشناس ورزشی ادامه داد : استقبال روز افزون جامعه به این رشته ورزشی بنا به گفته مسوولان امر زیاد است اما اگر برنامه ریزی لازم و نقشه راه علمی آموزش ها مهیا شود آنگاه نگرانی های فراروی این باشگاه ها نیز برطرف خواهد شد.

وی بر نظارت بیشتر مسوولان امر بر باشگاه های بدنسازی و پرورش اندام در همه جای کشور تاکید و اضافه کرد: در استان مازندران افزون بر ۱۷۰ هزار ورزشکار به صورت حرفه ای و آماتور در رشته های مختلف فعالیت دارند که باید آموزش علمی یکی از راهبردهای مهم برنامه ریزان ورزش این استان مدنظر قرار گیرد.

در استان مازندران ۲ هزار و ۵۰۰ باشگاه خصوصی فعالیت دارد که ۷۰ درصد آنها رشته های بدنسازی و پرورش اندام هستند.

مازندران افزون بر سه میلیون نفر جمعیت دارد.


منبع : ایرنا