۱۵:۵۹ ۱۴۰۲/۱/۶

تورم بیشتر در مازندران

تورم بیشتر در مازندران

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران گفت: نرخ تورم در مازندران از میانگین کشوری بالاتر است.

به گزارش کاسپین24 | فرج الله فتح الله پور شامگاه شنبه در جلسه تحقق شعار در ساری، از جمله دلایل اصلی بالا بودن نرخ تورم در مازندران را مسافرخیز و گردشگر پذیر بودن و افزایش شدید تقاضا برای خرید کالا اعلام کرد.

وی نرخ مشارکت اقتصادی در استان را ۴۴.۸ و در کشور ۴۱ درصد اعلام کرد و افزود: در حالی که نرخ بیکاری در مازندران ۵.۸ درصد است اما این میزان در سطح کشور ۸.۲ درصد و نرخ رشد اقتصادی نیز در مازندران حدود سه درصد است.

فتح الله پور با اشاره به شعار سال رهبری با عنوان مهار تورم و رشد تولید، با عنوان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مردمی کردن اقتصاد تاکید داشتند و دارند، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای تحقق این منویات استفاده بهینه از ظرفیت مردمی و اقدامات اساسی دستگاه‌های اجرایی ذیربط در این بخش است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با اشاره به هدف گذاری ۷.۸ درصدی نرخ رشد اقتصادی استان در سال‌جاری گفت: ارزش افزوده هدف گذاری با احتساب بهره وری ۴۸۹ هزار میلیاد تومان است که ۴۲۷ هزار میلیارد تومان آن از طریق سرمایه گذاری و حدود ۸۰ هزار میلیاد تومان نیز از طریق بهره وری است که باید محقق شود.

فتح الله پور گفت: برای رسیدن به بیشترین ارزش افزوده که بالاترین رشد اقتصادی را نیز به همراه خواهد داست، باید به افزایش ظرفیت تولید و صادرات توجه اساسی شود که در صورت تحقق این مهم می توان به اهداف از پیش تعیین شده در این بخش دست یافت.

وی فعالیت سه بندر و سه فرودگاه را از مزیت های بزرگ اقتصادی مازندران دانست و گفت: یکی از راهکارهای افزایش صادرات را استفاده اصولی و بهینه از حمل و نقل هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی است و این مهم باید مورد وجه ویژه قرار گیرد.

این مقام مسوول عمده ترین مشکل در بخش صادرات را نبود بازاریابی مناسب عنوان کرد و گفت: بازاریابی در حوزه صادرات کالا باید توسط تشکل های بخش خصوصی انجام شود تا مشکلات موجود در این بخش رفع شود و اگر بتوانیم بخش ارزش افزوده رافعال کنیم، به طور حتم می توانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران، بر لزوم تعیین نرخ رشد اقتصادی استان در سالجاری تاکید کرد و با بیان اینکه باید با مردمی کردن اقتصاد بتوانیم به اهداف از پیش تعیین شده دست یابیم، گفت: برنامه هفتم توسعه حداکثر تا اواخر شهریور باید تهیه شود.


منبع : ایرنا