۱۷:۵۴ ۱۴۰۱/۹/۲۷

تشیع پیکر حاج سقا در لاریجان

تشیع پیکر حاج سقا در لاریجان

پیکر حاج سقا مصفا از پیشکسوتان تعزیه وشبیه خوان حضرت امام حسین علیه السلام و حضرت عباس ( ع ) امروز یکشنبه در شهر رینه تشییع و در روستای نهر بخش لاریجان شهرستان آمل خاکسپاری شد.

به گزارش کاسپین24 | حاج سقا که حسن نام داشت با عشق و ارادتش به علمدار کربلا و اجرای بیش از ۶۰۰ مراسم شبیه خوانی فقط در نقش حضرت ابوالفضل العباس(ع ) به نام ساقی کربلا، سقا نام گرفت.

این پیر غلام سید الشهدا که به اسطوره تعزیه ایران نیز مشهور بوده است، خود از خانواده های معظم شهید بود و عشق و ارادتی بی نظیر به خاندان اهل بیت داشته و خود را مدیون ائمه اطهار (ع ) می دانست.

استاد حاج حسن مصفا ملقب به حاج سقا در سال ۱۳۲۵ شمسی در روستای نهر دهستان امیری از بخش لاریجان شهرستان آمل چشم به جهان گشود و دیروز شنبه در سن ۷۶ سالگی به دلیل بیماری به دیار باقی شتافت.

تعزیه به عنوان هنری آیینی در استان‌های مختلف ایران جایگاه خاصی دارد و در مازندران نیز به دلیل قدمت و پیشینه‌اش از برخی قطعات آوازی اختصاصی برخوردار است که این هنر نمایشی آیینی و مناسبتی را در این استان بومی کرده است.

تعزیه به عنوان یکی از مهم‌ترین هنرهای آیینی تاریخ چند سده اخیر ایران در اغلب نقاط کشور به ویژه مازندران رواج داشته و مردم با آن ارتباط برقرار کردند. به گواه تاریخ چون مردم تبرستان نخستین جمعیتی در ایران بودند که از ابتدا به مذهب تشیع روی آوردند، در تار و پود فرهنگ و هویت این مردم عشق و علاقه به خاندان اهل بیت(ع) رنگ و بوی خاصی دارد. به همین خاطر تعزیه به عنوان نماد هنری واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش برای مردم تبرستان جایگاه والایی داشته است. هرچند که از زمان شیوع کرونا تا کنون برگزاری این هنر نمایشی مناسبتی نیز محدود و ممنوع شده، اما تعزیه قابلیت این را دارد که چنین مواقعی با رعایت پروتکل‌ها در فضاهای باز برای پاسداشت محرم و عاشورا برگزار شود. هنری که مجموعه‌ای از آداب، فرهنگ، رسوم، هنرها و الحان بومی مازندران را در خود جای داده و پیشینه‌ای دراز و ارزشمند دارد.


منبع : ایرنا