۱۵:۰۹ ۱۴۰۱/۸/۱۷

برداشت برنج راتون در مازندران

برداشت برنج راتون در مازندران

شالیکاران شمالی که مرداد و شهریورماه برنج‌های کشت اول را برداشت کرده بودند حالا در اواسط پاییز چین دوم برنج را هم آغاز کرده اند.

به گزارش کاسپین24 | چین دوم برنج که آن را راتون یا دنوج هم می‌گویند به این شکل است که شالیکاران بعد از برداشت برنج در تابستان، زمین را دوباره آبیاری می‌کنند تا ساقه‌های شلتوک دوباره رشد کند و محصول دهد.

شالیکاران در این مرحله کاشت جدید انجام نمی‌دهند و حتی زمین را شخم هم نمی‌زنند، بلکه فقط با آبیاری اندک زمین، به ساقه‌های قبلی که به مرحله رشد نرسیده بودند، فرصت می‌دهند تا رشد کنند.

میزان محصولی که از چین دوم برداشت می‌شود کمتر از کشت اول است و برای تولید آن از هیچ سم، کود و آفت کشی استفاده نمی‌شود به همین دلیل عطر و طعم بی نظیری دارد.

هدف اصلی پرورش برنج چین دوم یا راتون استفاده بهینه از اراضی کشاورزی است و چون در تولید آن مصرف آب نیز ۵۰ درصد کمتر از کشت اول است مورد استقبال شالیکاران قرار می‌گیرد.

علی محمد رمضانی رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران می‌گوید: پرورش رتون امسال فقط در مناطقی که آب‌های سطحی به اندازه کافی وجود داشت یا در مناطق که آب مطمئن از طریق آب بندان ها تامین میشد انجام شده است و عملکرد تولید آن نیز مناسب بود

او افزود: از هر هکتارشالیزار استان در چین دوم ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار کیلوگرم شلتوک برداشت شده است.

رمضانی ادامه داد: پرورش راتون امسال در ۴۰ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران انجام شده است که پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ هزار تن شلتوک برداشت شود

برنج دنوج یا راتون به دلیل عطر، طعم، استفاده نکردن از آفت کش‌ها محبوبیت خاصی بین مردم دارد و اگرچه بیشتر آن به مصرف خانگی شالیکاران و پذیرایی از مهمانانشان می‌رسد، اما در بازار‌ها به طور متوسط هر کیلوگرم آن ۱۱ تا ۲۰ هزار تومان بیشتر از سایر ارقام برنج است


منبع : باشگاه خبرنگاران