۲۱:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۱۵

برداشت برنج با چاشنی اضطراب

برداشت برنج با چاشنی اضطراب

برداشت مکانیزه شالی در مازندران در حالی به حدود ۶۰ درصد اراضی شالیزاری رسیده است که کشاورزان همچنان دلهره بازار فروش محصولات خود را دارند.

به گزارش کاسپین24 | طبق اعلام جهاد کشاورزی مازندران تاکنون از ۲۰۹ هزار هکتار برنجکاری استان حدود ۶۰ درصد آن برداشت شده است. دغدغه و نگرانی از دپوی هزار تن برنج کهنه (مربوط به سال زراعی گشته) در انبار شالیکوبی‌های مازندران سبب شد استاندار مازندران امروز یکشنبه در ادامه سفر شهرستانی با بازدید میدانی از اراضی کشاورزی قائمشهر نحوه بازاریابی و تسهیل فروش این محصول را از زبان کشاورزان جویا شود، توجهی که امید و انگیزه شالیکاران را برای ادامه کشت و کار دوچندان می کند.

طبق آمار اتحادیه شالیکوبی داران مازندران حدود ۳۰۰ هزار تن انواع برنج های تولیدی برنج سال گذشته همچنان آماده فروش در انبارها موجود است از سوی دیگر گزارش میدانی از شالیکوبی‌های استان نشان می‌دهد، برنج طارم محلی و طارم هاشمی ۲ رقم از بهترین ارقام برنج استان در حال حاضر به طور متوسط در هر کیلوگرم کمتر از ۶۰ هزار تومان و رقم های کیفی پرمحصول ندا و شیرودی نیز حدود ۳۵تا ۴۰ هزار تومان آماده عرضه از سوی کشاورزان است، اما تقاضا برای خرید وجود ندارد.

وضعیت دپو و رکود بازار برنج تولیدی سال گذشته پس از گذشت پنج ماه از سال جدید در حالی است که قیمت فعلی رقم طارم هاشمی نسبت به اسفند ماه پارسال حدود ۴۰ هزار تومان در هر کیلو گرم پایین تر آمده است و کشاورزان به خاطر نیاز به نقدینگی حاضر به فروش محصولشان نیز هستند.


شماری از کشاورزان به استاندار مازندران گفتند که قیمت حدود ۶۰ هزار تومان برای طارم محلی و هاشمی برابر با قیمت تمام شده تولید برنج سال جاری نامناسب است و تنش آبی و افزایش قیمت نهاده ها هزینه را امسال دو چندان کرد.

آنان دریافت تسهیلات بلاعوض برای شالیکاران که امسال به دلیل تنش آبی موفق به کشت نشدند، را خواستار شدند.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

استاندار مازندران، امروز یکشنبه در چهاردهمین سفر شهرستانی خود در راس هیاتی شامل معاونان استانداری، مدیران ستادی و استانی به شهرستان قائمشهر سفر کرد.

حسینی پور و مدیران استان در این سفر از روستاهای محروم منطقه بازدید خواهند کرد.

در این سفرهای شهرستانی، هر یک از مدیران با حضور در ۲ تا سه روستای این شهرستان، مسایل و مشکلات مردم و روستاها را بررسی و شناسایی می‌کنند و برای جمع بندی و تصمیم سازی جهت برون رفت از آن ها در جلسه شورای اداری با حضور استاندار ارائه می‌ کنند تا مسائل در زمان های تعیین شده و با راهکارهای مصوب، حل و رفع شود.

مصوبات این جلسات به دستگاه های متولی ابلاغ و پیگیری های لازم برای اجرای آن با جدیت صورت خواهد گرفت.

استاندار مازندران در این سفر همچنین با اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا و نخبگان دیدار خواهد کرد.

برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، بازدید از عملیات اجرایی چند طرح عمرانی و واحد صنعتی از جمله دیگر برنامه های مقام‌ عالی دولت در استان‌ در سفر به قائمشهر است.

قائمشهر از حیث جغرافیایی در مرکز مازندران واقع شده و بیش از ۴۰۰هزار نفر جمعیت دارد.


منبع : ایرنا