۲۱:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۳۰
بازی با آبروی کشاورزان

تخلیط برنج خارجی با برنج با کیفیت شمال

تخلیط برنج خارجی با برنج با کیفیت شمال

انتشار خبر تشکیل پرونده هشت میلیاردی تخلیط برنج از سوی معاونت نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران بار دیگر اهمیت برخورد قانونی شدیدتر با منفعت طلبان در این بخش را دوچندان می کند.

به گزارش کاسپین24 | زمزمه مخلوط کردن برنج شمال به خصوص در مازندران با انواع ارقام بی کیفت خارجی و داخلی موضوعی است که از یک دهه پیش به صورت شایعه بر سر زبان‌ها افتاد تا این‌که در سال‌های اخیر به خاطر رسیدن به مرحله شکایت مشخص شد که موضوع واقعیت دارد و در حد شایعه و گمانه‌زنی نیست.

تجارت متقلبانه تخلیط برنج درجه یک ایرانی (طارم محلی) با خارجی و حتی برنج درجه ۲ و سه محلی به دلایل منفعت بالا در حالی همچنان در استان های شمالی تداوم دارد که این موضوع علاوه بر زیر سوال رفتن حیثیت شالیکاران، خیانت نیز محسوب می شود.

بررسی ها نشان می دهد با وجود کاهش پدیده تخلیط برنج از سوی برخی تجار و فروشندگان سودجو در استان، همچنان این پدیده کماکان وجود دارد که می تواند به حوزه تولید و اعتماد مصرف کنندگان داخلی خدشه وارد کند.

طبق اعلام رسمی معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، در راستای نظارت بر واحدهای عرضه کننده برنج، در گشت مشترک بازرسان این اداره کل با پلیس امنیت اقتصادی استان چند واحد متخلف فروش برنج در شهرستان بابل شناسایی شدند.

بنابر این گزارش ارزش ریالی پرونده های تشکیل شده برای این واحدهای متخلف بیش از هشت میلیارد ریال است، این واحدها مبادرت به تخلیط برنج داخلی و خارجی کرده که تحت عنوان برنج با کیفیت شمال به مصرف کنندگان عرضه می کردند.

کارشناسان حوزه بازرگانی در مازندران مهمترین راهکار برای کاهش تخلیط برنج ایرانی را تشدید برخورد قانونی با این پدیده می دانند به گونه ای که متخلفان برای بار دوم به دلیل ضررهای مالی که در برخورد اولیه از قبل مجاری قانونی به آنها وارد می شود، توان ادامه کار متقلبانه را نداشته باشند.

این کارشناسان می گویند: در شرایط فعلی میزان جرایم پیش بینی در قانون تعزیرات برای برخورد با این محصول راهبردی با میزان سودی که از این راه به جیب تاجران متقلب می رود، همخوانی ندارد و علاوه بر آن برنج تخلیط نیز به جای توقیف به نفع دولت، با قیمت کارشناسی فروخته می شود و سود این تجارت نیز این بار به صورت رسمی به جیب متخلفان می رود.

برند سازی محصول برنج، الحاق بارکد شناسایی، راه اندازی نمایندگی های فروش مستقیم در مراکز استان و مناطق پرمشتری از دیگر راهکارهای پیشنهادی از سوی کارشناسان بازرگانی برای کاهش تخلیط برنج محلی اعلام شده است.

بر اساس آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران میزان تولید شالی در کشت اول استان یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن بوده است و پیش بینی کشت دوم نیز ۳۰۰ هزا تن شلتوک است.


منبع : ایرنا