۱۷:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹

برنج های انبار شده ای که امنیت شغلی شالیکاران استان را به مخاطره می اندازد

برنج های انبار شده ای که امنیت شغلی شالیکاران استان را به مخاطره می اندازد

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: طبق بررسی های صورت گرفته حدود ۳۰۰ هزار تن برنج تولیدی آماده فروش سال زراعی گذشته در انبارها وجود دارد که موضوع رکود بازار در آستانه فعالیت کشت و کار جدید، امنیت شغلی شالیکاری استان را به مخاطره می اندازد.

به گزارش کاسپین 24 | بابک مومنی روز یکشنبه در نشست با دست اندرکاران بازار برنج مازندران در محل استانداری افزود: اگر فضای همدلی و هم افزایی برای جایگاه برنج مازندران در سطح ملی رقم نخورد، امنیت غذایی مهمترین غلات بعد از گندم به مخاطره می افتد.

وی با توضیح این نکته که چند سالی به دلایلی وضعیت بازار برنج مازندران دچار رکودی جدی شده است، ادامه داد: به نظر می رسد مقوله واردات و سیاست گذاری های حمایتی از تولیدکنندگان به درستی عملیاتی نشده است.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر این که امروز باید تدبیر دولت با اختصاص چهار همت ( ۴۰ هزار میلیارد ریال) مساله برنج رسوب شده استان از سوی بخش خصوصی عملی شود، بیان داشت: امسال کشاورزان برنجکاران مازندران مظلوم واقع شدند، یعنی در فروش به حق و حقوق واقعی خود نرسیدند.

مومنی تصریح کرد: امروز باید مسأله برنج مازندران در داخل استان حل و فصل شود، چرا که وابستگی اقتصاد مازندران به برنج به عنوان پایه اقتصاد استان است.

وی با توضیح این که شخم و شیار زمین های شالیزاری و خزانه گیری برنج برای سال آینده شروع شده است، ادامه داد: این درحالی است که هنوز حدود یک سوم برنج تولید گذشته روی دست کشاورزان مانده است.

وی گفت: استاندار مازندران، شخص وزیر جهاد کشاورزی و حتی رییس جمهور دغدغه بازار برنج مازندران را دارند و توقع بر این است تا ۱۵ روز آینده بازار از رکود خارج شود.

این مسوول کشاورزی مازندران به خرید توافقی برنج رسوب کرده طبق دستور شخص رییس جمهور با اختصاص چهار همت اشاره کرد و ادامه داد:

وی با بیان اینکه برابر آخرین آمار و اطلاعات جهاد کشاورزی مازندران از اتحادیه شالیکوبی ها، حدود ۳۰۰ هزار تن برنج در انبار ها وجود دارد، گفت: از این مقدار برنج ۲۰ هزار تن ارقام پرمحصول است.

دولت ۲ هفته گذشته برای خروج بازار برنج از رکود ۴۰ هزار میلیارد ریال با هدف خرید تضمینی برنج های کشاورزان اختصاص داد.

طبق اعلام رسمی دست اندرکاران دولتی، تخصیص این اعتبار روزهای پایانی مراحل اداری را طی می کند و به زودی خرید تضمینی برنج کشاورزان مازندران آغاز خواهد شد، به نظر می. سد با آغاز خرید تضمینی برنج این محصول راهبردی کشور از رکود خارج خواهد شد و خرید و فروش آن رونق می گیرد.

طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۹۸ تن شلتوک در استان تولید شد که حدود ۷۰ درصد آن از ارقام محلی طارم محلی و هاشمی بوده است.

مازندران حدود ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.


منبع : ایرنا