مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی گفت : اسکله رو- رو ریلی به عنوان طرحی منحصر به فرد و اولین تجربه در بنادر ایران تا پایان سال در بندر آمیراباد بهشهر به بهرهبرداری می رسد.
به گزارش کاسپین24 | در اسکله های رو رو ریلی کشتی های حمل واگن های قطار که کالا در این واگن ها و کشنده ها قرار دارد در بندر پهلو می گیرند و به واسطه وجود خطوط ریلی بر روی عرشه امکان ورود و خروج این قطارها بر روی خطوط ریلی کشور بدون نیاز به تخلیه و بارگیری مجدد کالا فراهم می شود
افزایش سرعت حمل بار بهواسطه کاهش بارگیری و تخلیه ، کاهش خرابی، شکستگی و یا فساد بارهای آسیبپذیر حین حمل، تخلیه و بارگیری از جمله مزایای بهرهمندی از این روش حملونقلی است.
به گفته معاون وزیر راه در حال حاضر تمام کشورهای همسایه مانند بندر بازرگانی باکو و کاسپین در جمهوری آذربایجان و بندر آکتائو قزاقستان مجهز به چنین امکاناتی هستند و راه اندازی این اسکله در بندر امیرآباد سبب گسترش تجارت با کشورهای آسیای مرکزی می شود
بندر امیرآباد تنها بندر شمالی متصل به شبکه راهآهن و دارای اسکله ویژه رو- رو ریلی است که ایده اولیه ساخت آن در دهه قبل به وجود آمده است و هم اکنون با بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل پایانی خود قرار دارد و با افتتاح اسکله رو رو ریلی امکان حرکت قطارهای کشورهای حاشیه دریای خزر در شبکه راهآهن ایران محقق میشود
طرح موجود در اسکله ویژه رو- رو ریلی بندر امیرآباد قابلیت تخلیه و بارگیری یک کشتی دو طبقه در روز با انجام تمامی مراحل تعویض، جابجایی و آمادهسازی قطار جهت سیر در شبکه راهآهن را دارد و با توجه به امضای قرارداد برقیسازی خط آهن گرمسار- اینجه برون و قرارداد ساخت راهآهن گرگان-بجنورد-مشهد و اتصال بندر امیرآباد به شرق کشور از طریق محور گرگان نوید بخش آیندهای روشن برای حملونقل ترکیبی ریلی-دریایی در حوزه دریای خزر است.
بندر امیر آباد به ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۴ میلیون تن سهم قابل توجهی در تجارت دریایی شمال کشوردارد
رئیس جمهور اسفند ماه پارسال در بازدید از بندر امیرآباد و اسکله درحال ساخت رو رو ریلی این بندر، دستور تسریع در انجام این پروژه مهم را صادر کرده بود
منبع : باشگاه خبرنگاران