۱۷:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۱۹

جلوی واردات برنج در فصل برداشت گرفته شود

جلوی واردات برنج در فصل برداشت گرفته شود

کاسپین24/رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه با توجه به کشت برنج در استان‌های شمالی و سایر استان‌ها تصور نمی‌کنیم نیاز به واردات داشته باشیم، گفت: باید تا پایان فصل برداشت جلوی واردات گرفته شود تا باتوجه به میزان تولید، براساس کسری واردات صورت گیرد.

به گزارش کاسپین24،این روزها کشاورزان مازندران در انتظار طلایی شدن خوشه‌های برنج هستند تا بتوانند مزد تلاش و زحمت یک‌ساله‌شان را با فروش محصول به دست آورند.

این روزها عطر خوش شالی در گوشه گوشه طبیعت مازندران پیچیده که در حال قد کشیدن است و شالی‌کار نیز با حضور مداوم در شالیزارها به قولی وجین کردن و تنظیم میزان آب ورودی در مزارع نظاره‌گر است.

معمولا با آغاز فصل برداشت که طی روزهای آینده در استان مازندران خواهد بود دغدغه و نگرانی‌های برنج‌کاران همراه با قد کشیدن شالی‌هایش قد می‌کشد تا جایی که از ترس بازار به فکر فروش محصول خود می‌افتد.

نکته مهم اینکه با آغاز فصل برداشت شاهد افت قیمت طلای سپید هستیم تا جایی‌که در زمان اوج برداشت قیمت این محصول در حد هزینه‌های کشاورز هم نیست و کشاورز تنهای تنها می‌ماند که تا سال آینده چگونه هزینه‌های معاش خود را تامین کند.

این کشاورز است که سرما و گرما نمی‌شناسد اگر اراضی قبل از شالیزاری را نظاره کنید می‌بیند هیچ اثری از طراوت و شادابی است ولی کشاورز با تلاش و پشتکار آن را سبز می‌کند و در آن زمان که چشم انتظار دستمزدش است خودش می‌ماند تنهای تنها...

در شرایطی که کشاورزان در سرمای استخوان سوز زمستان جان کنده و در گرمای تابستان عرق می‌ریزند زمان برداشت و مزد که می‌شود سود زحمات‌شان زیر به جیب افراد فرصت‌طلب می‌رود.

کشاورزان مازندران درحالی به استقبال برداشت برنج می‌روند که نگران افت قیمت محصو‌لات‌شان هستند.

آزادکردن واردات برنج و پُر شدن بازار از برنج‌های خارجی کشاورزان را نگران کرده و تبدیل به کلاف سردرگم کرده، گویی زندگی برنج‌کاران با جیب‌های خالی گره خورده است به‌ویژه امسال بحث مشکلات اقتصادی هزینه‌های سنگینی را به برنج‌کاران تحمیل کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی از سال ۹۵ بحث ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت داشتیم که عملا خیلی کارساز نبود و برنج وارد کشور می‌شد.

عزیزالله شهیدی‌فر افزود: اواخر تیر ماه امسال برنج مازندران برداشت و وارد بازار می‌شود که باید حساسیت و دقت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه برنج براساس نیاز باید وارد کشور شود، تصریح کرد: همکاری همه در این زمینه ضروری است تا برنج‌کار دچار مشکل نشود.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مخالف واردات برنج هستیم، دولت نخست باید ببیند چه میزان کمبود داریم و براساس آن واردات باید صورت گیرد.

ابراهیم قربان‌نژاد افزود: سه ماه نخست امسال واردات برنج صورت گرفته و باتوجه به کشت برنج در استان‌های شمالی و سایر استان‌ها تصور نمی‌کنیم نیاز به واردات داشته باشیم چرا که کسری برنج کشور حدود 700 تا 800هزار تن است.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: باید تا پایان فصل برداشت جلوی واردات گرفته شود تا باتوجه به میزان تولید، براساس کسری واردات صورت گیرد.

همچنین قیمت محصول برنج در بازار نیز شکسته شده که پیش‌بینی می‌شود با آغاز برداشت شاهد روند کاهش قیمت این محصول باشیم.

به گزارش فارس، برنج‌کاران مازندرانی که طی ماه‌های گذشته قدشان خمیده شد و دست‌شان در زمین است تا نشاها قد بکشند و خمیده نشوند روزهایی پُر از دلهره را پیش رو دارند و نگران فروش محصول‌شان است که بهتر است مسؤولان دست‌شان را بگیرند نه اینکه با اقداماتی از جمله واردات تمام آرزوهایشان را نقش بر آب کنند، اما در پایان مزد دست‌های فرو رفته در گل طی ماه‌های گذشته تنها جیب خالی و جیب‌های پُر از پول برای دلالان است.