۱۱:۱۷ ۱۴۰۱/۶/۹

خیز مازندران برای صادرات مرکبات به چین

خیز مازندران برای صادرات مرکبات به چین

مازندران با شناسنامه دارکردن باغات برای صادرات یک میلیون تن مرکبات به بازار چین خیز برداشته تا کام چشم بادامی ها را از نوبرانه باغات استان شیرین کند.

به گزارش کاسپین24 | باغداران مازندران تمام تلاش‌شان را می‌کنند که بیشترین و بهترین تولیدات را به جامعه عرضه کنند اما زمان عرضه محصول که می‌شود به جای خوشحالی باید نگران باشند و این حکایت هر ساله آنان است.

سال‌های گذشته به این‌ صورت بوده که با توجه به افزایش تولیدات بجای اینکه در زمینه صادرات محصولات چاره‌اندیشی شود می‌بینیم که تنها در زمان تولید از صادرات سخن به میان می‌آید ولی در عمل خبری نبود.

اما امسال اتفاق خوبی افتاد که جان تازه‌ای در روح تولید دمید و امیدواری باغداران را بیشتر کرد و آن هم اتفاقاتی خوب در بحث صادرات بوده که قبل از فصل تولید رخ داده و امیدواریم با تحقق آن شاهد رونق بیش از پیش تولید و خوشحالی باغداران باشیم.

خبر خوب اینکه سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران از پیگیری‌ها و اتفاقات خوب در زمینه صادرات مرکبات گفت که امیدواریم محقق شود‌.

استاندار مازندران در نشست ویدئو کنفرانسی با محمد کشاورز زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین، اظهار کرد: مازندران تشنه صادرات محصولات تولیدی است که با رایزنی‌های مختلف درصدد تحقق این امر مهم هستیم.

وی با بیان اینکه صادرات یک میلیارد دلاری کالا از مبدا مازندران به نقاط مختلف جهان در سه سال آینده برنامه‌ریزی شده است، گفت: از هرگونه تبادل تجاری که باعث رونق کسب و کار و توسعه مازندران شود، استقبال خواهیم کرد.

استاندار مازندران با اعلام اینکه در ابتدای دهه ۱۳۹۰ برای صادرات مرکبات از مازندران به کشور چین پیگیری‌هایی انجام شد، اما این طرح در گام بعدی ابتر ماند، خاطرنشان کرد: در دوره جدید پیگیری‌ها خواهان اجرای ۱۰۰ درصدی صادرات مرکبات از مازندران به کشور چین هستیم.

پیش‌بینی تولید بیش از ۳ میلیون تُن مرکبات در سال جاری

حسینی‌پور بر ضرورت وجود و فعالیت میدان میوه و تره بار و دفتر ویژه اتاق بازرگانی مازندران در کشور چین تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های بی‌نظیر کالاهای تولیدی مازندران باید به معنای واقعی به کشور چین معرفی شود.

هادی ایزدی امیری مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره اظهار کرد: پیش‌بینی میزان تولید مرکبات در سال جاری، بیش از ۳ میلیون تن است.

وی با بیان اینکه لازمه تنظیم بازار داخلی و جلوگیری از افت شدید قیمت، صادرات حدود ۱۰ درصد از تولید یعنی ۳۰۰هزار تن خواهد بود، افزود: ازسوی وزارت جهاد کشاورزی، استانداری مازندران ، نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی، تلاش‌های زیادی برای توسعه صادرات در حال انجام است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران نیز در این زمینه تصریح کرد: نمونه این اقدامات، انعقاد تفاهم‌نامه بین وزارت جهاد کشاورزی و مسؤولان چینی برای صادرات پرتقال به چین است که چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای ایجاد کرده است.

ایزدی اظهار کرد: از الزامات توسعه صادرات، بهبود شناسنامه‌دار کردن باغ‌ها با مراجعه باغداران به سامانه سماک و ثبت نام در طرح ارتقاء سلامت محصول و ثبت عملیات باغداری توسط کارشناسان ناظر فنی و همچنین ایجاد سیستم حمل و نقل دریایی در دریای خزر با هدف کاهش هزینه حمل به کشور روسیه است.

وی یادآور شد: موضوع مهم دیگر تامین نقدینگی برای صادرکنندگان در قالب تسهیلات سرمایه در گردش است که درصورت تحقق این مهم شاهد اتفاقاتی خوب خواهیم بود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: همچنین ایجاد شرایط تهاتر کالاهای وارداتی در قبال صادرات مرکبات نیز اثرگذار خواهد بود.

امسال بحث صادرات مرکبات آن هم قبل از فصل برداشت اتفاق خوبی بوده که دریچه‌ امید را برای باغداران باز کرده و امیدواریم با پیگیری‌های مسوولان به ثمر بنشیند.


منبع : فارس