۱۸:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۱۳
در گفتگو با کاسپین۲۴ مطرح شد

ثبت نام بیش از هزار کارگر در سامانه بیمه بیکاری/ ارائه تسهیلات بیشتر برای جهش واحدهای تولیدی نیمه متوقف مازندران

ثبت نام بیش از هزار کارگر در سامانه بیمه بیکاری/ ارائه تسهیلات بیشتر برای جهش واحدهای تولیدی نیمه متوقف مازندران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اعلام اینکه حدود ۱۴۰۰ نفر در سامانه بیمه بیکاری استان ثبت نام شده داریم، گفت: البته همه این ثبت نام شدگان مشمول بیمه بیکاری نمی شوند چون یکسری شاید بیمه نباشند و یکسری هم فقط برای استفاده از بیمه بیکاری در این سامانه ثبت نام کردند.

کامران اصغری در گفتگو با خبرنگار کاسپین ۲۴، در رابطه با وضعیت کارگران و کارفرمایان با توجه به شیوع کرونا در استان، اظهار کرد: در بحث کارگری و کارفرمایی که تقریبا متولی برخی مسائل از جمله بحث بیکاری ، تعطیلی برخی واحدهای کارگری در استان چند موضوع را وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار قرار دادند که در همه استان ها اینها رعایت شود.

وی تصریح کرد: کارگرانی که به علت ویروس کرونا درگیر و بیکار شدند بتوانند از بیمه بیکاری به شرط داشتن سابقه بیمه استفاده کنند، برای استفاده از بیمه بیکاری نیاز به مراجعه کارگران به شعبات سازمان تامین اجتماعی و ادارات کار نیست بلکه می توانند در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اعلام اینکه حدود ۱۴۰۰ نفر در سامانه بیمه بیکاری استان ثبت نام شده داریم، گفت: البته همه این ثبت نام شدگان مشمول بیمه بیکاری نمی شوند چون یکسری شاید بیمه نباشند و یکسری هم فقط برای استفاده از بیمه بیکاری در این سامانه ثبت نام کردند.

اصغری خاطرنشان کرد: اگر این ویروس کرونا تا خرداد ماه کاملا مهار شود کارفرمایان مجددا بیمه ۳۰ درصدی را پرداخت می کنند اما اگر این مسئله رفع نشد کارفرمایان درگیر آن هستند و تا پایان سال ۹۹ همان ۱۰ درصد را پرداخت می کنند.

وی بیان کرد: بخشی از هزینه بیمه کارگران را دولت پرداخت می کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران ادامه داد: همچنین حدود ۲ میلیون تومان به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز می شود تا بتوانند از فروشگاه رفاه و فروشگاه های دیگر استان و استان های دیگر استفاده کنند و تا ۳ ماه این مبلغ از حساب شان کسر نمی شود و بعد آن به مدت ۲ سال از حقوق آنها کسر می گردد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به واحدهای کارگری دراستان، گفت: بازرسان این اداره کل روزانه به واحدهای کارگری مراجعه می کنند اما موضوع کرونا یکی از موضوعاتی است که بازرسان تاکید می کنند تا کارفرمایان آموزش لازم به کارگران برای رعایت بهداشت فردی ارائه و معاینه آنها از طریق مرکز بهداشت صورت گیرد تا اگر موردی پیدا شد دستورالعمل های ارائه شده را انجام دهند تا این ویروس از جامعه کارگری از بین برود.

اصغری با بیان اینکه در استان ۳ تعاونی در خصوص تولید ماسک، دستکش و گان فعالیت می کنند، افزود: این ۳ تعاونی آفر نور، سینا سوادکوه و بهشهر می باشد تولیدات خوبی هم برای استان و استان های دیگر دارند.

وی بیان کرد: برخی از شرکت های تامین اجتماعی(شصتا) در استان مثل شرکت آنتی بیوتیک ساری فعالیت دارند که مواد اولیه آنرا تولید می کند و خیلی واحدهای دیگر که تقریبا چرخه تولید خود را فعلا تغییر دادند مواد ضدعفونی کننده، دستکش و دیگر ملزومات تولید می کنند.

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران به سازمان فنی و حرفه ای اشاره کرد که واحدهای تحت پوشش  آموزشی آنها در حال تولید وسائل مورد نیاز هستند.

اصغری با اشاره به کارگاه های ساختمانی، اظهارکرد: با توجه به دستور دولت که تجمع نداشته باشیم اما برای ادامه فعالیت آنها و ضرورت که در کشور و استان کارگاه های ساختمانی نباید تعطیل شوند، توصیه های لازم به کارفرمایان ارائه شد و در بحث غذا، کارگران از منزل با خود داشته باشند و هزینه آنرا بصورت نقدی از کارفرما دریافت کنند.

وی در بحث شالیزاران و کارگران آن خاطرنشان کرد: با جهاد کشاورزی تفاهمنامه ای امضا شده که یکسری مسائل مثل رعایت فاصله کارگران در بحث نشاء برنج و بهداشت فردی تا از انتقال این ویروس که کل دنیا را گرفته، جلوگیری کنیم.

اصغری در خصوص تحقق شعار سال مقام معظم رهبری جهش تولید، گفت: خیلی از مسائل متاسفانه تحت الشعاع موضوع ویروس کرونا قرار گرفته و با ارائه اعتبارات لازم و اینکه این موضوع موجب شد که نیاز به اعتبار بیشتری داریم برای واحدهای تولیدی که در حال حاضر نیمه متوقف یا نیمه تعطیل اند به آنها جهش بدهیم.

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران تصریح کرد: موضوع اصلی در حال حاضر کروناست که باید در کشور و بویژه استان متوقف کنیم تا با ارائه تسهیلات سال جدید برای واحدهای تولیدی استان با توجه به شعار سال جاری جهش خوبی در استان به تولیدات استان بدهیم.