۱۷:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۱۰

خانه‌های کوچک را با چند ترفند دلباز کنید

خانه‌های کوچک را با چند ترفند دلباز کنید

این روزها و در زندگی شهرنشینی همه از خانه‌های حیاط‌دارکه اتاق‌های تو در تو داشت، دور هستیم. خانه‌های آپارتمانی با همه مزایایی که دارند، از نظر ابعاد هم کوچک‌تر هستند، اما راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید فضای خانه را دلباز کنید.

تنگنا هراسی

راه‌های آسان و علمی بسیاری برای تبدیل کردن فضاهای کوچک به فضای شاد وجود دارد، زیرا بر اساس تحقیقات علمی فضاهای کوچک نوعی تنگنا هراسی به وجود می‌آورند. اما ما می‌توانیم به وسیله اجسام، نماد‌ها و خطوط با این احساس مبارزه کنیم. برای مثال متخصصان دکوراسیون می‌گویند خرید فرشی با طرح منحنی بسیار بهتر از طرح‌های هندسی و خطوط است.

کم کردن بهم ریختگی

پژوهشگران معتقدند فضای شلوغ و بهم‌ریخته از نظر روانی و جسمی خسته‌کننده است و با کاهش بهره‌وری مرتبط است. شما می‌توانید خانه‌ خود را از وسایلی که نیازی ندارید خالی کرده و وسایل مورد نیاز را هم بهتر سازماندهی کنید.

مرزبندی

بین فضای خودتان و فضای بقیه افراد تفاوت بگذارید. برای مثال با ایجاد یک تقسیم‌کننده اتاق حریم خصوصی‌ خود را هم حفظ می‌کنید. اگر در حال چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی یا تماس آنلاین یا تماشای تلویزیون هم هستید از هدفون استفاده کنید و مزاحم بقیه نباشید.

نعمت رنگ روشن

بسیاری از کارشناسان بهداشت روان می‌گویند رنگ‌آمیزی فضاهای کوچک با رنگ‌های روشن‌تر آن مکان را بزرگتر می‌کند زیرا دیوار‌های رنگ پریده نور بیشتری را بازتاب می‌دهند. می‌توانید از رنگ‌های سردتر مثل رنگ آبی روشن استفاده کنید و احساس آرامش بیشتری داشته باشید. یا اینکه برای کاناپه خود از رنگ‌های روشن استفاده کنید.

آینه‌ بخرید

آینه‌ها وقتی روبروی پنجره نصب می‌شوند، نور را بهتر منعکس می‌کنند، بهتر است در خانه‌ خود یک یا دو آینه نصب کنید.

اشکال آرامش‌بخش

پژوهشگران چینی معتقدند که اجسام، اشکال گرد و خط‌های منحنی شادی و خوشحالی می‌آورند! برای خرید فرشی با طرح منحنی بهتر از طرحی با اشکال و طرح‌های هندسی است. یا بالش‌های مخملی یا کرک‌دار آرامش‌بخش‌تر هستند چون لمس کردن سطوح نرم می‌تواند باعث ترشح هورمون اکسی توسین شود.

رایحه‌های مطبوع

می‌دانید دارچین اثرات ضد اضطراب و ضد افسردگی دارد. چوب دارچین و پوست پرتقال را در قابلمه آب، روی اجاق گاز بجوشانید، بوی دل‌انگیزی در فضا پخش می‌شود که باعث آرامش بیشتر شما می‌شود، روشن کردن شمع را هم فراموش نکنید.

اضافه کردن طبیعت

گل و گیاه‌های آپارتمانی را به خانه ببرید. گل و گیاه طبیعی باعث ایجاد اکسیژن در فضا شده و در خانه‌ خود کم‌تر احساس گرفتگی یا خستگی می‌کنید.

اگر نمی‌توانید از گل و گلدان نگهداری کنید نصب عکس‌هایی از طبیعت هم در احساس آرامش موثر است. گوش دادن به صدای خش‌خش برگ‌ها، صدای آب، آواز پرنده‌ها یا بارش باران هم باعث ایجاد حس راحت بودن و بهتر شدن خلق و خوی می‌شود.