۰۹:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
گزارشی از آخرین وضعیت سینماگران جوان مازندرانی؛

حمایت ام آرزوست...

حمایت ام آرزوست...

سینما از ابزارهای فرهنگی برای هدایت جامعه است و یکی از ابزارهای موردنیاز برای گذران اوقات فراغت افراد محسوب می شود. نیاز به ساخت سینماهای جدید و نیز بازسازی سینماهای قدیمی، ورود تکنولوژی های جدید ساخت فیلم برای افزایش جذب مخاطب و نیز فراهم ساختن حضور همه اقشار یک جامعه برای رفتن به سینما از ضروریاتی است که امروز در بخش فرهنگی مازندران احساس می شود.

به گزارش کاسپین24| سینما از ابزارهای فرهنگی برای هدایت جامعه است و یکی از ابزارهای موردنیاز برای گذران اوقات فراغت افراد محسوب می شود. نیاز به ساخت سینماهای جدید و نیز بازسازی سینماهای قدیمی، ورود تکنولوژی های جدید ساخت فیلم برای افزایش جذب مخاطب و نیز فراهم ساختن حضور همه اقشار یک جامعه برای رفتن به سینما از ضروریاتی است که امروز در بخش فرهنگی مازندران احساس می شود.

میزبانی مازندران از گروه های سینمایی نیز چندان مورد اقبال نیست؛ مازندران با لوکیشن های جذاب و طبیعی به نظر چندان مورد اقبال فیلمسازان نیست؛ از سویی نیز فیلمسازی نیز در استان چندان رونق ندارد.

آذر محمودی مدیر انجمن سینما جوان استان مازندران در گفت و گو با کاسپین24، گفت: در مازندران دو سینما سیار فعالیت می‌کند که غرب و جنوب استان را پوشش می‌دهد که زیر نظر سینما جوان فعالت است. این سینماها فقط در جریان است و با توجه به آنکه سنجش در این زمینه نداشته ایم آمار دقیق از مخاطبان آن وجود ندارد. 

محمودی تصریح کرد: در زمینه تولیدات سینمای جوان نیز سیاست نامه ای وجود دارد که بیشتر تولیدات به سبک زندگی بپردازد اما مازندران به دلیل بومی بودن و شرایط اقلیم و سنتی بودن این انتظار وجود دارد که در این استان در حوزه بومی محلی فیلم تولید شود اما درصد استقبال از این حوزه متوسط است و تعداد محدودی از فیلمسازان در این حوزه گرایش دارند که آثار قابل توجهی ارائه کنند.

وی افزود: اگر چه گرایش بیشتر فیلمسازان مازندرانی به فیلم های ساختمانی بیشتر است اما هنرمندان سینمای جوان گرایش تولید فیلم بومی را دارند.

مدیر انجمن سینما جوان استان مازندران، درباره علت کاهش تولید فیلم بومی محلی نیز گفت: اکثر روستاهای مازندران به سبک شهری درآمده و به سنت های شهری نزدیک شده است؛ تقریبا روستاهای مازندران دست خوش تغییرات تکنولوژی شده و سنت‌ها نیز فراموش شده است و فیلمسازان جوان با توجه به گستردگی رسانه و اینترنت گرایش آنها به بخش‌هایی است که جامعه جهانی آن را بپذیرد.

وی افزود: جامعه کنونی شرایط بومی را نمی‌پذیرد بنابراین هنرمندان به فیلم‌های آپارتمانی و خاص تجربه‌گرا را تولید می‌کنند.

مشکلات سینمای جوان

محمودی با بیان اینکه فیلم‌های کوتاه و بلند دارای مشکلات مختص به خود هستند، یادآور شد: فیلم های بلند در صنف خانه سینما بررسی می‌شود و کمتر امتیاز آن را به استان ها می دهند و بیشتر در تهران مجوز می گیرند؛ بنابراین جابه جایی افراد از سینمای کوتاه به سینمای بلند سختی های بسیار دارد.

وی عنوان کرد: در سینمای جوان، هنرمندان تولید کننده فیلم‌های کوتاه در شهرستان‌ها منابع و امکانات کمتری دارند و این موجب شده تا تجربه کمتری در مقایسه با تهران داشته باشند. با توجه به آنکه تمام شعار مسئولان تمرکززدایی از مرکز است اما هنوز چینن اقدامی انجام نشده و انتظارمان این است که منابع و امکانات از مرکز به استان‌ها ارسال کنند. 

این مسئول یادآور شد: سینمای جوان از نظر امکانات همچنان در شهرستان‌ها محدود است و باید علاوه بر آنکه این حوزه را از نظر نرم افزاری تقویت می‌کنند، از نظر سخت افزاری ارگان‌هایی که مرتبط با این حوزه هستند امکانات در اختیار گروه ها قرار دهند تا تعادل برقرار شود.

وی ادامه داد: امیدوارم مسئولان هنگامی که برای شهرستان‌ها تصمیماتی را لحاظ می‌کنند چرخش کار در فضای سخت شهرستان‌ها را نیز در نظر بگیرند. اگر تمام مسائل و امکانات بخواهد مربوط به تهران باشد و شهرستان‌ها با حداقل ها کار کنند این روش عدالتمندی نیست.

وضعیت اشتغال در حوزه سینما

محمودی با بیان به اینکه سینمای جوان حرفه و تخصص آن همراه با آموزش است، گفت: در سینمای جوان آموزش همراه با تولید است و فرد نخستین فیلم خود را پس از دوره آموزشی به عنوان پایان نامه ارائه می‌کند و پس از آن شرایطی فراهم می‌شود تا فرد نخستین فیلم خود را در شرایط تولید ارائه کند و پس از آن به وی اجازه ورود به مرحله پورتال داده می‌شود.

وی افزود: آیا جامعه از افرادی که در این حوزه فیلم تولید می‌کنند حمایتی کرده است؟ این در حالی است که در سطح استان‌ها حمایت از مشاغل وجود دارد که حداقل بودجه‌ای را دولت برای آنان در نظر می‌گیرد حال چه میزان سینما از آن تسهیلات استفاده می‌کند؟ در واقع این آمار عملا صفر درصد است.

مدیر انجمن سینما جوان استان مازندران با اشاره به اینکه استانداری و دستگاهای مرتبط چندان به اشتغال در حوزه سینما توجهی نمی‌کنند، تأکید کرد: درصد اعظمی از اشتغال و بازار کار را سینمای جوان تشکیل می‌دهد چون فارغ التحصیلان آن فنی هستند و هنرمندان این حوزه عملی وارد این کار می‌شوند و پس از اتمام تحصیل بر کار خود تسلط دارند بنابراین باید زمینه آماده باشد تا بتواند از تخصص خود بهره برداری کند.

این مسئول عنوان کرد: از آنجایی که انجمن تخصص ارائه می‌کند؛ اکثر افرادی که وارد انجمن می‌شوند دارای تخصص هستند بنابراین دولت باید برای این افراد اقدامی انجام دهد بنابراین می‌توان افرادی که در این حوزه تخصص دارند، مشاغل آزاد با نگاه سینما ایجاد کنند که بخش زیادی از بازار کار را پوشش می‌دهند.