۱۹:۵۸ ۱۳۹۶/۴/۱۷
در گفت گوی با بیداری اندیشه مطرح شد

جشن تیرگان میراثی که باید از آن پاسداری شود

جشن تیرگان میراثی که باید از آن پاسداری شود

دوهفته نامه بیداری اندیشه در شماره اول این نشریه با پرداختن به موضوع جشن تیرگان در منظقه لاریجان آمل،نوشت:جشن تیرگان میراثی که باید از آن پاسداری شود.

رضا طاهری در گفتگوی با خبرنگار بیداری اندیشه با اشاره به سیزدهمین سال برگزاری جشن تیرگان در آمل،اظهار داشت:جشن تیرگان امسال 23 تیرماه در دانشگاه پیام نور رینه لاریجان برگزارخواهد شد.
عضو هئیت موسس انجمن دوستداران دماوند کوه اهداف این جشن را حفاظت از قلعه دماوند و دیگر قلعه های کشور اعلام و بیان کرد: این جشن با هدف حراست و نگهداری محیط زیست و بررسی چالش هاو بحران های محیط زیستی برگزار می شود.
طاهری با اشاره به صعود بیش از اندازه به قله دماوند،اذعان کرد:این موضوع صعود بیش از اندازه به قله دماوند نگرانی هایی را برای دوستداران دماوند به وجود آورده است که باید برای این موضوع مهم برنامه ریزی گردد.
وی  با بیان اینکه 13 تیرماه روز ملی شدن دماوند است،تصریح کرد:از13 تیر 1387 قلعه دماوند توسط میراث فرهنگی  ثبت ملی شد.
عضو هیئت اجرایی انجمن دوستدارن دماوند کوه در خصوص فعالیت های این انجمن،گفت:این انجمن در شورای عالی محیط زیست کشور و دبیرخانه منابع طبیعی کشور ،اعضای فعال دارد و اعضای رسمی این انجمن حدود 80 نفر است و اعضای زیادی نیز به عنوان هواداران در سراسر کشور عضو این انجمن هستند.
رضا طاهری  برنامه های جشن تیرگان را در دو بخش عنوان کرد و بیان داشت:بخش صبح از ساعت 9 شروع و شامل موسیقی میدانی ،غرفه های محیط زیستی ، گفتگوی خیابانی و گفتگوهای محیط زیستی است و بخش دیگر جشن نیز شامل سخنرانی،اجرای موسیقی اقوام از پنج نواحی کشور و و تجلیل از فعالین محیط زیست کشور خواهد بود.

عضو هئیت موسس انجمن دوستداران دماوند کوه،خاطرنشان کرد: جشن تیرگان میراث و آیین کهنی است که باید به خوبی از آن پاسداری کرد.
به گزارش بیداری اندیشه، تیرگان یکی از جشن های ایران باستان است که در 13 تیر ماه برای گرامیداشت تیشتر(ستاره باران آور) برگزار می شود.
در ایران باستان تیرگان در كنار جشن‌های نوروز، سده و مهرگان، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود و با شکوه زیادی برگزار می‌شد. برای این جشن دو روایت وجود دارد: نخست اینكه به باور پیشینیان، در این روز «تیشتر» فرشته باران به نبرد با «اپوش» دیو خشكسالی می‌پردازد و با یاری اهورا سرانجام پیروز می‌شود و به همین دلیل مردم سالگرد این پیروزی را هرساله جشن می‌گرفتند ؛ باور دوم مربوط می‌شود به ماجرای آرش كمانگیر و پرتاب تیر او در قلعه دماوند.
این جشن همه ساله در کوه دماوند ،آمل و شهرهای همچون میبد ،کرج ،اردکان ،بم ،شیراز ،اصفهان ، منطقه فراهان  ،کرمان ،اهواز ،تهران ،یزد و روستاهای اطراف برگزار می شود.