۱۰:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱

در کمین المپیک

در کمین المپیک

تیم کشتی مازندران با سرمربیگری کمیل قاسمی ستاره شاخص کشتی ایران و جهان و حضور ستاره‌های نامداری از کشتی آزاد ایران برای حضور در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی کشور به عنوان اولین مرحله چرخه انتخابی المپیک آماده شده است.

به گزارش کاسپین24 | نخستین مرحله از چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد ایران در سال ۲۰۲۴ فردا با حضور حدود ۵۰۰ آزادکار در قالب تیم‌هایی از استان‌های مختلف آغاز می‌شود و اوج هیجان کشتی آزاد در سالن سید رسول حسینی ساری رقم می‌خورد.

طبق ضوابط و مقررات در نظر گرفته شده برای چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد هر استان اجازه دارد با یک تیم کامل شامل ۱۰ کشتی‌گیر، در این رقابت‌ها حضور یابد. اما با توجه به این‌که استان‌های مازندران و تهران در رقابت‌های جهانی و بازی‌های آسیایی نماینده داشتند، علاوه بر یک تیم کامل، سهمیه مازاد نیز دارند که سهمیه در نظر گرفته شده برای مازندران ۱۶ کشتی‌گیر و برای تهران ۱۰ کشتی‌گیر است.

سرمربیگری تیم کشتی مازندران را در این مسابقات کمیل قاسمی ستاره نامدار کشتی جهان و دارنده مدال طلای المپیک لندن و نقره المپیک ریو بر عهده دارد. حضور قاسمی که در حال حاضر سرمربی تیم ملی کامبوج هم هست و تجربه تدریس در دوره‌های آموزشی سرمربیگری اتحادیه جهانی کشتی را نیز دارد در رأس کادر فنی تیم مازندران وزنه مهمی برای این تیم محسوب می‌شود.

سلام المپیکدر کنار قاسمی نیز چند مربی شناخته شده مازندرانی آزادکاران تیم استان را هدایت می‌کنند. حسین نقیبی، امیرعباس مرادی گنجی، سعید واگذاری، محمود حسن‌نیا و مجتبی حسین‌پور مربیان تیم مازندران هستند که همراه با سرمربی جویباری تیم ملی کشتی آزاد کامبوج، در رقابت‌های قهرمانی ایران آزادکاران مازندرانی را هدایت می‌کنند.

ستاره‌ها در تیم مازندران

در ترکیب تیم مازندران ستاره‌هایی حضور دارند و قرار است در این مسابقات روی تشک بروند که هر کدام‌شان کوله‌باری از تجربه‌های جهانی و بین‌المللی را با خود یدک می‌کشند و حضورشان یکی از دلایل اصلی جذابیت این رقابت‌هاست.

مربی تیم کشتی مازندران اظهار کرد: رضا اطری، امیرمحمد یزدانی، محمدحسین محمدیان، سید مهدی هاشمی، علی سوادکوهی، امیرحسین فیروزپور، محمدصادق فیروزپور، احمد بذری و محمدرضا باقری تعدادی از آزادکارانی هستند که قرار است از تیم مازندران روی تشک بروند و برای کسب عنوان قهرمانی و راه یافتن به مرحله بعدی چرخه انتخابی تیم ملی با حریفان سرشاخ شوند.

حسین نقیبی افزود: البته در تیم مازندران چهره‌های جوان و جویای نام دیگری هم حضور دارند که با توجه به کیفیت عملکردشان در تمرینات می‌توانیم منتظر شگفتی‌سازی‌شان باشیم.

وی افزود: ترکیب قطعی و نهایی تیم مازندران تا عصر امروز مشخص می‌شود. اما همه آزادکارانی که در ترکیب تیم استان حضور دارند از شرایط و آمادگی خوبی برخوردارند.

مربی سازنده کشتی مازندران خاطرنشان کرد: امیدواریم آزاداران مازندرانی مانند سال‌های اخیر که بیشترین سهم را در ترکیب تیم ملی و کسب افتخار برای کشورمان در میادین معتبر بین‌المللی داشتند باز هم با پشت‌سر گذاشتن مراحل مختلف انتخابی تیم ملی کیفیت و پیشتازی کشتی مازندران را در کشور اثبات کنند و پرچم کشورمان را در میادین معتبر به اهتزاز درآورند.

رضا اطری – ۶۱ کیلوگرم

آزادکار ۲۹ ساله اهل بابل که تجربه حضور در سه دوره پیاپی مسابقات جهانی و المپیک توکیو را در کارنامه دارد و یک مدال نقره جهانی و چند مدال آسیایی نیز در افتخارات او ثبت شده، اکنون با کوله‌باری از تجربه از سالن سید رسول حسینی ساری برای حضور در المپیک پاریس دورخیز کرده است.

محمدرضا باقری – ۶۵ کیلوگرم

آزادکار جوان مازندرانی که تجربه حضور در چند میدان بین‌المللی از جمله جام جهانی ۲۰۲۲ امریکا را دارد، طی هفته‌های اخیر با دوبنده تیم بانک شهر در لیگ برتر کشتی آزاد کشور آمادگی خود را نشان داد و اکنون به دنبال کسب عنوان قهرمانی کشور برای صعود به مرحله بعد چرخه انتخابی تیم ملی است.

امیرمحمد یزدانی-۷۴ کیلوگرم

کشتی‌گیر ۲۳ ساله جویباری که ۲ مدال نقره جهانی را در تابلوی افتخارات خود ثبت کرده، حالا با انگیزه‌ای بالا و تجربه‌ای که از مسابقات جهانی به دست آورده برای قهرمانی در مسابقات کشوری همه معیارهای لازم را دارد. مزیت او نسبت به رقیبانش همین تجربه‌ای است که از سرشاخ شدن با بزرگان هم‌وزن خود در دنیای کشتی کسب کرده و حالا همان تجربه‌ها را در ساری به کار می‌گیرد تا دوبنده تیم ملی در سال ۲۰۲۴ را کماکان در اختیار خود نگه دارد.

محمدصادق فیروزپور-۷۴ کیلوگرم

کشتی‌گیر جوبیاری تیم مازندران که تا کنون یک طلا و یک نقره زیر ۲۳ سال جهان و یک نقره هم از بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی کسب کرده، در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور دورخیز خود برای رسیدن به دوبنده تیم ملی را آغاز می‌کند. البته فیروزپور در این وزن کار دشواری در پیش دارد.

علی سوادکوهی-۸۶ کیلوگرم

دارنده سه مدال از کشتی آزاد قهرمانی آسیا و تنها کشتی‌گیر ایرانی که موفق شد جردن باروز شکست‌ناپذیر را شکست دهد نیز عضو تیم مازندران است و در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور روی تشک می‌رود تا بتواند در المپیک پاریس حضور یابد. سوادکوهی که در وزن ۷۹ کیلوگرم روی تشک می‌رفت به یک وزن بالاتر آمده تا بخت و آمادگی خود برای پوشیدن دوبنده تیم ملی در المپیک را محک بزند. البته او در این وزن رقیب بزرگ صاحبنامی مانند حسن یزدانی را هم دارد. اما برای رسیدن به مرحله پایانی و رقابت با حسن یزدانی، باید در مسابقات ساری قهرمان شود تا نخستین مرحله را با موفقیت پشت‌سر بگذارد.

امیرحسین فیروزپور-۹۲ کیلوگرم

یک مدال طلای قهرمانی کشتی آزاد آسیا، یک طلا و یک نقره زیر ۲۳ سال جهان و ۲ طلای قهرمانی زیر ۲۰ سال جهان را به دست آورده، اما برای رسیدن به دوبنده تیم ملی در مسابقات جهانی باید هنوز تلاش کند و نخستین مرحله اصلی نیز همین مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور است.

احمد بذری-۹۷ کیلوگرم

یک نقره آسیایی و یک طلا از بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی کسب کرده و هنوز به آن‌چه که می‌خواهد در دنیای کشتی نرسیده است. پس از مدت‌ها تمرین و تلاش عزم خود را جزم کرده تا یک بار دیگر برای پوشیدن دوبنده تیم ملی پا به عرصه بگذارد و رویاهای نیمه‌تمام خود را کامل کند.

سید مهدی هاشمی جویباری – ۱۲۵ کیلوگرم

آزادکار ۲۴ ساله جویباری که برنز مسابقات زیر ۲۳ سال جهان را در سال ۲۰۲۱ کسب کرد و مدال طلای بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی را هم در کارنامه دارد، پا به مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور گذاشته تا در صورت قهرمانی یک پله خود را به سنگین‌وزن شناخته شده آملی یعنی امیرحسین زارع نزدیک کند.

رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی کشور که نخستین مرحله از چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود، قرار بود به میزبانی هیئت کشتی کردستان و در شهر سقز برگزار شود. اما به دلیل مناسب نبودن کیفیت خوابگاهی که برای اسکان و اقامت تیم‌ها و کشتی‌گیران حاضر در این رقابت‌ها انتخاب شده بود، هیئت کشتی کردستان از این میزبانی انصراف داد و با پیشنهاد هیئت کشتی مازندران و موافقت فدراسیون، قرار شد این رقابت‌های حساس و مهم از ۲۲ تا ۲۴ آذر در ساری برگزار شود.

چرخه انتخابی تیم ملی برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا، گزینشی المپیک و المپیک ۲۰۲۴ پاریس شامل پنج مرحله است که نخستین مرحله آن رقابت‌های قهرمانی کشور است. حضور در مسابقات بین‌المللی تعیین شده توسط کادر فنی، رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا و رقابت‌های کسب سهمیه المپیک قاره آسیا(قرقیزستان) و کسب سهمیه المپیک در سطح جهان (ترکیه) و مرحله نهایی شامل اعزام به تورنمنت بین‌المللی یا رقابت درون اردویی با نظر کادر فنی برای هر وزن مراحل چرخه انتخابی تیم ملی برای حضور در سه رقابت نام برده شده هستند.


منبع : ایرنا