۲۰:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸

خرید تضمینی برنج ؛ راهکاری که عملی نشد

خرید تضمینی برنج ؛ راهکاری که عملی نشد

دبیر انجمن برنج ایران گفت: واردات برنج در تمام طول سال و قیمت پایین محصول تولیدی موجب شد تا برنج‌های تولیدی سال ۱۴۰۱ در انبارها بماند، چون نه کسی می‌توانست بخرد و نه کشاورز می‌توانست به بازار راه پیدا کند.

به گزارش کاسپین24 | جمیل علیزاده‌شایق دبیر انجمن برنج ایران درباره مشکلات این روزهای کشاورزان از دپوی برنج در انبارها تا بحث واردات برنج اظهار کرد: ۳۰ سال پیش مناطق مستعد کشت برنج را در تمام استان‌های کشور تعیین کردیم ولی طی سال‌های اخیر برخی کشاورزان هر جا خواستند کاشتند و وزارت جهادکشاورزی هم نتوانست جلوی این موضوع را بگیرد.

وی افزود: با ادامه این وضع شرایط به هم ریخت که باید گفت مقصر وزارت جهادکشاورزی بوده که نتوانست برنامه مناطق مستعد کشت برنج را پیاده کند.

دبیر انجمن برنج ایران اضافه کرد: البته در این زمینه گاهی با بخشنامه‌های خیلی تُند از جمله اختصاص ندادن کود و سم در شرایطی که کشاورز کود و سم را از بازار آزاد تهیه می‌کرد و یا بحث حذف حق‌آبه آن هم در این تهدید‌ها برای کشاورزی نتیجه نداد.

علیزاده‌شایق با بیان اینکه بی‌برنامگی وزارت جهادکشاورزی باعث نابسامانی شد، تصریح کرد: با وجود اینکه طی دو سال اخیر میزان تولید و نیاز کشور به برنج مشخص بود مجلس در زمانی که واردات برنج ممنوع بود و زمانی‌ که کشاورز باید آرامش روانی داشته ناگهان واردات برنج را آزاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: واردات برنج در تمام طول سال ضربه روحی سنگینی به کشاورز وارد کرد این شوک اول بود و شوک دوم هم قیمت پایین محصول برنج تولیدی بود.

دبیر انجمن برنج ایران بیان کرد: همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا برنج‌های تولیدی سال ۱۴۰۱ در انبارها بماند، چون نه کسی می‌توانست بخرد و نه کشاورز می‌توانست به بازار راه پیدا کند.

علیزاد‌ه‌شایق با اشاره به اینکه دست‌کم باید بحث خرید تضمینی برنج در دستور کار قرار می‌گرفت که این کار هم انجام نشد، گفت: با توجه به اینکه کشاورز از چندین موضوع زخم خورد و الان هم در شرایط سخت بی‌آبی و کم آبی است و برنج سال قبل را نفروخت دارد برنج سال ۱۴۰۲ را می‌کارد که باید در این زمینه تدبیری جدی شود.


منبع : فارس