۱۴:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲۵
استاد مدیریت دانشگاه پیام نور :

جهش تولید و تاثیرگذاری نیروی نخبه

جهش تولید و تاثیرگذاری نیروی نخبه

استاد مدیریت دانشگاه پیام نور یکی از الزامات جهش تولید را استفاده از نیروی نخبه در تولید دانست و تاکید کرد که نیروهای نخبه در چرخه تولید مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

به گزارش کاسپین۲۴| مهدی باقری درباره الزامات تحقق جهش تولید افزود : بحث تولید یا جهش تولید و یا رشد اقتصادی و هر شاخص دیگر مربوط به بحث اقتصاد، با نگاه نادرست جزیره‌ای در برابر نگاه سیستماتیک مواجه است.

وی ادامه داد : اعتقادم بر این است هر جایی که از نگاه جزیره‌ای به سمت نگاه سیستماتیک پیش رفتیم به موفقیت رسیدیم.

این استاد دانشگاه پیام نور با بیان اینکه نگاه جزیره‌ای بر این نظر استوار است که هر عامل و متغیری رفتار خود را داشته و به رفتار دیگر متغیرها کاری نداشته باشد، اظهار کرد: در حالی که در نگاه سیستمی همه عوامل موثر باید رفتار درست داشته باشند و اگر رفتار همه متغیرها درست باشد منتج به نتیجه مطلوب می‌شود.

وی درباره الزامات جهش تولید، تصریح کرد : نخستین الزامی که برای جهش تولید وجود دارد این است که حاکمیت و قوای سه‌گانه نگاه سیستماتیک داشته باشند در غیر این صورت و داشتن نگاه جزیره‌ای خواه ناخواه، عواملی که باید در لحظه و مکان خاص تاثیرگذار باشند آن تاثیرگذاری مطلوب را نخواهند داشت.

باقری با بیان اینکه در بحث بازار، بازاریابی و مدیریت تولید با سلسله فعالیت‌هایی روبه‌رو هستیم که به تولید منجر می‌شود، ادامه داد: جهش تولید، نیازمند فعالیت‌های عدیده دیگری است.

وی با اشاره به اینکه در زنجیره‌ای که برای تولید در نظر می‌گیریم قبل از شروع به کار، تهیه مواد اولیه، تولید و در نهایت فروش مطرح است، خاطرنشان کرد: اما وضعیت ما در بحث بهبود بروکراسی اداری چندان مطلوب نیست. سالیان سال مشاهده کردیم که مسئولان در سطوح مختلف کشوری، تاکید دارند از کاغذبازی اداری جلوگیری شود، یکی از الزامات جهش تولید این است که بروکراسی پیچیده و گاهی اوقات غیر قابل حل، به گونه‌ای حل شود.

این استاد اقتصاد یادآور شد: اگر قرار است کارآفرین یا سرمایه‌گذار در بدو ورود برای گرفتن مجوزها و سایر موارد شروع کار، دچار دلزدگی و مشکل شود نمی‌توان به میزان مورد نظر تولید داشت چرا که فعالیتی شروع نشده که منجر به تولید یا در نهایت جهش تولید شود.

وی با بیان اینکه مواد اولیه، موتور محرک تولید است، اظهار کرد: می‌دانیم که در جریان تحریم‌ها و سایر مشکلات اقتصادی که داریم دچار کمبود مواد اولیه هستیم، شاید بخشی از این کمبود به صنایع مادر مرتبط باشد.

باقری با طرح این پرسش که مواد اولیه چطور، چگونه و با چه هزینه‌ای در اختیار تولید کننده قرار می‌گیرد ؟، افزود: این هم از مواردی است که قوای سه‌گانه باید ورود کرده و این فعالیت‌ها را پیش ببرند چرا که تا بستر آماده نباشد نمی‌توان از تولید و جهش تولید بحثی به میان آورد.

وی گفت: هزینه نیروی انسانی، تجهیزات مورد نیاز تولید، ماشین‌آلات صنعتی، زمین و سوله مورد نیاز و دیگر تجهیزات جانبی، یکی دیگر از دل‌مشغولی‌هایی است که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: یکی از معضلات تولید، فروش محصول است که مورد غفلت قرار می‌گیرد، گاهی تولید می‌شود بدون اینکه به بازاریابی فکر کنند، وقتی زنجیره تولید و فروش قطع شود، تولید دیگر صرفه‌ اقتصادی ندارد و میزان ناچیز بازگشت سرمایه تولیدکننده را دچار یاس می‌کند، برای همین از ابتدای بحث تولید، باید به فروش فکر کرد.

باقری با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته، مشوق‌هایی برای تولید درنظر گرفته می‌شود، یاد آور شد: در این کشورها یارانه‌هایی برای خرید مواد اولیه داده می‌شود، تعرفه‌هایی بر روی ورود کالای خارجی لحاظ کرده و معافیت‌ها و تشویق‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان درنظر می‌گیرند، موارد اینچنینی باعث ایجاد انگیزه برای تولیدکننده می‌شود تا بتواند تولید کند.

وی با بیان اینکه از دیگر الزامات جهش تولید، بحث هزینه‌های نیروی انسانی نخبه است، اظهار کرد: بسیاری اوقات برای افزایش تولید نیاز داریم از جوانان و نخبگان که ذهن خلاق‌تری دارند بهره ببریم و استفاده نکردن از این نیروها از دیگر ایراداتی است که برای جهش تولید وجود دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برای جهش تولید نیاز به مدیرانی داریم که تفکر تولید داشته باشند، افزود: نگرش و برنامه‌ریزی مدیران باید بر اساس تولید باشد نه رفع تکلیف.

باقری با بیان اینکه اقناع مخاطب داخلی و یا خارجی برای خرید کالا از دیگر اقداماتی است که باید صورت گیرد، گفت: نمی‌توان به تولید اندیشید بدون اینکه راه‌های فروش را درنظر گرفت، این فروش نیازمند رفتار علمی هدفمند است، همان طور که برای تولید کالا از متخصص استفاده می‌شود برای فروش و تبلیغات کالا هم باید از متخصصان این حوزه بهره برد و همه اینها مربوط به نگرش سیستمی است.

این استاد رشته مدیریت خاطرنشان کرد: جهش تولید نیازمند این است که عوامل و متغیرهای متعددی که درگیر هستند برای ایجاد این جهش، با هم فعالیت کرده و هم‌افزایی داشته و در کنار هم به سمت هدف مشترک پیش روند.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره تاثیر کرونا بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: کرونا همه دنیا را درگیر کرده و بر اقتصاد جهانی و حتی اقتصاد کشورهای پیشرفته و صنعتی هم تاثیرگذاشته است.

کاهش بحران اقتصادی کرونا با تجارت الکترونیک

باقری با بیان اینکه کشور ما هم در بحران کرونا با مشکلاتی مواجه است، ادامه داد: شاید تجارت الکترونیک که سال‌هاست درباره آن صحبت می‌شود و سعی می‌کنیم بخشی از بازار فروش را به سمت تجارت الکترونیک گسیل دهیم در این شرایط کارگشا باشد، البته با توجه به موانع و محدودیت‌هایی که وجود دارد و تجارت الکترونیک به معنای واقعی هنوزاتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه تبعات کرونا بر اقتصاد ما شاید هفته‌ها و ماه‌های بعدی بیشتر مشخص شود، افزود: نیازمند برنامه‌ریزی منظم از سوی برنامه‌ریزان هستیم تا تبعات اقتصادی کرونا بر قشرهای مختلف جامعه کاهش یابد.

این استاد رشته مدیریت خاطرنشان کرد: شاید ترکیبی از برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بتواند تا حدودی تهدیدهای ویروس کرونا را کاهش دهد به شرط آن که برنامه‌ریزی‌ها را به شکل علمی تدوین و اجرا و از همه ظرفیت‌های موجود که در بخش تولید و اقتصاد وجود دارد به بهترین شکل استفاده کنیم، از هدر رفت زمان، سرمایه و منابع انسانی و منابع مادی جلوگیری شود تا با بیشترین بهره‌وری لازم، بحث اقتصاد را پیش ببریم و حداقل کاری که می‌کنیم این است که از تبعات ویروس کرونا بکاهیم و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، رفتار مناسب با حداقل مشکلات داشته باشیم.

وی گفت: با وجود تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه بودیم و مشکلات کرونا هم به آن اضافه شده البته اغلب کشورها درگیر ویروس کرونا شده‌اند و این مساله به مشکلی جهانی تبدیل شده است.

منبع:ایرنا