۱۶:۰۴ ۱۴۰۱/۷/۲۵

برخورد دستگاه قضا با آتش بیاران اغتشاشات

برخورد دستگاه قضا با آتش بیاران اغتشاشات

سخنگوی قوه قضائیه در گفتگوی ویژه خبری گفت: در ارتباط با نشر اکاذیب در مقررات مختلف از جمله قانون مجازات اسلامی به این مهم توجه شده است و از باب نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی اگر محقق شود قابلیت مجازات دارد.

به گزارش کاسپین24 | هرج و مرج فضای مجازی و نبود نظارت بر این حوزه و یا شاید چشم پوشی از تخلف افراد منجر شده برخورد قاطع دستگاه قضا با افرادی که در اغتشاشات اخیر با انتشار مطالب کذب، تشویش اذهان عمومی کردند، به یک مطالبه عمومی از سوی مردم تبدیل شده است.

پیش از فوت مهسا امینی، اظهار نظر افراد مشهور به ویژه بازیگران و سلبریتی ها درخصوص سیاست و انتخابات ریاست جمهوری و به ویژه در کنفرانس های خبری بین المللی مورد نقد بسیاری از مردم قرار گرفت. این اظهارنظرها در فضای انتخابات، منجر به داغ شدن فضای سیاسی در کشور شد اما این داغی با بیان دروغ و افترا همراه بود.

دروغ پراکنی ریشه‌دار سلبریتی ها

این دروغ پراکنی ناشی از هیجانات دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نماند و در مصاحبه با رسانه دیگر کشورها تبدیل به سیاه نمایی شد، تا جایی که یکی از بازیگران در یک گفتگو بیان کرد: "ما در ایران از صبح که بیدار می شویم، می جنگیم!"

در اغتشاشات اخیر، از لحظات نخست بستری شدن "مهسا امینی" در بیمارستان، اظهار نظرهای دور از واقعیت در فضای مجازی آغاز شد. پس از فوت مرحومه امینی، آغاز اعتراضات و اغتشاشات این دروغ پراکنی در فضای مجازی بیشتر و بیشتر شد. این اظهارات و دروغ پراکنی تنها توسط رسانه های معاند صورت نگرفت بلکه تعدادی از بازیگران پرحاشیه، بلاگرهای منفعت طلب و حتی بازیکن بازنشسته فوتبال با این رسانه ها و دشمنان قسم خورده ایران هم صدا شدند و برخی خود را لیدر این اغتشاشات هم می دانند. 

دست بلاگرها و سلبریتی ها برای مردم رو شده

هر چند این روزها دعوا و افشاگری بین این افراد در فضای مجازی، چهره واقعی این افراد سودجو را برای مردم نمایان کرده است. اما باید نقش این افراد (چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور) در «تشویش اذهان عمومی» در فضای رسانه ای کشور بررسی شود. زیرا آنان امنیت روانی مردم و جامعه را نشانه رفتند.

اظهارات غیرمستند و هیجانی، جز ایجاد نگرانی برای مردم دستاوردی نداشته انتشار این اخبار دروغ باعث تشدید هرج و مرج در کشور شده و متأسفانه جان هموطنان‌مان را به خطر انداخت. 

در این خصوص علی صالحی دادستان استان تهران در خصوص اظهار نظرهای تفرقه افکنانه برخی از صاحبان تریبون در فضای مجازی می‌گوید: در برخی از مواقع نیز دادستان به عنوان مدعی العموم در مقام تعقیب می‌تواند به موارد ورود و موضوع را رسیدگی و پیگیری‌های لازم را انجام دهد و برخی از جرایم نیازمند شکایت شاکیان خصوصی تحت عنوان نشر اکاذیب و افترا است تا به عنوان مرجع رسیدگی کننده به موضوع ورود کنیم.

وعده دستگاه قضا برای برخورد با آتش بیاران اغتشاشات

همچنین شب گذشته نیز مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در گفتگوی ویژه خبری گفت: در ارتباط با نشر اکاذیب در مقررات مختلف از جمله قانون مجازات اسلامی به این مهم توجه شده است و از باب نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی اگر محقق شود قابلیت مجازات دارد. اکاذیب جمع است و اگر مفرد هم باشد آنهایی که مبادرت به ابراز سخن کذب کنند بعد از فصل الخطاب بودن و بعد از اینکه همه چیز مشخص است و بالتبع هیجانات و تشویشی ایجاد کنند و افرادی را به میدان بیاورند این موجب می‌شود که خللی در مسئله امنیت کشور ایجاد شود و این افراد باید پاسخگوی اقدام خود باشند. علیرغم شفافیت و مبرهن بودن قضیه، متاسفانه عده‌ای موجبات تشویش اذهان را فراهم می‌آورند.

وی افزود: در قبال کسانی که مرتکب این اقدامات می‌شوند قائل به تفکیک و دسته بندی هستیم؛ تفکیک متهمین و مرتکبین، آنهایی که مباشر و شریکند، معاونند، آنهایی که مسبین اصلی هستند. اعتقاد ما این است که برخورد باید برخورد مدبرانه، هوشمندانه، عبرت‌آموز و بازدارنده باشد با عناصر اصلی و کسانی که اغفال شدند.

برخورد با افرادی که به واسطه استعدادشان در هنر و ورزش و...که مورد علاقه مردم هستند و یا سیاسیون و حتی افرادی که به عنوان کمدین و بلاگر در فضای مجازی مشغول فعالیت هستند و بدون آگاهی لازم با اظهارنظرات خود منجر به تشویش اذهان عمومی و برهم ریختن امنیت روانی و جانی جامعه شدند، یک مطالبه جدی از سوی مردم است. در همین راستا طی یک ماه اخیر بیش از هزار و صد پویش با بیش از 500 هزار امضا در بخش فارس من خبرگزاری فارس به ثبت رسیده است.

با توجه به اینکه قانون به صراحت نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی را به عنوان جرم تلقی کرده است و دادستان و سخنگوی قوه قضائیه بر قابلیت مجازات آن اذعان دارند، و همچنین اعلام شده که با مرتکبین این اقدامات برخورد بازدارنده صورت خواهد گرفت، باید منتظر ماند و دید که دستگاه قضا در عمل چه اقداماتی را انجام خواهد داد.


منبع : فارس