۱۱:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
معاون حقوقی رئیس‌جمهور:

حفظ استقلال کانون وکلا مستلزم جدی گرفتن مسئولیت اجتماعی وکلاست

حفظ استقلال کانون وکلا مستلزم جدی گرفتن مسئولیت اجتماعی وکلاست

رئیس کانون وکلای مازندران در همایش وکلای این استان که با حضور معاون حقوقی رئیس‌جمهور و معاون امور حقوقی دولت در کانون وکلای مازندران برگزار شد، خواستار برقراری حاکمیت قانون در تمام دستگاه‌هایی اجرایی شد.

به گزارش کاسپین۲۴| تعدادی از وکلای مازندران در آستانه برگزاری انتخابات کانون وکلا و 7 اسفند روز استقلال کانون وکلا در همایش وکلای مازندران دیداری با معاون حقوقی رئیس‌جمهور داشتند.

رئیس کانون وکلای مازندران در این دیدار خطاب به معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان این که کانون‌های وکلا از شما توقعاتی دارند، گفت: شما حامی نهادهای مردمی هستید و کانون وکلا نیز به عنوان نهادی مردمی و حامی منافع مردم از شما توقعاتی دارد. دو درخواست جدی از شما داریم که امیدواریم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت حاکمیت قانون

«علی‌اکبر اربابی» افزود: درخواست نخست ما این است که حاکمیت قانون را در تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهایی عمومی غیر دولتی برقرار کنید. شما دغدغه حقوق شهروندی را دارید و توقع این است که قانون در تمام مراجع حاکم شود. این موضوع هم به سود حاکمیت است و اسباب جلب رضایت مردم را فراهم می‌کند.

وی افزود: درخواست داریم از اقدامات اشخاصی که برای دور زدن قانون، آیین‌نامه و بخشنامه‌های خلاف قانون وضع می‌کنند جلوگیری شود. پیش‌تر آیین‌نامه‌هایی که از طرف دولت و دستگاه‌های اداری صادری می‌شد در دیوان عدالت باطل می‌شد. اما اکنون مورد بررسی قرار می‌گیرد. این امر باید در برگیرنده تمام اشخاصی شود که آیین‌نامه وضع می‌کنند.

رئیس کانون وکلای مازندران به در پیش بودن سالروز استقلال کانون وکلا اشاره کرد و گفت: شما وکیل بودید و اکنون عضو مؤثر در جامعه حقوق‌دانان کشورید. درخواست‌مان این است که به عنوان یک وکیل و یک مسئول حقوقی کمک کنید تا کانون وکلا رو به اضمحلال نرود. اینطور نباشد که در بیرون از این نهاد به استقلال کانون افتخار کنیم و در داخل اسباب اضمحلال آن فراهم باشد.

شأن کانون حفظ شود

دکتر «فریدون نهرینی» معاون امور حقوقی دولت نیز در این مراسم به عنوان یکی از مهمانان و سخنرانان حضور داشت و در سخنانی بر ضرورت حفظ شأن کانون وکلا به عنوان نهادی مردمی توسط اعضای کانون تأکید کرد و گفت: نامزدهای انتخابات کانون وکلا که ۷ اسفند در روز استقلال کانون برگزار می‌شود حتما دارای برنامه باشند و برنامه‌ خود را ارائه کنند.

وی افزود: همکارانی هم که دوره‌ مسئولیت‌شان به پایان رسید پس از دوران خدمت گزارش عملکرد بدهند و بگویند که در جهت استقلال و منافع عمومی کانون و منفعت جامعه چه کردند. همکاران و کارآموزان وکالت باید مد نظر داشته باشند که این مجموعه نهادی مردمی است و اعتمادی که مردم به کانون می‌کنند بسان اعتمادی است که بیمار به پزشک می‌کند. نباید با برخی رفتارهای تبلیغاتی پیش از انتخابات کانون، به چهره‌ کانون خدشه انداخت. باید احترام این جایگاه را حفظ کنیم.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار کرد: از همه اعضای کانون می‌خواهم که در انتخابات 7 اسفند شرکت کنند و در زمان انتخابات نیز رقابت را در کمال احترام و صحت انجام دهند. این کانون نهادی مردمی و از مهم‌ترین‌ها نهادهای عمومی کشور است. ضمن این که پس از انتخابات مسائل جناحی باید کنار برود و منافع کانون و جامعه در اولویت باشد.

نهرینی خاطرنشان کرد: مردم به این مجموعه اعتماد دارند، همانطور که به قضات اعتماد دارند. همه برآمدگان رشته حقوق هستیم و باید احترام این جایگاه را حفظ کنیم.

معاون امور حقوقی دولت در بخش دوم سخنرانی خود درباره موضوع «خواسته» در وکالت و مسائل حقوقی نکاتی را مطرح کرد.

مسئولیت اجتماعی وکیل

دکتر «لعیا جنیدی» معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز در همایش کانون وکلای مازندران بر جدی گرفتن مسئولیت اجتماعی وکلا توسط این قشر تأکید کرد و گفت: حق داشتن وکیل یک حق بنیادین است. یکی از جاهایی که در اصل ۳۵ قانون اساسی به طور شفاف به آن اشاره شد اهمیت دسترسی به عدالت و حق داشتن وکیل است. وکیل کسی است که دانش و فن حقوق را می‌داند و هر کسی که بدون معاضد به دادگستری مراجعه کند مثل قمار است و ممکن است دار و ندارش را برای احقاق حقی گذاشته باشد و ببازد. اما وقتی با چراغ وکیل پیش می‌رود می‌تواند با اطمینان بیشتری پیش برود.

وی افزود: این نقش وکیل صرفاً برای افراد و اشخاص نیست. نقش مهم وکیل دادخواهی برای کل جامعه است. باید هر آنچه که می‌توانیم برای حاکمیت قانون انجام دهیم. اولویت من در تمام کارهای شخصی به عنوان وکیل و مدرس و امروز به معاون رئیس‌جمهور ضروریت قانون است. اما واقعیت این است که دولت بخشی از این حاکمیت را می‌تواند انجام دهد.

این مسئول حقوقی دولت خاطرنشان کرد: هیچ ملت و حاکمیتی به حاکمیت قانون نمی‌رسد، مگر این که تک‌تک افرادش آن را مطالبه کنند و البته در این بین عالمان به قانون وظیفه بیشتری دارند. عدول وکیل از قانون عدول کسی است که فن قانون را می‌داند و به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. همانطور که در دادخواهی فرد چراغ راه شمایید، در جامعه هم علم و بیرق راهبری قانون را شما به دوش دارید. هم برای حق دادخواهی فردی داشتن وکیل مهم است و هم برای دادخواهی جمعی که استیفای حقوق مردم است.

ضرورت خودانتظامی کانون وکلا

جنیدی اظهار کرد: نظم لازم است و باید خواست که قانون حاکم شود. اما نظم بهتر نظم مبتنی بر قانون است که گاهی با تغییر برخی مقررات محقق می‌شود و شما می‌توانید انجام دهید. البته می‌پذیرم که برای تحقق هر دو حق دادخواهی برای فرد و دادخواهی برای جمع که مأموریت حرفه‌ای شماست نیاز دارید نهادی مستقل داشته باشیم. امیدوارم کانون‌های وکلای ما هم وجود خودشان را حفظ کنند و سعی کنند نهاد موازی نباشند. بلکه یک نهاد وکالت مبتنی بر اصول استقلال و خودانتظامی باشند. این تلاشی است که از دو سو باید اتفاق بیفتد تا نهاد کارکرد داشته باشد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور اظهار کرد: پایه خودانتظامی این است که اشکالات خود را بشناسیم. اگر تنش‌هایی گاهی به وجود آمد باید تلاش کنیم که هویت و ماهیت خود را حفظ کند و توانایی خود را برای ایجاد دانشگاه و ادغام دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی داشته باشد. اگر خوب عمل کند حمایت ارکان حاکمیت به دست می‌آید.

جنیدی با اشاره به جلسه چند روز اخیر خود با رئیس‌ قوه قضاییه در مورد استقلال کانون وکلا گفت: باید توجه کنیم بقا و استقلال کانون به دو اصل عملکرد کلی نهاد و عملکرد تک‌تک اعضا وابسته است. استقلال فقط استقلال نهاد نیست، استقلال وکیل هم هست که به خود وکلا بر‌می‌گردد.

رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی وکالت

وی تصریح کرد: نکته اساسی در مورد استقلال وکیل این است که رعایت نفع موکل و یافتن حد و حدود در دفاع از حقوق او را باید جدی بگیرد. نفع موکل نباید باعث زیر پا گداشتن اصول حرفه‌ای و اخلاقی وکالت شود. بنا برا این لازم است که منشور جدی اخلاق حرفه‌ای بنویسید تا معلوم شود استانداردهای رفتار حرفه‌ای چیست.

این مسئول با تأکید بر این که وکلا باید در دفاع از موکل حدود دفاع کردن را بدانند، تصریح کرد: خودانتظامی یعنی این که نظامات خودمان را خودمان تعیین کنیم و به آن پایبند بمانیم و اگر کسی از این نظام‌های در نظر گرفته شده عدول کرد خود کانون به آن رسیدگی کند. این شأن باید در منشور کانون بیاید.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: شما ملجاء و مرجعید و باید این دو عنوان را درست درک کنید و در مردم اطمینان خاطر بسازید. این‌هاست که نهاد می‌سازد. نهاد به فقط به سخنرانی‌ها نیست. بنابراین باید بدانیم نسبت به خوانده دعوا تا کجا می‌توانیم پیش برویم. باید تلاش کنیم به عنوان پارسایان فن حقوق ملجاء شویم. بنابراین لازم است که درست از نقطه آسیب شروع کنید. این انتظار را جامعه وکالت جدی بگیرد و چهره پارسای خود را ترمیم کند. اگر این نهاد جز این باشد دلیلی برای این که این میزان کار کنیم تا نهاد را در تصمیم‌سازی‌های مختلف دخیل کنیم نداریم.

نقش کانون وکلا در تصمیم‌سازی‌ها

جنیدی افزود: در تمام هیأت‌ها سعی کردیم برای تأمین حق مشارکت سیاسی مردم کانون وکلا را به عنوان یکی از نهادهای صاحب‌نظر دخیل کنیم. چون این نهاد می‌تواند حامی حقوق جامعه باشد. در همه لایحه‌ها جایگاه نهاد را عنوان نهادی که کارش استیفای حقوق شهروندی است در نظر گرفتیم. این‌ها نشان از مسئولیت اجتماعی شما دارد. انتظار داریم وکلا به این مأموریت حقوقی و اجتماعی بپردازند. روی حقوق شهروندی و حاکمیت قانون شما باید همراه باشید و دولت نمی‌تواند تنها باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که معتقدم شما وکلا باید در حوزه مسئولیت اجتماعی‌تان به ویژه در استان‌های شمالی به آنتوجه داشته باشید مسأله محیط زیست است. شرایط محیط زیستی مازندران و کل شمال کشور نگران‌کننده است. تمام مسائل محیط زیستی باید جدی گرفته شود. آزادراه که قطعه یک آن زیر بار ترافیک رفته خوب است، اما وکلا باید از نگاه حقوقی پیگیر باشند که این قبلی پروژه‌ها به محیط زیست آسیب نرساند. انتظار دارم کانون‌های وکلای خطه شمال برنامه‌های جدی در زمینه محیط زیست داشته باشند.

وظیفه محیط زیستی وکلا

معاون حقوقی رئیس‌جمهور تصریح کرد: یکی دیگر از نکاتی که انتظار می‌رود وکلا در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی خود به آن ورود کنند بحث تحریم‌هاست. ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹ مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای صادر کرد که در جای‌جای آن اقداماتی که اقتصاد کشورها را یکطرفه زیر فشار می‌گذرد به کرات مورد انتقاد و محکومیت قرار داده است. این اقدامات یعنی همه تحریم‌هایی که حقوق فردی و جمعی را نسبت به یک کشور نقض می‌کند.

وی یادآور شد: ما در رأس تحریم‌ها هستیم که یک دسته اقداماتی اجباری و یک‌طرفه به ما اجحاف می‌شود. کاری که شما به عنوان حافظ حقوق بشر می‌توانید انجام دهید در مستندسازی دعوای تحریم و دعاوی دیگر اثرگذار است.

جنیدی از وکلا خواست تا با ورود به مسائل مختلف از نظر حقوقی در مستندسازی و بررسی حقوق اشخاص و افراد به دولت کمک کنند و گفت: به عنوان مدافع حقوق جامعه در مسائل مختلف مثل همین حادثه هواپیما، ترور شخصیت‌های ملی و حتی حوادث آبان و وقایع دیگر که جنبه عمومی دارد ورود کنید. در مورد حوادث آبان هر جایی که به حقوق مردم ارتباط دارد را پیگیری می‌کنیم. ما اهتمام داریم و دعوت می‌کنم ورود به این مسائل را بخشی از مسئولیت اجتماعی خود بدانید.

منبع:تیتر امروز