۱۹:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۷

خیرین مازندرانی هشت سال گذشته ۱۸۸ مدرسه ساختند

خیرین مازندرانی هشت سال گذشته ۱۸۸ مدرسه ساختند

مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس مازندران گفت که خیرین استان از آغاز دوره فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون ۱۸۸ مدرسه در مناطق مختلف استان ساختند و نقش موثری در افزایش ضریب فضای آموزشی مازندران داشته‌اند.

به گزارش کاسپین24 | حسن جهانیان روز سه شنبه همراهی خیرین با دولت برای مدرسه سازی را در هشت سال گذشته بسیار درخشان توصیف کرد و افزود : با توجه به ساخت ۹۴۰ کلاس درس توسط خیرین در این مدت ، به طور میانگین در هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید به طور میانگین سالانه ۱۲۰ مدرسه توسط خیرین با همکاری دولت در مازندران ساخته شد که عملکرد درخشانی محسوب می شود.

وی گفت : همراهی قوی و مشارکت بسیار خوب خیرین در زمینه مدرسه سازی با دولت تدبیر و امید آن هم در شرایطی که مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها گریبان کشور را گرفته بود ، نشان می دهد که شهروندان نیکوکار مازندرانی تا چه حد برای همراهی در حل معضلات کشور همراه هستند و در بزنگاه های تاریخی خدمتگزاری به مردم و نظام را در قالب های مختلف به نمایش می گذارند.

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران اظهار داشت : گذشته از ساخت مدرسه ، خیرین استان در این مدت ۴۵ قطعه زمین به مساحت ۱۱۴ هزار متر مربع برای ساخت مدرسه اهدا کردند که در مقایسه با دوره های گذشته کم نظیر بوده است.

وی مجموع مشارکت خیرین در ساخت مدرسه ، تامین زمین و تجهیزات آموزشی را از سال ۹۲ تاکنون یکهزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت که این میزان بیش از ۴۰ درصد مجموع کمک های تعهد شده خیرین طی ۲۲ سال گذشته را شامل می شود.

طبق آمارهای رسمی ، خیرین مدرسه ساز مازندران از آغاز فعالیتشان در سال ۷۹ تاکنون در مجموع چهار هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال در استان در زمینه مدرسه سازی ، اهدای زمین و تهیه تجهیزات کمک کردند.

درگیرسازی دولت رمز ترغیب خیرین

جهانیان مهم ترین علت دست و دلبازی خیرین مدرسه ساز مازندران طی هشت سال گذشته را برنامه دولت تدیبر و امید در تعریف پرژوه های مشارکتی با خیران برشمرد.

وی توضیح داد : یکی از برنامه های دولت در سال های اخیر همراهی ۵۰ تا ۶۰ درصدی در امر مدرسه سازی با خیرین بود به این صورت که بر اساس مصوبات دولت هرچه خیرین پروژه های جدید تعریف کرده و آغاز کنند ، دولت نیز بدون محدودیت سهم خود را پرداخت خواهد کرد و همین درگیرسازی دولت سبب شد تا خیرین با انگیزه بیشتری به سمت مدرسه سازی روی بیاورند.

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران گفت : با توجه به این که پرداخت سهم ۵۰ درصدی دولت برای مدرسه سازی مشروط به تحقق تعهد خیرین است ، شهروندان نیکوکار مازندرانی طی هشت سال گذشته تلاش کرده اند با عمل بموقع به تعهداتشان ، زمینه را برای تحقق سهم دولت مهیا کنند که نتیجه آن در نهایت مشارکت بیشتر خیرین بوده است.

وی با اعلام این که در حال حاضر اولویت دولت در تخصیص اعتبارات مدرسه سازی مشروط به جذب سهم خیرین است ، تاکید کرد : اگر چه عملکرد خیرین در مازندران رضایتبخش و درخشان است ولی همچنان استان ما برای جذب سهم ملی از مدرسه سازی نیازمند ورود جدی تر خیرین است .

جهانیان گفت : البته می دانیم که خیرین نیز تحت تاثیر مشکلات اقتصادی کشور از جمله شیوع کرونا قرار گرفته اند ، ولی مدرسه سازی یک سرمایه گذاری تضمین شده برای نسل های آینده است که لازم است همه اقشار در آن سهیم باشند.

فعالیت ۲۸۰ بانوی خیر مدرسه‌ساز در مازندران 

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران تعداد خیرین مدرسه ساز استان را حدود یک هزار و ۸۰۰ نفر برآورد کرد و گفت که حدود ۲۸۰ نفر از این خیرین را بانوان تشکیل می دهند که فعالیتشان در این زمینه یک فرصت بزرگ برای مازندران است.

وی افزود : ورود بانوان خیر به مسیر مدرسه سازی در سال های اخیر بویژه با تاکید دولت تدبیر و امید بر نقش بانوان در توسعه و پیشرفت کشور و تعیین سهم مدیریتی برای آنان پررنگ تر شده است و در واقع در این سال ها ما شاهد حضور پر رنگ بانوان خیر مدرسه ساز در استان هستیم که بسیار دلگرم کننده است.

جهانیان برگزار نشدن جشنواره خیرین مدرسه ساز به دلیل شیوع ویروس کرونا را یک آسیب جدی در مسیر مدرسه سازی مازندران ارزیابی کرد و گفت : البته خیرین مازندرانی فضا را کاملا خالی نکرده اند و هر جایی که امکان کار وجود داشته باشد ، همراه هستند و تاکنون نیز برای تحقق تعهداتشان کوتاهی نکردند.

بر اساس گزارش رسمی اداره کل نوسازی مدارس مازندران ، از سال ۹۲ و آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون ۲ هزار کلاس درس در قالب ۳۳۵ پروژه فضای آموزشی ، پرورشی و ورزشی در استان به بهره برداری رسید. با ساخت این پروژه ها که سه هزار و ۷۰ میلیارد ریال هزینه در بر داشت ، دستکم ۱۰ درصد از تعداد مدارس فرسوده مازندران کم شد.

همچنین از سال ۹۲ تاکنون حدود ۹۵ مدرسه با ۷۱۳ کلاس درس مازندران مقاوم سازی و استحکام بنا شد. این کار نیز با حمایت خیرین و اعتبارات دولتی حدود ۸۵۰ میلیارد ریال هزینه در بر داشت.

در حال حاضر ۹۸ پروژه مدرسه سازی مشارکتی در مازندران فعال است که شامل ۴۶۵ کلاس درس با ۸۰ هزار و ۹۸۴ مترمربع زیربنا می شود. از این تعداد ۲۹ پروژه در قالب ۹۴ کلاس درس و ۱۶ هزار مترمربع زیربنا کاملا مردمی ۶۹ پروژه دیگر نیز به صورت مشارکتی است.

همچنین از مجموع این پروژه ها ، ۳۱ پروژه در دست خیرین بوده و سهمشان هنوز به اتمام نرسیده است و ۳۷ پروژه دیگر نیز خیرین سهم خود را به اتمام رسانده و اکنون در دست نوسازی مدارس برای اجرای تعهد دولت قرار دارد.



منبع: ایرنا