۱۵:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۵

حمله سایبری با پیوست رسانه‌ای

حمله سایبری با پیوست رسانه‌ای

رسانه‌های خارجی در جریان اختلال در سامانه کارت هوشمند از ده‌ها تکنیک رسانه‌ای برای تحریک ذهن مخاطبان استفاده کردند

به گزارش کاسپین24 | از ظهر دیروز سه‌شنبه چهارم آبان سامانه‌های کارت هوشمند سوخت دچار اختلال شد و همین موضوع سبب شد تا صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌های سراسر کشور ایجاد شود، این در حالی است که به گفته رئیس شورای عالی فضای مجازی سامانه کارت‌های هوشمند سوخت مورد حمله سایبری قرار گرفته و هکر‌ها در این روند الکترونیکی اختلال ایجاد کردند.

پس از اختلال سامانه، اخبار متعددی با فراوانی زیاد از سوی رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان و صفحات وابسته به این رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی با رویکرد تحریک منتشر شد تا از این مشکل ایجاد شده یک بحران در مدیریت کشور در ذهن مخاطبان کنند.

حمله سایبری با پیوست رسانه‌ای

سینا قربانی کارشناس‌ارشد مطالعات رسانه با تاکید بر اینکه رسانه‌ها در بحران نقش دوگانه دارند، گفت: رسانه‌ها در بحران‌ها دو نقش بحزان‌زایی و بحران‌زدایی می‌توانند داشته باشند.

او افزود: پس از اختلالی که در سامانه کارت‌های هوشمند سوخت به‌وجود آمد رسانه‌های فارسی زبان خارجی و صفحات وابسته به این رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی رویکرد تحریک با تکنیک‌های خبری همچون شایعه، مدیریت کلمات، عقب‌ماندگی، ایجاد شک، پنهان‌سازی واقعیت و دروغ را در دستور کار قرار دادند.

این کارشناس رسانه با ذکر مثالی از نحوه تولید خبر توسط رسانه‌های معاند، گفت: یکی از این بنگاه‌های شایعه پراکنی در دقایق اولیه قطع کارت‌های سوخت مدعی بود که ماموران نازل سوخت به مردم پاسخ‌گو دلایل قطعی کارت نمی‌باشند.

او افزود: مردم کشور مطلع هستند که کارکنان پمپ بنزین آنهم در بخش سوخت‌گیری قطعا دانش فنی در رابطه با اختلالات الکترونیکی ندارند و این نوع تولید اخبار صرفا پنهان سازی واقعیت و تحریک ذهن مخاطبین برای اقدامات بعدی از جمله هدایت مردم در صف‌های پمپ بنزین است.

قربانی گفت: یکی دیگر از رسانه‌های معاند با استفاده از تکنیک تحقیر تلاش داشت تا مردم را ناامید و سرافکنده جلوه دهد به طوری که با بسته‌بندی تصاویر ویدیویی و صدا‌گذاری بر روی این ویدیو‌ها و مدیریت کلمات وبا خطاب قرار دادن مردم با واژگانی همچون "بیچاره" برای گرفتن چند لیتر بنزین در صف‌های بلند ایستاده‌اند؛ قصد تحریک کاربران فضای مجازی را داشتند.

این کارشناس رسانه ادامه داد:یکی دیگر از رسانه‌های معاند به صورت گسترده شایعه محتمل بودن افزایش قیمت بنزین را با فراوانی زیاد در شبکه‌های اجتماعی منتشر نمود در صورتی که این خبر از پایه و اساس کذب بوده و بار‌ها نیز از سوی مقامات رسمی کشور تکذیب گردیده بود.

صداوسیما بحران زدایی کرد

سینا قربانی افزود: همانطور که گفته شد رسانه‌ها در بحران‌ها دو نقش دارند و در مسئله حمله سایبری کارت سوخت نیز صداوسیما توانست با اقدام به موقع و سریع نیاز مخاطبین را به اطلاعات تامین کند و در واقع رسانه ملی در نقش بحران‌زدا قرار گرفت.

این کارشناس رسانه با اشاره بر اینکه حمله سایبری همراه با یک پیوست رسانه‌ای تمام عیار بود، افزود: محتوا‌های شبکه اجتماعی مردم را تحریک کرد تا صف‌های بلند در پمپ بنزین‌ها ایجاد شود.

او افزود: رویکرد جدید صداوسیما نشان داد که نقش رسانه در مدیریت بحران‌ها انکار ناپذیر است، اما باید بدانیم که تمام توجه ما برای استفاده از کارکرد بحران زدایی به واسطه ابزار رسانه نباید خلاصه به رسانه ملی شود بلکه خبرگزاری، پایگاه‌های خبری، فضای مجازی و کنشگران رسانه‌ای کشور نیز باید در این بحران‌ها به صورت منسجم و هدفمند در راستای تامین منافع ملی کشور اقدام کنند.