۱۸:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۲
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

تامین اجتماعی مطالبات پزشکان خانواده را پرداخت نمی‌کند

تامین اجتماعی مطالبات پزشکان خانواده را پرداخت نمی‌کند

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: قوانین پرداختی به پزشکان خانواده ابهام ندارد و تامین اجتماعی در پرداخت‌ها تعلل بسیار زیاد دارد.

به گزارش کاسپین24 | طرح پزشک خانواده شهری با وجود جلب رضایتمندی حداکثری در بین مردم با بی‌مهری‌های از سوی متولیان امر در کشور و به تبع آن در استان مازندران مواجه شده تا جائیکه این روزها با عدم پرداخت مطالبات پزشکان از سوی تامین اجتماعی که گفته می‌شود حدود ۹ ماه از زمان آن می‌گذرد نگرانی‌های را در جامعه پزشکان و مجریان این طرح ایجاد کرده است.

بیش از ۱۰ سال از طرح پزشک خانواده شهری در استان گذشته اما همچنان وضعیت حقوقی دستیار و پزشک نامشخص است؟

تاخیر‌ تامین اجتماعی و نارضایتی پزشکان صفری: حقوق مراقب سلامت نامشخص نیست ،۱۲ درصد از سرانه پرداختی پزشک به مراقب سلامت داده می‌شود و مابقی مبلغ تا حد حداقل حقوق قانون کار توسط دانشگاه علوم پزشکی تقبل شده که تقریبا منظم پرداخت می‌شود.حقوق پزشک خانواده به صورت سرانه از جانب تامین اجتماعی پرداخت می‌شود در قوانین پرداختی ابهامی وجود ندارد اما در چند ماه اخیر میزان تاخیرها در تامین اجتماعی بسیار زیاد شده و زمینه نارضایتی پزشکان را فراهم کرده است.

به‌زودی ستاد اجرایی کشور در این زمینه تشکیل جلسه می‌دهد

پزشکان خانواده در ساعات کاری و غیرکاری از هر نوع فعالیت جانبی منع شدن اما هیچ پرداختی منظمی ندارند و طبق شنیده‌ها معوقات حقوقی از تابستان ۱۴۰۲ دارند شما به متولی طرح پزشک خانواده چه چشم اندازی برای این طرح می‌بینید؟

منع انجام خدمات جنبی توسط پزشکان خانواده بر اساس دستورالعمل نسخه ۰۲ و دستور کتبی معاونت بهداشت وزارت است،رایزنی‌هایی در دستور کار قرار گرفته پزشکان خانواده بتوانند تحت شرایطی و خارج از ساعات کاری بخشی از این خدمات را انجام دهند که منوط به دریافت مجوز از سوی وزارت بهداشت است.اما در خصوص تاخیر پرداخت بیمه تامین اجتماعی تاکنون مکاتبات متعدد با مراجع مختلف داخل و خارج استان به ویژه مدیریت درمان تامین اجتماعی استان و کشور و معاونت بهداشت وزارت انجام شده موضوع بصورت ویژه در ستاد اجرایی استان طرح شده و مقامات مربوط در استانداری در جریان امر قرار داشته و به‌زودی ستاد اجرایی کشور در این زمینه تشکیل جلسه می‌دهد.

شایعاتی مبنی بر تغییر و تحول اساسی در این طرح از خرداد ماه جاری در این طرح شنیده میشه آیا صحت دارد ؟

خیر - در حال حاضر تغییر در اجرای برنامه پزشک خانواده استان متصور نیست اما فعلا در سایر استان‌ها برنامه‌ریزی اولیه برای اجرای طرح سلامت خانواده در حال انجام است،مقرر شده پس از اجرای کامل برنامه سلامت خانواده در سایر استان‌ها در نهایت مازندران و فارس هم به آن برنامه بپیوندند.

در صورتی که طرح مراقب محور و کنار گذاشتن پزشک صحت دارد چه تمهیداتی برای ادامه طرح و اطلاع‌رسانی به مردم و پزشکان و درمانگاه‌ها اندیشیده شده است؟

روال گذشته طرح پزشک خانواده شهری اجرایی می‌شود

چنانچه در سوال قبلی اشاره شده در برنامه سلامت خانواده جمعیت به مراقب سلامت منتسب خواهد شد و در صورت لزوم افراد را به پزشک ارجاع خواهد داد، فعلا برنامه سلامت خانواده در برخی شهرهای منتخب کشور در حال استقرار بوده و هنوز کامل عملیاتی نشده و حتی ممکن هست تغییراتی اعمال شود اما در مازندران روال گذشته طرح پزشک خانواده شهری اجرایی می‌شود.

با توجه به وضعیت نامطلوب سرانه و نامنظم بودن پرداختی‌ها که استعفای تعداد زیادی از پزشکان رو در پی داشت شما به عنوان متولی طرح از زمان عهده‌دار شدن این مسوولیت چه اقداماتی برای بهبود طرح انجام داده‌اید؟

مشکل پایین بودن سرانه یک مشکل مزمن در کل جامعه پزشکی کشور در بخش دولتی و خصوصی بوده میزان افزایش تعرفه‌ها تناسبی با افزایش تورم سالانه ندارد.در سال ۱۴۰۳ با وجود افزایش ۳۵ درصدی تعرفه های پزشکی سرانه پزشک خانواده افزایش حدود ۴۵ درصدی پیدا کرد که امیدواریم بتواند بخشی از عقب ماندگی‌ها را جبران کند.

ما به عنوان دانشگاه و نیز معاونت بهداشت وزارت معتقد به افزایش بیشتر سرانه بودیم که در نهایت در هیئت وزیران با این مقدار موافقت شد.

نزدیک به یک‌ماه از سال جدید گذشته و پزشکان شاغل در طرح با توجه به افزایش اجاره مطب‌ها و حقوق منشی و ماما و هزینه‌های جاری نگران اعلام سرانه جدید هستند و معتقدند با توجه به نداشتن حامی در وزارتخانه و استان مانند سالهای قبل سرانه معقولی تصویب نمی‌شود!

اواخر فروردین سرانه جدید پزشک خانواده شهری با ۴۵ درصد افزایش اعمال شده امید داریم با حمایت وزارت بهداشت و بیمه‌ها مشکل اساسی که نارضایتی‌های اخیر را پدید آورده حل شود.

سازمان تامین اجتماعی به تعهد خویش در قبال پزشکان خانواده عمل کند زمینه رضایتمندی همه پزشکان در این طرح فراهم می‌شود.


منبع : فارس