۱۲:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۱۴

بیش از هفت هزار روستایی مازندران در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کردند

بیش از هفت هزار روستایی مازندران در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کردند

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران گفت که هفت‌هزار و ۳۲۰ روستایی در این استان برای خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کردند.

به گزارش کاسپین24 | علی اصغر آسمانی‌مقدم سهم سالانه مازندران برای احداث خانه روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن را هشت هزار واحد اعلام کرد و افزود که در این طرح برای ساخت ۳۲ هزار مسکن طی چهار سال افزون‌بر ۵۰۰ هکتار زمین نیاز است.

وی خاطر نشان کرد: با دستور فرمانداری‌ها و همکاری دهیاری‌های استان، جانمایی ۱۵۰ هکتار زمین برای ساخت مسکن روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مازندران انجام شد و در روزهای آینده به صورت نمادین آیین کلنگ‌زنی ساخت خانه‌های روستایی به زمین زده خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با بیان این که متقاضیان تا اول دی سال جاری فرصت دارند تا با ورود به سامانه sama.mrud.ir نسبت به نام‌نویسی اولیه ساخت خانه روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن اقدام کنند، گفت: به احتمال فراوان زمان نام‌نویسی متقاضیان برای ساخت خانه روستایی در طرح نهضت ملی مسکن در سال اول اجرا با توجه به تکمیل شدن اسامی متقاضیان تا اول اول دی امسال در استان تمدید نخواهد شد.

وی افزود : اهالی روستاهای استان که به عنوان خانه اولی شناخته می‌شوند و روستای محل زندگی آنها دارای دهیاری و جمعیت ۲۰ خانوار و بالاتر باشند، می توانند در طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مازندران تصریح کرد: صلاحیت تمامی هفت‌هزار و ۳۲۰ نفری که تاکنون در سامانه نام‌نویسی کردند برای دریافت تسهیلات بانکی و واگذاری زمین احراز شده است.

وی با بیان اینکه، یک‌هزار و ۲۰ نفر از متقاضیان ثبت نام شده طرح نهضت ملی مسکن در مازندران دارای زمین هستند و نیازی به اراضی دولتی ندارند، گفت : این افراد در قالب طرح‌های خود مالک با دریافت تسهیلات یکصد میلیون تومانی نسبت به ساخت مسکن روستایی اقدام خواهند کرد.

آسمانی مقدم افزود : برای افراد واجد شرایطی که زمین برای ساخت مسکن روستایی ندارند، در کنار تسهیلات یکصد میلیون تومانی، زمین ۲۰۰ متر مربعی به این افراد تحویل داده خواهد شد و این خانه‌ها با همکاری بخش خصوصی به عنوان مجری ساخته خواهد شد و بنیاد مسکن هم بر حُسن اجرای ساخت نظارت خواهد کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با بیان اینکه حدود ۳۵ درصد از خانه‌های روستایی در مازندران نیازمند مقاوم سازی است، گفت: ساخت ۳۲ هزارخانه در چهار سال منطقی نیست چراکه این خانه‌های روستایی را می‌شود در طی یک تا ۲ سال ساخت و به نظر می رسد دولت در گام‌های بعدی به سمت بازسازی واحدهای مسکونی خِشتی و گِلی در روستاها برود.

وی افزود: در کنار ساخت خانه های روستایی در طرح نهضت ملی مسکن، فراهم کردن زیرساخت های لازم مانند فاضلاب روستایی، آب آشامیدنی، برق و گاز هم اجتناب ناپذیر است و دستگاه‌های خدمات رسان در شورای مسکن استان تعهد کردند که نسبت به فراهم کردن این زیرساخت ها اقدام کنند.

جهش تولید مسکن طرح دولت سیزدهم برای خانه دار کردن مردم است که در آن سهم مازندران ساخت ۱۵۲ هزار واحد طی چهار سال اعلام شده است. 

رییس جمهوری در یکم مهر ۱۴۰۰، قانون جهش تولید مسکن را برای اجرا به وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد. یکی از موضوعاتی که در ماده یک این قانون مطرح است، ‌ موضوع ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است.

همچنین ایجاد شورای عالی مسکن در بالاترین سطح با ریاست رییس جمهوری و برخی از وزیران و ایجاد صندوق ملی مسکن که هدف آن تجمیع و تخصیص منابع مالی است در این قانون پیش بینی شده است. تامین زمین و واگذاری اراضی، تامین مصالح ساختمانی، خدمات ساختمانی مانند صدور پروانه و پایان کار نیز در این قانون تعریف شده است. این طرح در قالب اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۳۳۷ نفر معادل ۴۲.۲۲ درصد از جمعیت مازندران در مناطق روستایی زندگی می کنند.


منبع : ایرنا