۱۲:۴۸ ۱۴۰۱/۲/۱

با افزایش جوجه ریزی قیمت مرغ در مازندران کاهش یافت

با افزایش جوجه ریزی قیمت مرغ در مازندران کاهش یافت

قیمت مرغ در مازندران طی روزهای اخیر ۲ تا سه هزار تومان در هرکیلوگرم کاهش یافته و زیر قیمت مصب دولتی به مصرف کنندگان عرضه می‌شود، موضوعی که مسوولان آن را نتیجه افزایش جوجه‌ریزی طی چند ماه گذشته به خاطر صرفه اقتصادی قیمت‌های موجود برای تولید کنندگان می‌دانند.

به گزارش کاسپین24 | قیمت مرغ برای مصرف کننده طی دو روز گذشته با کاهش دو تا سه هزار تومان در هر کیلو گرم به ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان رسیده است.

طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران ، در حال حاضر طبق قیمت تعیین شده ، کشتارگاه ها هر کیلوگرم مرغ زنده را از مرغداران ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می کنند و قیمت مصوب مرغ آماده طبخ برای مصرف کننده حداکثر ۳۱ هزار تومان است. 

یکی از فروشندگان مواد پروتئینی در شهرستان آمل ضمن تایید کاهش قیمت مرغ گفت : از روز دوشنبه هفته جاری هر کیلو مرغ ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان عرضه می شود و فروشندگان نیز در تامین مرغ از نمایندگی های کشتارگاه ها مشکلی ندارند و به هر اندازه سفارش داشته باشند ، مرغ تحویل می دهند.

عادل ذولفعلی پور با بیان این که البته به رغم کاهش قیمت مرغ اما تقاضا به نسبت هفته گذشته کمتر شده است، افزود: از سوی دیگر مرغ منحمد نیز به اندازه کافی در بازار است و فروشندگان نیز به راحتی می توانند از این نوع مرغ را از شرکت پشتیبانی امور دام خریداری و عرضه کنند.

وی با توضیح این که در این بازه زمانی بر خلاف گذشته که همواره کاهش قیمت مرغ سبب گلایه و نگرانی تولید کنندگان بوده است، گفت: به نظر می رسد مازاد مصرف مرغ را دولت خریداری می کند و مرغداران نگرانی از تخلیه مرغداری و ارسال مرغ آماده کشتار به کشتارگاه ها ندارند و در واقع به موقع مرغ را کشتار و با قیمت مورد نظر تحویل کشتارگاه ها و ذخیره سازی انجام می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید کاهش قیمت مرغ برای مصرف کنندگان به افزایش ۲۰ درصدی جوجه ریزی طی ماه های بهمن و اسفند سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت که به همین دلیل شاهد مازاد بر مصرف و عرضه بیشتر مرغ در این ایام هستیم .

حسن عنایتی با توضیح این که همه مرغ مازاد بر مصرف مرغداران توسط شرکت پشتیانی امور دام خریداری می شود، افزود: روازنه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن مرغ مازاد بر مصرف از سوی دولت خریداری و ذخیره سازی انجام می شود.

وی با بیان اینکه جوجه ریزی در فروردین سال جاری نیز همانند دو ماه پیش از آن با ۲۰ درصد افزایش صورت گرفته است، بیان داشت: افزایش تولید و عرضه سبب کاهش قیمت مرغ در بازار مصرف شد اما این کاهش قیمت اصلا متوجه تولید کنندگان نشده است و فقط به نفع مصرف کنندگان است .

رییس جهاد کشاورزی مازندران بیان داشت: طبق برنامه متوسط ماهانه میزان جوجه ریزی طی سه ماهه اخیر یعنی از بهمن و اسفند سال گذشته و فروردین امسال به حدود ۱۴ میلیون قطعه افزایش یافت که ۲۰ درصد بیشتر از ماه های گذشته است.

عنایتی همچنین به توزیع ۱۴۰ تن گوشت منجمد قرمز و ۶۲۰ تن منجمد مرغ در سطح استان به خصوص فروشگاه های زنجیره ای اشاره کرد و گفت: گوشت گوساله و گوسفند منجمد با قیمت متوسط هر کیلوگرم ۹۵ تا ۱۱۵ هزار تومان و گوشت مرغ منجمد با قیمت متوسط ۲۰ هزار تومان به اندازه کافی درحال عرضه است.

طبق آمار استان مازندران با داشتن حدود ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مرغداری سالانه افزون بر ۲۱۰هزار تن گوشت مرغ تولید می کند و سرانه مصرف این فراورده پروتئینی در این خطه شمال کشور نیز حدود ۲۳ کیلوگرم برای هر نفر است.


منبع : ایرنا