۲۱:۰۵ ۱۴۰۱/۶/۲۳

بن بست کشتی فرنگی با «بنا»

بن بست کشتی فرنگی با «بنا»

با پایان کار تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات جهانی، بار دیگر انتقادها علیه سرمربی تیم بالا گرفت. فرنگی‌کاران ایران که سال گذشته با ۴ طلا در حضور روسیه نایب قهرمان جهان شده بودند، امسال و در غیاب روسیه و بلاروس، در حالی که همه منتظر بودند ایران مدعی قهرمانی باشد حتی از سکوی سوم هم بالا نرفت و چهارم شد.

به گزارش کاسپین24 | پرونده رقابتهای جهانی درحالی برای تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان بسته شد که بسیاری از اهالی این رشته شانس قهرمانی ملی‌پوشان را زیاد می‌دانستند اما کسی تصور نمی‌کرد این تیم حتی روی سکو هم نرود.

بحث بی‌توجهی به رقابتهای انتخابی و انتصاب‌های سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی و همچنین دست کم گرفتن تک ستاره‌های این رشته، چنان گریبان تیم محمد بنا را در رقابتهای جهانی ۲۰۲۲ صربستان گرفت که حتی خوشبین ترین اهالی کشتی هم دیگر امیدی به ادامه همکاری با آقای خاص و فرصت جبران ندارند.

تیمی که سال گذشته در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ نروژ در رقابتی تنگاتنگ با تیم قدرتمند روسیه موفق شد با کسب چهار مدال طلا و ۲ برنز به عنوان نایب قهرمانی دست یابد، در مسابقات جهانی امسال حتی سایه‌ای از تیم قبلی نبود و ناکامی بزرگی را رقم زد. عنوان چهارمی محمد بنا و شاگردانش در رقابتهای جهانی امسال در حالی رقم خورد که کمتر کسی پیش بینی می‌کرد تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در غیاب روس‌ها با چنین نتایج ضعیف و دور از انتظاری روبرو شود.

فارغ از نتایج تاریخی و طلایی المپیک ۲۰۱۲ لندن که نقطه عطفی در کشتی فرنگی ایران بود، هر گاه محمد بنا سکان هدایت این تیم را بر عهده داشت، فراز و فرودهای فراوانی همچون ناکامی در المپیک ۲۰۱۶ ریو را هم در کارنامه ثبت کرد. او که رکورددار قهر و آشتی در سطوح ملی است در سالهای حضورش در رأس امور تیم، همواره حرف خود را به کرسی نشاند و هیچگاه به رقابتهای انتخابی پایبند نبود و شاید همین موضوع باعث شد تا هم اکنون بعد از ناکامی در جهانی صربستان، هیچ همراه و حامی در لحظات سخت شکست نداشته باشد.

ترکیب تیمی که او در بلگراد به میدان فرستاد به جز نماینده سنگین وزن، نتیجه انتصاب و تصمیمات شخصی اش بود که در نهایت شکست‌های متوالی فرنگی‌کاران را به همراه داشت. تیمی بی‌رمق و بی روحیه که رنگ و بویی از نشاط و انگیزه در آن دیده نمی‌شد و دوباره با همان نسخه سنتی و همیشگی محمد بنا و همکارانش وارد میدان شد.

در این مسابقات نه خبری از تاکتیک و نقشه مبارزه با حریفان بود و نه کُچینگ کارساز و سرنوشت ساز. ما از همان روز نخست شاهد رفت و آمد ناامیدکننده فرنگی‌کاران به روی تشک بودیم که اکثر آنها یکی پس از دیگری به روی تشک آمدند و در نهایت با چهره‌ای مغموم و بدنی خسته‌تر از قبل به پشت صحنه بازگشتند.

محمد بنا مدتها به عنوان سرمربی در اندیشه ثبت قهرمانی جهان بود تا تنها عنوان قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در سال ۲۰۱۴ با سرمربیگری احد پازاج را کمرنگ کند، اما با ناکامی در صربستان دوباره همان سرمربی شد که هیچگاه جام قهرمانی جهان را بالای سر نبرده و فرصت طلایی ثبت این موفقیت در صربستان را مفت از دست داده است.

به هر حال با توجه به تجربیات قبلی از رفتار آقای خاص که میانه خوبی با شنیدن انتقاد ندارد این بار هم باید منتظر از دسترس خارج شدن محمد بنا به محض ورود به ایران باشیم. اما این بار وضعیت فرق می‌کند و خیلی از اهالی کشتی موافق با رفتن او هستند، به ویژه متولیان فدراسیون کشتی که از هیچ حمایتی از این تیم دریغ نکردند و حالا باید پاسخگوی نتایج ضعیف بنا و تیمش باشند.

به هر حال متولیان فدراسیون که در روند بلندمدت آماده‌سازی تیم کشتی فرنگی بهترین امکانات را در خانه کشتی برای شاگردان محمد بنا فراهم کردند، هنوز واکنشی به ناکامی در جهانی نشان ندادند. شاید هم در انتظار نتایج آزادکاران در رقابت‌های جهانی هستند تا درخشش شاگردان پژمان درستکار در بلگراد، بخش کوچکی از ناکامی محمد بنا به فراموشی بسپارد.

آنچه مسلم است شکست بنا و همکارانش در بلگراد می‌تواند نقطه پایان او در عرصه سرمربیگری تیم ملی باشد که بر خلاف موارد قبلی، اکثر اهالی و متولیان کشتی هم منتظر آن هستند.


منبع : مهر