۱۲:۱۴ ۱۴۰۰/۹/۲۶

تسهیل‌گری در حوزه فرهنگ و هنر؛ خروجی سفر وزیر فرهنگ به مازندران

تسهیل‌گری در حوزه فرهنگ و هنر؛ خروجی سفر وزیر فرهنگ به مازندران

سفر یک روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مازندران با وجود کوتاه بودن زمان، به دلیل وعده‌های که در دو حوزه حمایت از تولید کاغذ در بزرگترین واحد صنعتی مازندران و همچنین تأمین اعتبار دو پروژه مهم فرهنگی استان داده شد، سفری پررنگ بین اصحاب فرهنگ و هنر استان است.

به گزارش کاسپین24 | نخستین سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم به مازندران هرچند که سفری کوتاه بود، اما با توجه به برنامه فشرده‌ای که برای یک نیمروز کاری وزیر در نظر گرفته شد به سفری پر خبر و با دستاوردهای اعتباری برای حوزه فرهنگ و هنر مازندران و همچنین تدارک برخی اقدامات به منظور خودکفایی در تولید کاغذ تبدیل شد.

محمدمهدی اسماعیلی که شامگاه چهارشنبه ۲۳ آذر به همراه سید محمود اسلامی معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت وارد مازندران شد طبق برنامه از پیش تعیین شده چهار برنامه اصلی داشت که شامل بازدید از شرکت چوب و کاغذ مازندران، بازدید از تالار مرکزی، دیدار با نماینده ولی فقیه و حضور و سخنرانی در مراسم پایانی مرحله کشوری شانزدهمین جشنواره ملی و بین‌المللی تلاوت‌های مجلسی قرآن کریم بود.

سفر اسماعیلی به مازندران از همان ابتدای ورود و در سالن تشریفات فرودگاه به مهم‌ترین پروژه فرهنگی مازندران گره خورد. نخستین گفت‌وگوی کاری مطرح شده بین وزیر و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به تالار مرکزی ارتباط پیدا کرد و اسماعیلی نیز همان‌جا قول تأمین اعتبار تکمیل تالار مرکزی ساری را که حدود ۱۴ سال از زمان آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد داد. استاندار مازندران نیز پس از مراسم استقبال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد که یکی از مسائل مهم مد نظر برای پیگیری در سفر وزیر فرهنگ به مازندران، تأمین اعتبار دو پروژه ملی تالار مرکزی و کتابخانه مرکزی ساری است که وزیر نیز قول مساعدت در این زمینه را داده است. خبری که وقتی در کنار آخرین وضعیت عملیات اجرایی مجتمع فرهنگی هنری ساری و نزدیک شدن پروژه به مراحل پایانی قرار می‌گیرد امیدوارکننده می‌شود.

برنامه‌ریزی برای خودکفایی در تولید کاغذ

برنامه‌های رسمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین سفرش به مازندران با بازدید از شرکت بزرگ چوب و کاغذ مازندران آغاز شد ؛ بزرگ‌ترین واحد تولید کاغذ تحریر و روزنامه در کشور که توان تولید سالانه ۱۷۰ هزار تن کاغذ را دارد ، اما طی سال‌های اخیر با بروز برخی مشکلات از این ظرفیت به درستی بهره گرفته نشد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف کسب اطلاعات از آخرین وضعیت این کارخانه که اخیرا مدیرعامل آن تغییر کرد، وارد مجموعه شد و ضمن شنیدن توضیحات مدیرعامل و معاون مجموعه درباره ویژگی‌ها، مشکلات و الزامات رونق تولید در این واحد، از تصمیم دولت برای رسیدن به مرز خودکفایی در تولید کاغذ خبر داد.

پس از اظهارات امید نیک‌نژاد مدیرعامل جدید چوب و کاغذ مازندران که شامل درخواست حمایت از دولت برای تأمین نقدینگی به منظور رفع برخی مشکلات از جمله خرید و واردات، اقدام دولت برای خرید کاغذ از این مجموعه با هدف استفاده از توان تولید داخلی و همچنین تسهیل و گره‌گشایی برای استفاده از درختان شکسته افتاده بود، وزیر فرهنگ به چشم‌انداز دولت برای تأمین حدود ۸۰ درصد از کاغذ مورد نیاز کشور از ظرفیت تولید داخل تا یک سال و نیم آینده اشاره کرد و گفت: سه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش و صمت تلاش می‌کنند که به برنامه‌ای دقیق برای استفاده از توان داخلی تولید کاغذ برسند.

محمدمهدی اسماعیلی اظهار کرد: ما در کشور سالانه به حدود ۳۰۰ هزار تن کاغذ تحریر و روزنامه نیاز داریم. این آمادی وجود دارد که با قرارداد و برخی تضمین‌ها گام‌هایی برداریم که مشکل نقدینگی این واحد هم حل شود. نگاه رئیس‌جمهوری نیز رسیدن به خودکفایی در تولید کاغذ است و در این مسیر از مجموعه‌هایی که می‌توانند به ما کمک کند حتما حمایت می‌کنیم.

در این بازدید دو نماینده ساری و میاندورود، نماینده نور و محمودآباد و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز حضور داشتند و برخی مطالبات مرتبط با این واحد صنعتی از جمله تعهد دولت برای خرید کاغذ از شرکت چوب و کاغذ را یادآوری کردند.

ادای احترام به شهدا و دیدار با نماینده ولی فقیه

برنامه بعدی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان بود. اسماعیلی و هیئت همراه با نثار شاخه گل و گلاب‌پاشی قبور شهدا و قرائت فاتحه به شهیدان ادای احترام کردند. اما حضور وزیر در آرامگاه ملامجدالدین ساری به حاضر شدن در گلزار شهدا منتهی نشد. اسماعیلی به عنوان متولی حوزه فرهنگ و هنر و رسانه در کشور بر مزار زنده‌یاد فرامرز درخشنده خبرنگار باسابقه مازندران و سرپرست فقید خبرگزاری کار در این استان حاضر شد و با نثار شاخه گل و قرائت فاتحه یاد این خبرنگار را گرامی داشت.

او پس از این برنامه به دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران رفت و دقایقی با آیت‌الله محمدباقر محمدی لایینی گفت‌وگو کرد. اسماعیلی در این دیدار بر لزوم تحقق عدالت فرهنگی به عنوان یکی از شعارهیا اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: نگاه ما این است که به صورت ویژه ظرفیت‌های استان‌ها را فعال کرده و حمایت‌های لازم را از اهالی فرهنگ و هنر داشته باشیم.

وی بر اثرگذاری درازمدت فعالیت‌های فرهنگی در جامعه اشاره کرد و با بیان این که با مشکلات اقتصادیِ کمتر، می‌توان فضای فعالیت فرهنگی سالم را فراهم کرد، اظهار کرد: با حل مشکلات اقتصادی و معیشتی می‌توان به ایجاد فرهنگی سالم و مبتنی بر اسلامی و فرهنگی فکر کرد.

نماینده ولی فقیه در مازندران نیز در این دیدار علاوه بر بیان برخی اولویت‌های فرهنگی در کشور و تأکید بر معرفی فرهنگ اصیل مازندرانی به سایر استان‌ها با برقراری ارتباط نزدیک بین اقوام برای توسعه فرهنگی، تکمیل دو طرح مهم فرهنگی مازندران یعنی تالار مرکزی و کتابخانه مرکزی ساری را خواستار شد.

بازدید از تالار ناتمامِ فرهنگی

حضور در تالار مرکزی در حال ساخت ساری برنامه بعدی وزیر بود که با توجه به اهمیت و قدمت این پروژه، مهم‌ترین بخش سفر از نگاه هنرمندان مرکز استان و خبرنگاران و حتی مسئولان محسوب می‌شد. تالاری که تا کنون ده‌ها مسئول از سه دولت به خود دید و چندین تاریخ بهره‌برداری برای آن اعلام شد، اما هنوز رنگ قیچی و روبان به خود ندید.

اسماعیلی در بدو ورود به تالار به روال مرسوم با استقبال دو نوجوان مازندرانی که همسن تالار مرکزی ساری بودند مواجه شد و به دکلمه‌های آن‌ها گوش داد. دکلمه‌هایی که در عین حال که خیرمقدم داشتند، حامل گلایه‌های هنرمندان از ناتمام ماندن بزرگترین مجتمع فرهنگی شمال کشور هم بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بازدید ابتدا به صحبت‌های مسئول اجرای پروژه گوش داد و در جریان آخرین اقدامات انجام شده قرار گرفت. بخش مهم این سفر از نگاه هنرمندان در همین تالار رقم خورد. جایی که اسماعیلی اعلام کرد با وجود برآورد ۳۶۰ میلیارد ریالی برای اعتبار مورد نیاز تکمیل این مجتمع فرهنگی، تا سقف ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه اعتبار در نظر گرفته است و قطعا پروژه این بار به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بازدید اظهار کرد: این قول را می‌دهم که سرعت تخصیص اعتبارات مربوط به این پروژه را بیشتر کنیم. اما تأکید ما این است که در عملیات اجرایی به بهانه عقب ماندن پروژه و تأخیر طولانی در بهره‌برداری، کیفیت فدای سرعت نشود. تلاش بر این است که کارهای مجتمع تا نوروز ۱۴۰۱ پایان یابد و سری بعد که به مازندران آمدم این مجتمع را افتتاح کنیم.

کتابخانه مرکزی

تکمیل کتابخانه مرکزی ساری که ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد هم از دیگر مطالبات اصحاب فرهنگ مازندران است. موضوعی که در بازدید وزیر از تالار مرکزی توسط تعدادی از هنرمندان، فرماندار ساری و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مطرح شد و قول تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی وزیر را به همراه داشت. اسماعیلی اظهار کرد: برای این پروژه با پشیرف فیزیکی ۶۰ درصدی تا سقف ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفتیم و آمادگی داریم به موازات تالار مرکزی اعتبارات این کتابخانه را نیز مشروط بر این که کارهای اجرایی آن انجام شود بپردازیم.

وی افزود: هر دو پروژه تالار و کتابخانه برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هر چقدر اعتبار برای تکمیل آن‌ها نیاز باشد تامین می‌کنم.

در این بازدید مدیرکل کتابخانه‌های مازندران نیز از ناهماهنگی بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت فرهنگ و ارشاد در تامین اعتبار کتابخانه مرکزی ساری انتقاد کرد که وزیر فرهنگ برای پیگیری و رفع مشکل در هفته آینده به معاون توسعه منابع دستور داد.

حضور در مراسم پایانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی

وزیر فرهنگ در آخرین بخش از برنامه‌های سفر خود به قائمشهر رفت و در مصلای این شهر همراه با استاندار، نماینده ولی فقیه و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه مرحله کشوری شانزدهمین جشنواره ملی و بین‌المللی تلاوت‌های مجلسی شرکت کرد. برنامه‌ای که بهانه اصلی سفر وزیر به مازندران بود.

اسماعیلی در این مراسم از آمادکی وزارت فرهنگ برای کمک به اقدامات مردمی در زمینه برپایی محافل قرآنی خبر داد و گفت: وظیفه دولت دینی تسهیل اقدامات اینچنینی است و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قرآن و عترت هم ما و همکاران‌مان در خدمت همه دغدغه‌مندان گسترش فرهنگ قرآنی هستیم.

وی افزود: حامل سلام گرم ریاست محترم جمهوری به همه مردم مازندران هستم و از مسئولان مازندران، نماینده ولی فقیه، استاندار مازندران، نمایندگان مجلس، آیت‌الله معلمی امام جمعه قائمشهر و تشکل‌های مردمی و موسسات قرآنی که در برگزاری این رویداد و ترویج فرهنگ قرآنی تلاش کردند سپاسگزارم.

در پایان این مراسم نیز با حضور وزیر فرهنگ از ۶ قاری برگزیده این مسابقات توسط وزیر تجلیل شد.

بهانه نخستین سفر وزیر فرهنگ دولت سیزدهم به مازندران هرچند که حضور در یک برنامه اختتامیه و سخنرانی در آن بود، اما دو بخش از این سفر یعنی بازدید از کارخانه چوب و کاغذ با هدف تسهیل‌گری در تولید کاغذ توسط این واحد و همچنین بازدید از تالار مرکزی ساری و وعده تأمین اعتبار کامل برای دو پروژه مهم فرهنگی مازندران یعنی تالار مرکزی و کتابخانه مرکزی برای رسانه‌ها و اهالی فرهنگ مازندران جایگاه خبری برجسته‌ای داشت. دو موضوع مهمی که اگر به سرانجام برسند، نخستین سفر اسماعیلی به مازندران را در حافظه اهالی فرهنگ و هنر این استان ثبت می‌کند.


منبع : ایرنا