۱۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
کاسپین24 گزارش می دهد

برنج مازندران همچنان در دست دلالان

برنج مازندران همچنان در دست دلالان

مروارید سفید مازندران را باید به برنج این استان نسبت داد. این محصول با رنج بسیار زیاد کشت و برداشت می‌شود اما قیمت نهاده ها و کارگر در تعادل با قیمت برنج نیست و در این میان بسیاری از دلالان سود هنگفتی را به جیب می زنند.

به گزارش کاسپین24| مروارید سفید مازندران را باید به برنج این استان نسبت داد. این محصول با رنج بسیار زیاد کشت و برداشت می‌شود اما قیمت نهاده ها و کارگر در تعادل با قیمت برنج نیست و در این میان بسیاری از دلالان سود هنگفتی را به جیب می زنند.

امیدواریم قیمت برنج با نهاده‌ها متناسب شود تا کشاورزان از دسترنج خود بهره کافی را دریافت کنند. تا زمانی که تعادل میان قیمت نهاده‌ها و نیز قیمت فروش محصول نهایی برنج ایجاد نشود کشاورزان از کشت خود بهره‌ای دریافت نمی‌کنند. در این میان دلالان نیز به عنوان واسطه بدون زحمت محصول برنج را از کشاورز با قیمت ارزان خریده و در انبار خود ذخیره می‌کنند و در فصل تقاضای زیاد مشتریان خود به قیمت هنگفت به فروش می‌رسانند که در این راستا با توجه به آنکه کشاورز برای پرداخت دستمزد کارگر و نیز سم و کود مجبور است محصول خود را بفروشد.

در این حالت کشاورز محصول خود را با قیمت پایین به دلال می‌فروشد. اگر در این میان اصناف ورود کنند و برنج را با قیمت گذاری مناسب مستقیم به دست مصرف کننده برسانند و برای کشاورز خرید سم و کود را تسهیل کنند در این حالت تولید کننده و خریدار رضایت و منفعت لازم را دریافت خواهند کرد.

علی اصغر موسویان کشاورز برنجکار فریدونکنار در گفت و گو با کاشپسن24، گفت: کشاورزان هنگامی که افزایش قیمت نهاده ها را مشاهده می‌کنند در مقایسه با قیمت برنج چندان برایشان رضایت بخش نیست.

موسوی افزود: قیمت برنج در تاریخ برداشت بسیار پایین است و کشاورز امکان فروش ندارد و منتظر می‌ماند تا در خارج از فصل بفروشد که در این هنگام با چالش‌هایی مواجه می‌شود. وی ادامه داد: قیمت برنج محلی در فریدونکنار کیلویی 17 الی 18 هزار تومان است. برای اینکه کشاورز دغدغه قیمت و فروش نداشته باشد باید اصناف و دولت نیاید کشاورز را رها کند و هر روز یک قیمتی نرخ گذاری شود. باید تعادل میان قیمت نهاده و نرخ فروش برنج برقرار شود.

موسوی یادآور شد: اصناف برنامه درستی ندارد تا کشاورزان به آنان اعتماد کنند و حتی راهکاری و ساماندهی برای نهاده ها انجام ندادند.

برنج در دست دلالان

ساداتیان کارشناس برنج جهاد کشاورزی شهرستان جویبار در گفت و گو با بیداری اندیشه درباره قیمت برنج و میزان رضایت مردم، گفت: امسال با توجه به خسارت سیل که برای کشاورزان رخ داد و آنان هزینه های اضافی را متحمل شدند و نیز با توجه به افزایش قیمت نهاده های کشاورزی، قیمت برنج مناسب برای خود کشاورز نبود. دلالان بیشتر از خود کشاورزان از خرید و فروش برنج سود می‌برند.

وی تصریح کرد: باید تشکل‌ها و نیز صنف های برنج فعال تر ورود کنند تا حق کشاورزان ضایع نشود. در حال حاضر بازار در دست دلالان است در حالی که اگر صنف‌های فروش برنج فعال‌تر برخورد کنند این صنف‌های برنج در زمینه قیمت گذاری درست و نیز ارسال محصول نهایی به دست مشتریان با قیمت بدون دلال نقش مهمی دارند.

وی گفت: کشاورزان چندان به صنف‌ها اعتماد ندارند زیرا تا کنون برای کشاورز اقدام قابل قبولی را انجام ندادند که این اقدامات می‌توانست در قیمت‌گذاری درست و نیز ارسال محصول به دست مشتری نقش موثری داشته باشد.

ساداتیان یادآور شد: در زمینه خرید و فروش برنج اگر اصناف ورود کنند و مستقیم برنج را به دست مصرف کننده برسانند کشاورزان نیز چندان متضرر نمی‌شوند.

وی افزود: امیدواریم کشاورزی مازندران با ارتباط متقابل کشاورزان و دانشگاه‌ها و نیز جهاد کشاورزی و در نهایت انسجام میان اصناف و صنعت و معدن رونقی بیش از این پیدا کند.