۰۹:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
در گفتگو کاسپین24 با عضو هیات علمی دانشگاه مازندران مطرح شد

تجارت خارجی مازندران لنگ می‌زند

تجارت خارجی مازندران لنگ می‌زند

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران از نامناسب بودن شرایط صادراتی استان انتقاد کرد.

به گزارش کاسین24| احمد جعفری صمیمی در گفت و گو با کاسپین24، تصریح کرد: توسعه بنادر و مناطق آزاد بسیار مهم است و در تمامی کشورها مورد توجه قرار گرفته است و خصوصا کشورها اگر بخواهند در راستای توسعه صادرات و تجارت خارجی رونقی ایجاد کنند می باید در این زمینه فعالیت چشمگیری داشته باشند.

جعفری افزود: این مناطق اقتصادی برای هر کشوری می‌تواند منفعت ایجاد کند زیرا پس از احداث بندر و اعلام منطقه آزاد در آن تمامی ارگان‌ها و سازمان‌هایی مانند بانک، گمرک و سایر ارگان‌ها با تفاهم نامه‌هایی که با یکدیگر منعقد می‌کنند می‌توانند مجوزهای مختلف و تسهیلات ارگان ها و نهادهای مختلف حوزه اقتصادی اعطا کنند.

 وی تصریح کرد: در استان مازندران با توجه به وجود بندر امیرآباد بهشهر، بندر نوشهر و فریدونکنار و در گیلان بندر انزلی، که از بنادر مهم کشور به شمار می روند، انتظار می رود که حوزه صادرات قوی تری وجود داشته باشد اما به نظر امروز بیشتر بنادر مازندران شاهد واردات کالای خارجی به ویژه از روسیه کشورهای همسایه هستند و صادرات از بنادر مازندران رقم قابل توجهی نیست.

این اقتصاددان عنوان کرد: باید با تلاش و همکاری ارگان‌های مختلف و شناسایی نیازهای صادراتی کشور ایران، کشورهای هدف صادرات را با نشست‍‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد می شود شناسایی و در راستای اهداف صادراتی از آن استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به همسایگی دریای خزر از بزرگترین دریاچه‌های جهان و نیز دسترسی آن با کشورهای دیگر می باید استان مازندران از این فرصت استفاده کرده و در زمینه تجارت، کشتی‌رانی و جذب توریست و انتقال مسافر به کشورهای اقتصادی پویا برای خود فراهم کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران مهم‌ترین خصوصیت مناطق آزاد را معافیت مالیاتی و گمرکی دانست که افراد را برای صادرات تشویق می‌کند، گفت: باید به بخش صادرات کالاهای مورد نظر استان مانند مرکبات، برنج و فرآورده هایی که در صنایع غذایی استان تولید می شود در راستای بهبود اشتغال و رشد اقتصادی استان توجه شود.

وی با اشاره به اینکه برای تاسیس بنادر بیشتر نمایندگان وارد سیاست‌زدگی شدند در حالی که بندر باید توجه اقتصادی داشته باشد، یادآور شد: استان مازندران به میزان کافی منطقه آزاد و بندر دارد و با توجه به بنادر امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار ضرورتی برای ایجاد بندر جدید نیست بنابراین مسائل سیاسی نباید بدون کارشناسی وارد حوزه جدید شود بلکه باید کالاهایی که قابلیت صادرات دارد را برای ارسال به کشورهای دیگر بازشناسایی و بازتولید کنیم.

جعفری با بیان اینکه مناطق آزاد در صورتی که به درستی مدیریت شود می‌تواند نقش مهمی در تجارت خارجی ایفا کند، گفت: تجارت از دو بخش صادرات و واردات تشکیل شده که در حال حاضر بنادر استان مازندران در بخش واردات فعال هستند و زمینه صادرات در استان محدود است و حتی در بسیاری از موارد کشتی‌های بزرگ در بنادر لنگر می‌اندازند و کلاهای وارداتی را تخلیه می‌کنند و با توجه به هزینه پایین حمل و نقل دریایی اما کالایی به میزان مناسب برای صادرات را در اختیار نداریم.